Main gear beschadigd?

Hoi allen,

Nog niet veel problemen mee gehad met main gears die beschadigd geraken maar nu heb ik toch een probl denk ik.

Gaat over een occasie trex 550, met witte main en tail gear, rechte vertanding (V1 dus denk ik)

Hij is dan wel (omgebouwd ?) met TT en fbl head,alles is wel van align.

Zit een beast X op en het ding vliegt als een droom,geen klachten daar over.

Maar.. ik vond wel dat hij nogal lawaaierig was in zen main gear,het was net iets "te" volgens mij en er zat ook een hoger bijgeluid bij dat echt niet klopte.

Motor een heel klein beetje verder weg gezet van de main gear en het was idd wel beter, ook het bijgeluid was zo goed als weg.

Yes, gaan met die "banaan" dacht ik :)

Maar nu na een vlucht of 3 heb ik echt de indruk dat de tanden van men main gear ronder aan het komen zijn.. niet snel snel op dramatische wijze maar toch.. de 16 tands pinion lijkt me ok,niets abnormaals aan te zien..

Men vragen.

Wat kunnen daar allemaal de oorzaken van zijn van het verkrijgen van (wegslijtende) afgeronde tanden op je main gear?

Zag dat je ook zwarte main gears voor de trex 550 hebt (die hij blijkbaar deelt met de 600 size) zijn deze missch kwalitatief beter?

Op zich stoort het me niet dat zen aandrijving iets luider is dan bij een slanted gear of zou ik echt deze modificatie moeten doen voor andere redenen ?

Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg

Als verder alles in orde is, dan zou ik zeggen dat je nu je gears iets te ver van elkaar had staan: dat rondt je tanden af, omdat de krachtoverdracht nu via de toppen plaatsvind....
Hoeveel is "een klein eindje"?

Ja dat is m het net, het was echt heel weinig, paar tienden van een mm..

Wat zijn zoal de trucken om te zien/voelen of de afstand ok is?
Iemand heeft is gezegd laat er een sigarettenblaadje door gaan. Als er geen scheurtjes in zitten zit je er niet te dicht tegen.

Groot Probleem

Ik rook namelijk niet ;)

Haha nee heb dat wel getest, heb hem net terug een haartje dichter gezet, blaadje blijft nog heel..

Maar misschien slaat dit nergens op en was dit gewoon zonde.. van het blaadje bedoel ik ;)

Wat ik ook is gelezen heb, als je een splinternieuwe main gear zet gaat hij na de eerste vlucht ietsje afgesleten zijn.. te zien als wat wit stof op het frame.. bij men 450 size toch nooit echt gezien..

Mvg

Tsja, het kán zijn dat een splinternieuw gear iets moet inlopen, dat weet ik niet. Ik heb dat nooit gemerkt in elk geval.

Ikzelf zet de gearmesh zodanig, dat ik nét voelbare speling merk als ik de motor vast houd en het gear heen en weer draai. Maar dan ook echt op de grens van wel of niet voelen....
Uiteraard wel even controleren of er geen "hoge punten" op die maingear zitten, en in geval van hoge punten, stel ik ter plekke van die hoge punten de gearmesh af als boven.

Ik had het met mijn Trex600ESP ook
standaard zit hier Mod 0,7 op en heb het veranderd in Mod 1 (gewoon de rechte vertanding)
Is een stuk krachtiger en stiller
Past er gewoon op (wel een ander Pinion natuurlijk)
en wat Bert al aangaf,gearmesh afstellen op het hoogste punt van je maingear (is nooit 100%rond!)
Na een paar accu ladingen is de boel echt wel goed op elkaar ingelopen maar echt inlopen???? nee ook nog nooit van gehoord
de scherpe randjes zijn er dan wel af en loopt iets soepeler

gr
Jeroen

Mmm begin het al beter te begrijpen, hoe hoger je mod getal hoe minder tanden er op staan voor dezelfde diameter van tandwiel.. Hoe groter je tanden dus.. trex heeft meer 0.7 als standaard denk ik, men raptor heeft grotere tanden, vermoed dat dat mod 1 is dan.

En als je pinion gear nu voor een mod 1 main gear is maar er zit een mod 0.7 main gear in.. of is dat onmiddellijk zichtbaar en past dat echt totaal niet dan? Ik denk maar wat luidop..

Mvg

Dat past echt totaal niet. Heel kleine verschillen kunnen nog wel maar lopen ruw.
Amerikanen gebruiken een andere maatgeving, DPI en sommige daarvan zitten heel dicht bij moduul maten.

Om je moduul te bepalen kun je een paar dingen doen: korte klap is: de moduul is (theoretisch) gelijk aan de halve tandhoogte. Heb je tanden van 2 mm hoog, dan is de moduul 1. Hierin zitten afwijkingen om redden van practisch loopgedrag, meestal is de top van de tand een haartje te lag om te voorkomen dat de toppen van de tanden klem gedrukt worden in de kuilen van het aanliggende wiel.
Andere methode is het aantal tanden tellen, en de diameter op de halve tandhoogte te meten. Moduul is dan diameter gedeeld door aantal tanden.
Tandwielen met hetzelfde moduul passen altijd op elkaar.

Roelof heeft over tandwielen en maatgevingen een goed sticky geschreven: http://www.modelbouwforum.nl/posts/3534989/

Laatst bewerkt:
Back