Maken Grains

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door michielvv, 31 aug 2006.

  1. michielvv

    michielvv Guest

    Graag had ik wat informatie over het maken van grains;

    Momenteel maak ik grains met een zelfgemaakte stellage, ik zet een kokertje met de zelfde diameter als mijn moterhuis, gepositioneerd op een houten plank. Boven de center van het kokertje laat ik een staafje met de diameter van de core zakken.

    De opstaande kanten van het kokertje bedek ik met minimaal twee lagen dik printpapier, wat tevens dient als isolatie bij de onsteking.

    Ik vul het kokertje met mijn vloeibare kno3/dextrose/FeO2 brandstof en blijf het kokertje en houten stokje draaien tot het mengsel gestold is (aanzienlijke tijd).

    Meestal gaat het mengsel aan het stokje plakken waardoor mijn core niet de gewenste diameter blijft. Ook blijft het vaak aan de onderkant plakken.

    Ik denk dat dit plakken verholpen kan worden door het gebruik van kunstoffen ipv hout. PP is een 'vettig' aanvoelende kunststofsoort wat mij hiervoor zeer geschikt lijkt.

    Weet iemand waar ik deze kunststof zou kunnen verkrijgen?

    Alle beschrijvingen van het maken van grains met voor en nadelen zijn welkom...

    Ik heb tot nu toe twee motoren gemaakt welke alle twee in een CATO eindigden. Weet iemand wat de meest voorkomende oorzaken zijn van een CATO?


    Graag jullie reactie,


    Michiel
     
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi Michiel

    Kijk uit met die cato's. En zorg dat je ver genoeg weg staat anders krijg je keer letterlijk de stukken om je oren.

    Op T harde testen we op 300 meter. En dan heb ik een redelijk veilig gevoel :)

    De meest voorkomende oorzaak van een cato bij suiker motoren is een luchtbel in je grain. (geld voor alle motoren)

    Als je mengsel te koud is bij het gieten dan krijg je belletjes er in en die vergroten je verbranding opp dusdanig dat je motor zijn druk niet kwijt kan.

    zelf giet ik eerst de grain en dan boor ik er pas een gat in. dan heb je ook geen gezeur met een plakkende core.

    Als je een stalen of plastic core gebruikt dan kun je hem invetten met slaolie. en dan krijg je hem er een stuk beter uit. wel goed de boel laten afkoelen en uitharden anders trek je nog steeds de stukken uit je grain.

    Verder moet je de kno3 en de suiker een uurtje in de oven drogen hete lucht oven op ongeveer 100 Graden. Dan komt het meeste water er uit en krijg je hardere grains die veel beter boren.


    En die ook een veel rustiger verbranding laten zien. Zachte grains brokkelen af tijdens de motor loop en veroorzaken een zeer korte krachtige. Puls die zeer moeilijk te voor spellen is.

    succes met testen.

    kijk ook even op de site van james yawn of richard nakka.

    daar vind je een wereld aan nuttige info.
     
  3. michielvv

    michielvv Guest

    Hoi Jan Hein!

    Beadankt voor je info!!!

    Die site's heb ik al meerdere malen uitgeprint en gelezen, overigens zeer interessant!!!

    Heb gisteren nog een motor getest wat weer resulteerde in een CATO!!! (jammer genoeg) heb nu dus nog geen één goede motor kunnen maken.

    Mijn moterhuis heeft een diameter van 35 mm.. Hierin plaats ik 4 grains van 60mm.. De doorgang van mijn nozzle is 8 mm.. (IS dit misschien niet groot genoeg) ??

    Ben er ondertussen wel achtergekomen wat voor dracht er achter een motor kan zitten. Ik test mijn motoren aan een kreek... Op een visplaats waar er een 'kuil' is gegraven om te vissen ik plaats hier mijn motoren en zelf zit (tegenwoordig liggend) ik 25 meter verder.

    Ik ben sinds het testen van mijn motoren al 3 nozzels verder (iemand een tip hoe ik deze met eventuele Cato toch kan behouden / opvangen).

    Het probleem dat ik heb bij het uitboren van de Core is dat de boor zeer snel vol komt te zitten met de brandstof. Overigens bewaar ik mijn KNO3 in gesloten container met vochtwreter en voor ik de grains maak doe alleen de KnO3 minimaal 2 uur op 100*C. (Dextrose is toch niet Hydrofiel?!?!)

    Jan-Hein; gebuik jij voor het maken van je motoren Dextrose of Sucrose?


    Graag reactie,

    Michiel
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Ja zeker suiker neemt ook vocht op. alleen krijg je het er moeilijk uit.

    Een simpele truc om te bepalen of je grain droog genoeg is, is kijken naar je boorsel. droog poeder is perfect ;-).

    Dan zit er geen water meer in, krijg je een soort stopverf , dan bevat je grain nog iets water. maar is wel bruikbaar.

    Komt er kleverige zooi uit je boorgat zetten dan is je grain veel te nat.

    Ik sla mijn grains ook op in een gesloten container met een vochtvreter dan houd je ze veel beter droog. Ook krijg je dan de laatste restjes vocht die er nog in mochten zijn blijven zitten er nog uit.


    ALs je vier grains hebt van 60 mm dan is een gat van 8 mm veel te klein. Ik zelf gebruik 2 grains van 46 mm met een 12 mm core en een nozzle diameter van 8.

    Core ongeveer 1.5 mm maal de nozzle diameter boren.

    Lengte diameter van je grain 1/1.6

    en ik gebruik meestal dextrose voor mijn motoren.
    vind ik persoonlijk iets prettiger werken.


    En die motoren zijnkrachtig ja :-D

    mijn schaal model van een V2 heeft gevlogen met een 4 grains motor en die perste er volgens de Rdas 1800 n stuwdruk uit, het geen resulteerde in een versnelling van meer dan 65 G .

    Toch niet slecht voor een raket van bijna 4 kilo :)

    steek zo;'n ding dus niet in de workmate als je test want die gaat er vandoor :)
     
  5. michielvv

    michielvv Guest

    Nee in een workmate steken lijkt me niet verstandig! Ik had de motor geheel ingegraven en na het testen (de CATO dus) kon ik mijn casing niet meer zien!

    De nozzle was gaan vliegen en de casting was de grond ingeschoten. Deze zat minimaal op een halve meter diepte!

    Jan-Hein Welke diameter van de nozzle adviseer je mij met 4 grains van 60 (óf 56) mm? Of waar kan ik deze berekeningen vandaanhalen?

    Ik zal ook eens een motor proberen met twee grains van 46mm.

    Lengte van mijn grain haal ik uit de inwendige diameter van de motorcasing (35mm) * 1,6. (lijkt me correct)

    Hiermee kom ik op 56mm wat ik afgerond heb naar 60mm (NIET GOED???)

    Het boren van de core gaat vast het beste met een kolomboor denk ik.. Welk toerental wordt hiervoor toegepast?

    Beetje off topic misschien maar wat zou een goede daalsnelheid zijn voor de raket om de grond te raken? 5m/s / 10m/s???

    Graag reactie,

    Michiel
     
  6. michielvv

    michielvv Guest

    Voor het maken van de 'tussenschotten' in de raket zou ik met een cirkelsnijder balsa houten schotten willen maken.

    Na dit vast te zetten met epoxie lijkt me dit geen probleem voor een het ontsteken van de chute..

    De motor moet daarentegen ook stevig bevestigd worden door centreerringen en een punt waar de kracht van de motor overgedragen wordt op de raket.

    >>>kan ik hiervoor ook simpele balsa (hoe dik?) gebruiken of zijn hier andere eisen aan gesteld???<<<

    Graag reactie,

    Michiel
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Met dit soort motoren is balsa niet sterk genoeg.

    probeer je maar eens voor te stellen wat een klap het geeft als je motor een halve meter in de grond zit.

    Ik gebruik triplex voor mijn ringen (3-4 mm ). en die werken perfect

    normaal dit er ergens in de raket een druk schot om te motor tegen te houden daar gebruik ik normaal een dichte ring voor die ik stevig op zijn plaats plak met epoxy en glas doek.


    op de site van nakka kun je een rpogje vinden om psies de nozzle diameter te berekenen maar ik zou voor de testen minimaal naar 12 mm gaan.


    bij het berekenen vna je grain lengte, moet je uit gaan van de buiten diameter van je grain. Niet de binnen diemater van je motor.

    bij mij is dat 30 mm , dus vlieg ik met een 46 mm grain.

    Maak je de grain namelijk te lang, dan loopt de druk in je motor veel te hoog op :-(

    En loop je kans op een cato........

    kolom boor gaat prima, e het toerenr tal moet je effe uitproberen. beetje langzaam draaien dan gaat het goed.


    En ik hou als vuisteregel 7 m/sec aan als daal snelheid

    hoef je neit zo ver telopen en je spul blijft redelijk heet.

    overigens gisten een mooie reclame gezien voor Rocksim.

    bij Myth Busters :)

    effe achter in een vrachtwagen een raket berekenen, en gelijk simuleren of hij ook vliegt.


    :-D
     
  8. michielvv

    michielvv Guest

    Gisteren ook Mythbusters gezien... Wel mooi...

    Als ik het prog van richard nakka (SRM) gebruik voor het bereken van mijn nozzle diameter zie ik bij het opstarten van het orginele file dat hij een totale kamerlengte van 420mm gebruikt. Hierin steekt hij 4 grains van 100mm (=400mm) blijft 20 mm over...

    Is zo'n grote speling normaal?
     
  9. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    beetje speling moetje wel hebben om dat anders je grains stijf tegen elkaar komen te zitten en als een lange grain gaan branden. Met een cato als gevolg.

    je verbrandings opp wordt dan te groto en je krijgt te veel druk

    ik hou ongeveer een mm grain aan.
     
  10. michielvv

    michielvv Guest

    "ik hou ongeveer een mm grain aan"

    Bedoel je hiermee een mm extra speling per grain?


    Wanneer ik de file van Richard Nakka gebruik en vul mijn waarden in krijg ik alsnog een nozzle diameter van 8.21mm...


    Motor chamber:
    Dc 35,5 mm Chamber diameter (inside)
    Lc 213,0 mm Chamber length (inside)
    Vc 210827 mm3 Chamber volume (empty)
    Propellant grain:
    Type 1 1=KN/Dextrose (65/35), 2=KN/Sorbitol (65/35), 3=other

    Do 33,50 mm Outer diameter (initial)
    do 16 mm Core diameter (initial)
    Lo 52,00 mm Segment length (initial)
    N 4 Number of segments
    Outer surface: 0 1=exposed, 0=inhibited
    Core: 1 1=exposed, 0=inhibited
    Ends: 1 1=exposed, 0=inhibited
    Lgo 208 mm Grain length (initial)
    Vg 141513 mm3 Grain volume (initial)
    V l 0,671 Volumetric loading fraction
    r' grain 1,879 g/cm3 Grain ideal density
    0,96 Density ratio (actual/ideal)
    r grain 1,804 g/cm3 Grain actual density
    m grain 0,255 kg. Grain mass (initial)
    Abeo 5443 mm2 End burning area (initial)
    Abco 10455 mm2 Core burning area (initial)
    Abso 0 mm2 Outer surface burning area (initial)
    Abo 15898 mm2 Total burning area (initial)
    Nozzle:
    Kno 300 Ratio of Burning area / throat area (initial)
    Ato 53 mm2 Throat cross-section area (initial)
    Dto 8,214 mm Throat diameter (initial)

    e 0,0 mm Nozzle erosion
    Dtf 8,21 mm Throat diameter (final)

    Is dit geloofwaardig?

    Of heb ik iets verkeerd ingevuld?
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Nee je getallen kloppen, alleen als je heel goed in je grafiekje kijkt zie j dat je een piek druk hebt in je casing van 900 PSI. En dat is wanneer je een perfecte motor maakt. zit er een klein luchtbelletje in of is je core een beetje an de grote kant dan zit je zo boven de maximale druk van je motor.

    ik vlieg mijn 4 grains motoren met een 9 mm nozzle en dat gaat redelijk.

    ik zou een nieuwe test doen met een 10 en dan ng een keer kijkn wat je motor doet.
    klapt hij weer dan maak je ergens anders een reken fout.
    overigens geeft nakka bij mij 9.13 mm ;-)

    En ik kan zo snel niet vinden waar het verschil zit.

    (kan zijn dat ik hier nog een oudere versie heb).

    Of toch ergens net een andere parameter te pakken heb.

    succes met testen.



    Dc 35,5 mm Chamber diameter (inside)
    Lc 213,0 mm Chamber length (inside)
    Vc 210827 mm3 Chamber volume (empty)
    Propellant grain:
    Type 1 1=KN/Dextrose (65/35), 2=KN/Sorbitol (65/35), 3=other

    Do 33,50 mm Outer diameter (initial)
    do 16 mm Core diameter (initial)
    Lo 52,00 mm Segment length (initial)
    N 4 Number of segments
    Outer surface: 0 1=exposed, 0=inhibited
    Core: 1 1=exposed, 0=inhibited
    Ends: 1 1=exposed, 0=inhibited
    Lgo 208 mm Grain length (initial)
    Vg 141513 mm3 Grain volume (initial)
    V l 0,671 Volumetric loading fraction
    r' grain 1,879 g/cm3 Grain ideal density
    0,96 Density ratio (actual/ideal)
    r grain 1,804 g/cm3 Grain actual density
    m grain 0,255 kg. Grain mass (initial)
    Abeo 5443 mm2 End burning area (initial)
    Abco 10455 mm2 Core burning area (initial)
    Abso 0 mm2 Outer surface burning area (initial)
    Abo 15898 mm2 Total burning area (initial)
    Nozzle:
    Kno 246 Ratio of Burning area / throat area (initial)
    Ato 65 mm2 Throat cross-section area (initial)
    Dto 9,071 mm Throat diameter (initial)

    e 0,0 mm Nozzle erosion
    Dtf 9,07 mm Throat diameter (final)
     
  12. michielvv

    michielvv Guest

    Bedant voor je antwoord!!!

    In het topic "De grote Raket van Jan-Hein" heb ik een link gevonden naar http://www.thefintels.com/aer/rocketindex.htm!!! geweldige site!!!

    Ik heb hier het volgende filpje kunnen vinden over het maken van grains!!! (GELUKKIG!!!) Weer veel bijgeleerd!!! Link naar filmpje...
    http://www.thefintels.com/aer/er1.wmv

    Na het vervaardigen van de grains smeert deze meneer de brandoppervlakken van de grains in met pingpongballen opgelost in aceton en dit mengen met buskruit + magnesiumpoeder...

    >>IS dit noodzakelijk of heeft iemand hier ervaring mee?<<

    Wat mij ook verbaasde is dat deze persoon een soort van rubberen isolatie in de casing deed en daar de grains in plaatste.

    Ik gebruikte juist het papier wat hij ook gebruikt en alu tape als isolatie.. Is deze 'rubberen' isolatie noodzakelijk of heeft iemand hier ervaring mee?

    Graag reactie
     
  13. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Het ontbreken van een liner kan best de oorzaak van je cato zijn.

    door dat ook de buitenkant van je grain gaat branden krijg je een ongecontroleerd groot brand opp.

    Verander in je prog maar eens die 1 in een 0

    (outside inhibited )


    Dan kun je zien wat dat voor effect het heeft.

    de rubber pakking in je motor zorgt er voor dat je casing niet te heet wordt en je raket niet smelt.

    :)

    pingpong kruit zorgt ervor dat als je een hele dikke motor hebt die lekker snel op druk is.

    met een 35 mm motor heb je het niet nodig
     
  14. michielvv

    michielvv Guest

    Fijn dat te weten!!!

    Het lijkt me dus verstandig wel een EPDM Rubber te gaan gebruiken...

    Heb een site gevonden waar het leverbaar is in 0,8 -1,0 en 1,15 mm dik. Suggestie voor dikte?

    Bedankt voor de INFO!!!
     
  15. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    EPDM hoeft niet .

    je kunt ok een koker maken van printer papier met EPoxy hars. Gewoon een A3 oprollen tot de gewenste dikte.


    Die combinatie brand net zo goed als een natte krant en isoleerd prima.
     
  16. michielvv

    michielvv Guest

    Zullen we dat proberen, scheelt weer wat in kosten (Y)
     
  17. michielvv

    michielvv Guest

  18. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Gefeliciteerd met je geslaagde test.

    Het blijft spannend, een nieuwe motor testen.
     
  19. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    ik heb vanmorgen de tekening en naar de fabrikant gestuurd voor mijn nieuwe serie motoren

    38mm composiet.
    Als alles werkt zo als de computer voorspeld dan zijn er eindelijk weer reloads te krijgen voor zwaardere modellen. DWZ voorlopig maximaal 9 grains 38 mm met een totlale impuls van ergens rond de 1000 N/sec.

    (een D12 heeft er slechts 20)

    Met deze moteren kan ik dan ook mijn polaris project een impuls gaan geven, daarkomt dna totaal 10.000 N/sec in te zitten die over een brand duur van 7 sec vrijkomen.
     

Deel Deze Pagina