Ik ga even een afsplitsing maken vanuit het topic van de Shamrock V - het lijkt mij niet nodig om Martinez zijn topic te kapen voor onze plug....
Mochten er contacten nodig zijn in de 3D-frees wereld, dan sta ik ook tot beschikking.
Zorg er wel voor dat de boel netjes af te werken is. Het meest gangbaar is het frezen van een schuim model, ongeveer 1 cm te klein. Dan het schuim versterken met glasweefsel en epoxy (indien er piepschuim gebruikt is) of met polyester en glasmat (als er PU schuim gebruikt is).
Dan een polyesterpasta opspuiten, of een PU pasta, en dan weer terugfrezen, nu op maat.
Dan met de hand naschuren, of met schuurplanken, en afspuiten of rollen in PU lak. Dan 1 week uitharden, dan uitpolijsten.
(en dan vragen mensen zich nog af waarom frezen duur is:
-schuim opbouwen op stabiele ondergrond
-schuim grof op maat snijden
-schuim frezen
-lamineren
-opspuiten
-weer frezen
-handschuren
-lakken
-polijsten
Dit terzijde...)
Let wel op 1 ding !!!
PU pasta is enorm gevoelig voor temperatuur. Als deze te hoog oploopt (hoger dan 35-40 graden) dan krijg je de freesbanen onherroepelijk weer te zien, ook al heb je nog zo netjes geschuurd. Dit is ook een groot probleem bij het maken van de mal, dit moet zodanig gebeuren dat de temperatuur niet oploopt...
Skiff,
Zijn er geen harde HD-schuimsoorten op de markt die goed te frezen zijn, en waar de epoxy, of polyester versteviging niet meer nodig is? Kan airex gebruikt worden, en is hier die extra afwerking ook nog nodig?
Ik zal eens bij het bedrijf dat voor ons de plug wil maken, vragen of ze de plug in HD-MDF willen frezen. Dit moet dan wel wat trager gaan, maar zal veel nauwkeuriger zijn. De firma waar ik dit laat doen maakt voor ons stalen matrijzen. De 3D freesmachine heeft een werkbed van 2 m lang, en de romp kan in 1 stuk gemaakt worden.
Volgens mij is obumodulan geschikt om een paar stapjes over te slaan
DELIGNIT - obomodulan Anders natuurlijk een alu mal maar dat gaat waarschijnlijk enorm in de kosten lopen.
succes