Makkelijk mee te nemen launcher?

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af, zijn er lanceer apparaatjes die je mee kunt nemen? En dan bedoel ik niet de dingen met bungee koord, want die vind ik n beetje eng. :P Die stopt pas na 50meter sleuren, en dat gaat flink tekeer als je n foutje maakt.

Ik heb eens op een filmpje van combat vliegtuigjes gezien dat ze zon ding op een soort rails afschoten, een soort handlaunch, maar dan iets sterker. :) Ik heb n vliegtuig die ik niet zo goed de lucht in krijg in mijn eentje, en ik heb niet altijd iemand bij me die voor me wil gaan hollen. :P

Ik heb wel n basic idee, maar ik weet niet of dat makkelijk te doen is.
Launcher.jpg

Gewoon wat PVC buis en een paar van die fiets binders. Je spant de elastiek zonder vliegtuig eraan, met een draad aan een spijker op et pedaal. je pikt et vliegtuigje in de lus op de elastiek, je trapt op et pedaal, en de draad schiet los. Et hele ding zeilt langs de rails omhoog in n gecontroleerde acceleratie, ipv de wilde start met zon bungee catapult waarbij je flink met de ailerons/elevons moet stoeien om em recht te houden.

Paar probleempjes: Beschadig ik mijn vleugels zo niet? En is dit n beetje portable te maken? Ik zat te denken aan iets wat in een soort tentzak past ofzo.

Heeft iemand nog wat ideetjes?

Hoi hoi,

Vele modellen die te zwaar zijn (hoge vleugelbelasting, zeg maar vliegende bakstenen) gooi ik altijd probleemloos met een slingerworp aan de vleugeltip. Wanneer ze met een "speerworp"(en, al zeg ik het zelf, die gooi ik echt hard..) niet in de lucht te krijgen zijn (ellendig doorzakken/op de rug draaien/niet te besturen omdat ze geen snelheid hebben), die gooi je probleemloos met die slingertechniek (DLG start). Het vreemde is, dat het dan bijna moeiteloos gaat, gewoon op de plek met je zender om je nek/in de hand. :wink:

Voorbeeld:
-Picojet met 6 sub-c cellen 8O , permax 480 motor, standaard servo's, apparte ontvangerakku, ouderwetse regelaar (40 gram) en bak van een ontvanger (oude robbe, met omgesoldeerd stekkerblok).
-Microjet met 6* 2/3 sub-c cellen.
-Graupner Terry met sagami 480, ouderwetse ontvanger, grote/zware regelaar, Koolstof latten in de vleugel (versteviging), en de bekende 8*AA NiMh 1700 MaH cellen.
-Zaunkonig (toen nog zwaar gebouwd) met 2000 milli's Lipo's aan boord.

Probeer het maar eens, het zal je verbazen :wink: .

Gr.A.

Je vliegtuigje aan de vleugeltip vast houden en als een boomerang keihard wegslingeren.

Satoer zei:
Je vliegtuigje aan de vleugeltip vast houden en als een boomerang keihard wegslingeren.

Ja, dat kan. :) Maar bij een pylonracer heb je toch te weinig roeruitslag om je worp te kunnen corrigeren. Je moet namelijk tijdens de worp al tegensturen omdat hij anders op zijn kant terecht komt. Het resultaat hiervan is niet erg fraai. ;)

Een goede handworp is voor de meeste vliegtuigen wel afdoende, en kan een piloot dat ook probleemloos zelfstandig doen. Gewoon met je ene vrije hand iets 'up' geven en weggooien.

Jorrit zei:
Een goede handworp is voor de meeste vliegtuigen wel afdoende, en kan een piloot dat ook probleemloos zelfstandig doen. Gewoon met je ene vrije hand iets 'up' geven en weggooien.

Als je nu rechts gooit, en ook rechts up hebt... En ik heb ze het zeker zien doen, ook die Pylonmodelletjes 8O . Wanneer je dit hier aan went, gooi je bijna alles zo weg.
En mijn ervaring met Pylonmodellen is dat ze vanuit een handstart vaak al goedmoedig reageren (in tegenstelling tot andere (lees niet orginele) brouwsels) :wink:

Gr.A.

Freakazoid zei:
ipv de wilde start met zon bungee catapult

Wel eens zo'n bunge launch gezien?.. Valt wel mee hoor. Bij jouw lanceer systeem is de versnelling zeker niet kleiner.

En 50 meter? :| .. maak daar maar 5 van.

Zie ook het filmpje van vorig jaar, van m'n Hawk in dit Topic

Dat vliegtuigje op de tekening was maar n voorbeeld hoor. :P Das et enige wat ik al in 3D max had gemaakt. :P

Maar et gaat eigenlijk om mijn picojet, die gaat met een speerworp nog een meter of meer omlaag voor ie gaat klimmen, en met lang gras hapt ie al snel pollen. :P Dus als ik em es goed een eind weg kan knallen uit zon PVC kannon, kan ik em ook zelf eens de lucht in krijgen. Nu moet mijn vader zich nog uitsloven om em los te krijgen. :) En n picojet op 6x 2/3 SC? Damn. :D Die van mij heeft al moeite met 8cell AA. Binnenkort krijg ie wel 90gram lichtere accus, dus dat helpt ook al n beetje hoop ik. :)

Met 5 meter bungee gaat et redelijk goed met die hawk, maar dan moet je em tijdens et afschieten nogsteeds loslaten enzo, en als je dan niet heel snel de stuur stick tepakken hebt, gaat ie loeihard de grond in. Met zon geleidingsrail komt ie gecontroleerd opgang. Bovendien met zon elastiek die em over et gras sleurd lijkt me anders ook niet zon geweldig idee. :) Je hawk is wel mooi trouwens!

Ik heb eens n heel handig systeem gezien, dat was bij een fan die filmpjes hier op t forum over een combat club bij een TV programma. Daar trapte iemand op een pedaaltje en zn vliegtuig werdt mooi afgeschoten uit zon V1 achtige schans. :P Dat is precies wat ik zocht, maar ik kan dr niks meer van vinden.

Dat slingeren is mischien ook wel n mogenlijkheid, maar dat moet je denk ik ook maar durven met zon zwaar ding. Das meer iets voor die zwevertjes van n gram of 200 denk ik?

Als de fotoserver het weer doet dan kun je eens in deze draad kijken. Met behulp van 7 meter elastiek wordt dit 2 kilo wegende model met gemak weggeschoten. Zodra het model de helling verlaat geef ik pas gas.

Hmm, das die salamander toch? Ik kan me je lanceer techniek niet meer herinneren. Even wachten danmaar. :P

Is et gewoon een helling als in mijn tekening, mar dan de elastiek met n haring de grond in zon 10 meter verderop?

Et liefste heb ik iets dat et ding op zn eigen kracht laat vliegen zodra et de hulp rails verlaat. Dat met die elastiek eraan vind ik n beetje eng omdat de uitslagen dan erg gevoelig zijn denk ik. Ik heb telloze filmpjes van catapult launches waarbij et model een vliegensvlugge roll maakt met een lelijke klap als gevolg.

Hoe was de rails eigenlijk voor je wing? Geen krassen of halen van et schuiven? Ik zal et meestal gebruiken voor EPP wings enzo, maar oracover enzo moet natuurlijk niet kapot gaan hiervan.

Zijn er geen slingshot hellinkjes die et ding als et ware gewoon afschieten? Ik heb eens een filmpje gezien van iemand die zijn kleine combat warbirdje afschoot zonder n lange bungee eraan. Et was niet veel, maar et ging goed de lucht in.

Frodo: 8O Das helemaal goed man. :D Als ie nou ook nog 1 of 2x dubbel kan, komt et al aardig in de buurt. :P Alleen moet je met dit ding denk ik een hele beugel aan je wing lijmen?

Als ie nou ook nog 1 of 2x dubbel kan, komt et al aardig in de buurt. Alleen moet je met dit ding denk ik een hele beugel aan je wing lijmen?
`

Wat bedoel je met "dubbel" ? Het elastiek ? Dat gaat dubbel over een
aantal rollen.

Je hoeft geen beugel aan je toestel te lijmen, enkel 1 of 2 dunne buisjes, afhankelijk van je toestel.

Bekijk de site maar eens goed, dan zal het je wel duidelijker worden.

Ik bedoelde letterlijk dubbel, als in dubbelvouwen. :) Ik wil em namenlijk in n rugzak ofzo mee kunnen nemen. Eigenlijk wil ik graag dat et hele ding als n soort tentstokken in elkaar gezet kan worden. :)

Vliegtuig in ene hand, veldkist in andere hand, en launcher op mijn rug. :) Gaat n beetje richting pak ezel, maar vooruit dan maar. :lol:

Dat schiet ding is inderdaad wat ik zocht, maar betalen voor n plan voor zon ding die ik ook nog eens zelf gigantisch moet aanpassen? naaaah, das geen modelbouw spirit. Een beetje free source had geen kwaad gekunt vind ik.. Zijn ze er niet waar je ze gratis na mag bouwen?

Zon korte bungee start is soms ook moeilijk, als et gras n beetje lang is, komt je nieteens weg. :P

Hoi,

Het plan is echt niet duur en heeft zich bewezen als een goed werkend systeem. Plan heb ik meteen gekocht... nu alleen nog de tijd vinden om het te maken :-O

Ik start de Yak-1 uit de hand. 3.5meter elastiek en 5meter touw. Werkt perfect.
Iemand anders laat de Yak wel los.

Met n kort stuk bungee is et mischien niet zo eng, ik heb alleen nog gezien met echt tig meter van dat spul. De toestellen die daarmee de lucht in gingen zwalkte allemaal zeer nerveus naar een meter of 30 hoog. Die hoogte hoeft voor mij niet. Als ie gewoon een zwieper krijgt alsof ie gegooid word, is et allang goed.

Is dit mischien iets?
Bungee.jpg

Een paar simpele buisjes en 3 meter bungee.
Ik weet alleen niet of dat lekker afschiet. Ik denk namenlijk dat de elastiek em aan et eind van de schans naar beneden rukt.

Ik zou ook rekening houden met de hoek van de hele opstelling...

Die is momenteel 25' met 2 meter lange buizen zodat ie als ie de schans verlaat, op 1 meter hoog zit. Das zonbeetje de hoogte waar ie normaal opgang komt.

Lagere hoek kan wel, maar dan worden de buizen behoorlijk langer, of de hoogte waar ie los komt lager.

Back