mal maken van gips

• Topicstarter Topicstarter pinkywinky
  • Startdatum Startdatum
P

pinkywinky

Guest
Ik heb een vraagje omtrend een mal die ik wil maken van denegatief mal die ik nu heb gemaakt van cellenbeton.

- Ik wilde deze in een houten bekisting neerzetten nadat ik hem heb geverft en in de was heb gezet en ingevet met met olie of iets dergelijks en dan overgieten met gips en dan laten uitharden kist omdraaien mal eruit halen zodat ik een positieve mal krijg.
romp is 60x40x15
bovenkant is 60x40x15

KAN DIT???

Je hebt nu een voorbeeld van cellenbeton ofwel gasbeton. Dit materiaal is heel poreus. Zorg ervoor dat dit spiegelglad is en de oppervlakte echt dicht is.
Om dan met gips een contrmal ervan te maken is normaal niet moeilijk. Neem dan mallen gips of gietgips, dat is vloeibaarder en loopt dan mooi in alle hoekjes en gaten. als de mal goed zit effe voorzichtig aandrukken en trillen en dan goed laten drogen. Na 24 uur proberen het geheel uit de mal te halen. Dit is dan het punt waarop je kan zien of je alles spiegelglad en dicht hebt gemaakt. Een andere methode voor dit is om ergens gipsverband te halen en dat om de mal heen te leggen gelijk een glas en epoxyvorm maken.

Een groot nadeel van gips is dat het krimpt en dus wordt de boel onnauwkeurig . Het is wel goedkoop. Zoals Theo al aangaf is het erg poreus.
Op http://home.hccnet.nl/n.j.vandenburg/vleugel_daan.html kun je zien hoe een mal van een vleugel wordt gemaakt. Een van de nadelen de zijn de beschadiging van de mal als er een producten uit gehaald wordt. Volgens de bouwers kan dit wel steeds gerepareerd worden. Het uiteindelik prosuct zie er wel heel goed uit.

Bedankt voor jullie antwoorden.
Wou het eerst met roodband doen door het extra te verdunnen maar ik denk dat gietgips beter is.
weet iemand een adresje in den haag waar ik gietgips kan kopen.

Hoi,

Ik heb in het verleden vele vleugelmallen gemaakt met gips en een speciaal hiervoor geweven glasweefsel.
Glasweefsel op maat knippen doordrenken met gops,uitwringen een goed aandrukken op de mal 3 lagen geeft een laagdikte van 1 cm welke voldoet voor een mal tot ongeveer 2 meter lengte.

Het gips heet "extra hard wit"en is een special dental technisch gips voor het maken van tandafdrukken en prothesen dit gips krimpt niet tot nauwelijks.

Je kan dit gips en het weefsel kopen bij schouten gips(even googlen)

succes ruud

Nou vroeg ik me af.
Als ik nou de mal van cellen beton een goede lik verf geef hieroverheen een flinke waslaag wrijf en dan invet met een olie zou ik hem dan goed kunnen lossen .
Volgens mij kan de gietgips dan met geen mogelijkheid hechten aan het cellenbeton.

Hoi,

Als je een goede was gebruikt kan je de olie achterwege laten.
Ik doe 10 lossingen uit mijn mallen voordat er weer een nieuwe laag was word aangebracht.
Laat wel de verf goed doorharden minimaal 1 week
anders kan je wel een problemen krijgen met lossen.

Succes Ruud

Bedankt voor jullie reacties.

Nu nog 1 vraag.

Hoe los ik zo gemakkelijk mogelijk het polyester uit de mal.

Hoi,

Als je al een mal hebt gemaakt en je wilt hierin je polyester producten maken.
De mal eerst goed in de was zetten met een goede was minimaal 7 lagen dan zou het geen probleem moeten geven om dit te lossen.

Succes Ruud

Ik heb de cellenbetonmal behandeld met een primer van albastine die zorgt ervoor dat de zuigkracht wordt afgenomen van het model. Hierna heb ik de mal in de betonverf gezet en een week laten uitharden. Nadit heb ik de mal behandeld met lossingsvet voor gips.
Na deze handelingen heb ik hem in de bekisting gezet en deze volgegoten met modelgips.( ruim 50 kilo ) :D
Na 2uur heb ik de bekisting uit elkaar gehaald en de gips was keihard en voelde warm aan. Ik probeerde het model al te lossen maar kreeg er geen enkele beweging in.
WEET IEMAND HOELANG JE MOET WACHTEN VOORDAT JE HEM MAKKELIJK KAN LOSSEN IN VERBAND MET HET UITZETTEN EN KRIMPEN VAN DE GIPSMAL :?: :?: :?:

m.v.g

Randy

Back