Mal Mega 16/xx/xx

Ik heb een mal moeten maken om de Mega 16/15/4 goed vast te houden om het voorste lagerschild eraf te halen. Het lagerschildje zat behoorlijk vast met Locetite, zelfs na het plaatselijk warm stoken ging hij er maar moeilijk af
Het voorste gedeelte van het asje was afgebroken en daar heb ik een nieuw stuk ingezet van 3.16 mm.
Als de lagertjes op zijn dan heb ik in ieder geval een mal liggen.

afb4375.jpg

afb4376.jpg

afb4377.jpg

Ahum...Ben,

Een tip wil ik echt meegeven over het "warmstoken"... niet doen!

De permanente magneten in een electromotor kun je op die manier geheel of gedeeltelijk demagnetiseren, met als gevolg dat je motor het niet of heel beroerd doet.

Dit verhaal geld voor zowel de ferriet als neodym en cobalt magneten. De temperaturen waarbij permanente demagnetisering begint plaats te vinden is ongeveer 150 graden Celsius... een gasvlam is ongeveer 1100 graden...

Een poelietrekker-achtig ding zoals je zelf inelkaar hebt gezet (ziet er overigens degelijk uit) is de enige goede weg!

Hans

Ik had de mal zo gemonteerd dat de motor er net bovenuit stak, en aluminium neemt heel goed de calorietjes op die wegvloeien in de mal en dus niet in de motor.De sticker zit er zelfs nog op.
De magneten die doen het nog prima.

Met een zender in mijn hand maak ik gaten in het land!
Ik heb vandaag in ieder geval weer even een glimlach op mijn gezicht gehad. Dank je. :wink:

Ben ik heb een Hacker B2015L met 4:1 vertraging en zou dolgraag een nieuwe as in de motor zetten zodat ik hem direct kan gebruiken. Tot nu toe dacht ik dat dit onmogelijk was, maar nu ik jou zo bezig zie......

Kun je iets meer vetellen hoe de as in de magneten vast zit en hoe je hem verwisseld hebt?
:D

Het asje was afgebroken waar 5 mm verspringt naar 3.16, dit asje is uit één stuk en gehard.
Ik heb omdat het asje hard is het rotortje op de vonkerodeer machine gezet en er een gat ingevonkt van 3.15 en toen het asje erin geperst.
Ik kan gelukkig van een vonkbank gebruik maken (ik ben gereedschapmaker) maar normaal kost een vonkbank € 55,- per uur.
Ik weet niet hoe dat bij een Hacker zit, maar als het een los asje is dan is het een stuk eenvoudiger.
afb4398.jpg

Back