Mal uit gips

• Topicstarter Topicstarter Maxime1234
  • Startdatum Startdatum
Hallo,

Ik heb de bijbootjes van de smit rotterdam net zo gemaakt, Ik modelgips gebruikt (te koop bij de praxis), en ik heb gewoon bijenwas voor meubels gebruikt als losmiddel, wel een paar keer insmeren.
Het resultaat was goed, je moet uiteraard nog wel het een en ander plamuren.
Ik heb gewoon een reparatie set van alabastine gebruikt, was de bootjes voldoende.

Groeten,
Dirk

Met plamuren bedoel je dan waarschijnlijk achteraf, op de polyester vorm? Blijft die plamuur dan "kleven" aan de polyester?

Groetjes, Maxime

Mijn mal is nu klaar, maar er zitten kleine oneffenheden in. Is het mogelijk om een iets dikkere laag polyesterhars aan te brengen, zodat ik die na het harden mooi glad kan schuren?

Heb niet goed gevolgd: bedoel je met mal, de negatieve polyestermal? Als je gelcoat dik genoeg is (denk dat je dit toch gebruikt hebt) dan kun je oneffenheden er nog uit schuren. Mocht je toch nog een laag willen aanbrengen eerst, dan zeker goed opschuren/ontvetten want je lossingsmiddel zal er nog enigszins aanhangen.
Fotootje?

Heb niet goed gevolgd: bedoel je met mal, de negatieve polyestermal? Als je gelcoat dik genoeg is (denk dat je dit toch gebruikt hebt) dan kun je oneffenheden er nog uit schuren. Mocht je toch nog een laag willen aanbrengen eerst, dan zeker goed opschuren/ontvetten want je lossingsmiddel zal er nog enigszins aanhangen.
Fotootje?
Ja, ik bedoel de negatieve mal (uit gips). Als volgende stap ga ik de polyester er in aanbrengen, en ik zou een dikkere laag leggen zodat ik dat achteraf kan afschuren, en zo geen gelcoat hoef te gebruiken. Ik ga de polyester vorm dan toch nog spuiten.

je zou de eerste laag dan iets kunnen verdikken met glasbubbels, zodat die wat beter blijft staan, en makkelijk schuurbaar is. Maar waarom geen gelcoat gebruiken? werkt veel lekkerder

of gewoon meteen je gipsmodel afwerken? Ik heb gipsmodellen gemaakt die na afwerking als een spiegel zijn. Anders zou ik ook voor gelcoat gaan hoor

of gewoon meteen je gipsmodel afwerken? Ik heb gipsmodellen gemaakt die na afwerking als een spiegel zijn. Anders zou ik ook voor gelcoat gaan hoor

Dat is net het probleem, ik krijg ze niet mooi glad, als ik de mal schuur zitten de oneffenheden er achteraf nog altijd in. Heb je soms tips om goed te schuren?

Heej mensen,
wij gaan voor ons PWS (Havo 5) de Zeelandbrug opnieuw ontwerpen. We wilden als voorbeeld een schaalmodel maken van ons ontwerp. Nou waren wij van plan om de pijlers te maken van gips (de pijlers worden 20cm hoog maximaal en niet 10cm breed 1-2cm diep.) Nou vroegen wij ons af of het een slimme keus is om dit uit gips te maken? en zo ja:
- hoe lang duurt het voor het gips goed is uitgehard?
- wat is de beste manier om ze uit de mallen te halen?
- kunnen er belletjes in het gips zitten? (en hoe haal ik die er eventueel uit?)
- Zijn er nog dingen waar we speciaal op moetten letten?

alvast bedankt!
Michiel

Laatst bewerkt door een moderator:
Heej mensen,
wij gaan voor ons PWS (Havo 5) de Zeelandbrug opnieuw ontwerpen. We wilden als voorbeeld een schaalmodel maken van ons ontwerp. Nou waren wij van plan om de pijlers te maken van gips (de pijlers worden 20cm hoog maximaal en niet 10cm breed 1-2cm diep.) Nou vroegen wij ons af of het een slimme keus is om dit uit gips te maken? en zo ja:
- kunnen er belletjes in het gips zitten? (en hoe haal ik die er eventueel uit?)

alvast bedankt!
Michiel

Zou je daar een apart topic voor willen maken, en niet in het mijne vragen stellen? (no offence).

Dat is net het probleem, ik krijg ze niet mooi glad, als ik de mal schuur zitten de oneffenheden er achteraf nog altijd in. Heb je soms tips om goed te schuren?

Heb je grove gips gebruikt misschien ipv modelleergips? Als de korrels te groot zijn kun je dit idd voorhebben. Een laagje fijnplamuur erop helpt dan. Maar is natuurlijk sneller gezegd dan gedaan.
Schuurtips? met de hand en heen en weer gaan. Wat wil je nog weten?
Fotootje?
succes!

Goed schuurpapier gebruiken. Niet die meuk die na 15 vegen al volzit. Eventueel hier en daar 'n schuurmachine gebruiken waar het kan.

Hier een foto van de mal, er zitten hier en daar putjes in. Ik heb al geprobeerd om ze op te vullen en dan mooi glad te schuren, maar dan komen de putjes terug.

Ik heb de wanden van de mal een beetje hoger gemaakt, zodat ik het bootje iets hoger kan maken.

Heej mensen,

alvast bedankt!
Michiel

Gebruik snelgips of model gips,
dat word zelfs warm bij uitharden.

Als de mal stevig genoeg is kun je met tikken tegen de mal veel luchtbellen
naar boven krijgen.
Dat kan ook al in de "beslagkom" waar je de gips in maakt

Snelgips is na een uur wel stevig,
maar een dagje wachten is altijd beter.

Na het lossen moet het nog een paar dagen drogen,
als het water dat je er in stopt moet er ook weer uit.
In de oven is geen oplossing, er ontstaat spanning in het gips
en het barst ( ervaring )

Mallen (liefst van plastic materiaal) in de autowas zetten voor een goede lossing.

Nog buiten alle ellende met de mal (waarbij ik je eventueel kan helpen als dat nog nodig is) om - waarom heb je niet de houten romp gebruikt om je glasvezel romp omheen te trekken? Je had die romp kant en klaar, hout is makkelijk te bewerken, even polijsten, loswas erop, negatiefje trekken en eventueel daarna de romp weer bijwerken..

Ja, dat is ook een optie, maar ik heb gips gebruikt om de kosten wat te verlagen, gips kost niet zo veel. Dus eerst een polyester mal maken van dat houten bootje, en dan via die mal de uiteindelijke boot maken?

Laat ik beginnen bij het begin:

- je hebt een houten bootje gemaakt, diezelfde vorm wil je graag overzetten naar een polyester bootje. In plaats van te doen wat je nu hebt gedaan (negatiefmal maken uit gips, deze eindeloos bewerken om een acceptabel resultaat te krijgen en vervolgens daarin een poly romp te maken) kun je ook rechtstreeks op dat houten rompje een nieuwe, polyester romp maken. Maar in plaats van een negatiefmal uit gips gebruik je de houten romp als positiefmal.

Een paar dingen waarmee je dan rekening moet houden:

- je moet erg secuur werken om een strak glad geheel te krijgen (kun je natuurlijk nog wel schuren, plamuren etc)
- zorgen dat je je originele romp er weer uit krijgt dus goede lossingswas gebruiken (of een heel dun plasticje ofzo)

De manier die je gebruikt hebt zorgt er inderdaad voor dat je (als je goede (dental!) gips gebruikt hebt, alle lucht eruit getrild hebt (trilplaatje maken), rustig gegoten hebt, de tijd neemt om te laten drogen (20-30 minuten) en het origineel er voorzichtig uitgehaald hebt..

Dán kun je inderdaad bij netjes werken (na polijsten etc) een spiegelgladde romp maken met die mal. Persoonlijk zou ik die moeite niet nemen, gewoon met glasmatjes (goede matjes, niet wat je gehaald had) rechtstreeks op de houten romp een nieuwe maken.

Sadkingbilly hij heeft van mij goede mat gekregen keper weefsel dus goed modeleerbaar.
Ik denk dat je je niet te druk moet maken over de gladheid van de mal als je er toch maar een uit haalt gewoon het product plamuren gat beter als de mal glad afwerken.
eventueel kleine gaatjes in de gipsmal opvullen met sterk verdunde gips of de mal in smeren met polyester verdunnen met aceton krijg je een mooie top laag en trekt iets in het gips in wardoor de mal harder wordt.

Ja, dat is wat ik bedoelde :), het is inderdaad maar om 1 vorm uit te halen, dus wil ik niet te veel kosten steken in de aanschaf van gelcoat en andere producten. Heeft er trouwens iemand een idee hoeveel polyester(hars) ik zou nodig hebben? De grootte van de mal kan je zien op enkele foto's die hier staan.

Back