Mal voor boot

Hallo allemaal , ik ben van plan om een mal “hull” te maken van een boot in mdf, dit word dan de exacte kopie viirbhet model dat later uit polyester zal bestaan , nu de vraag is kan ik de mal best bekleden met polyester en gelocoat, zodat ik later dan over dit deel de uiteindelijke replica kan maken , of zouden jullie rond de mdf een soort van giet silicone gieten , waarna ik daar in dan de uiteneindelijk kopie in polyester kan maken ?

Hallo Petrol,

Hoe nauwkeurig moet de maatvoering worden?
De eerste manier (over een positief een romp vormen) zorgt voor een groter model, tenzij je de laagdikte van de wanddikte van de romp van de positieve mal aftrekt.
Daarnaast moet de buitenzijde strak genoeg worden afgewerkt voor een bruikbaar resultaat.

De tweede manier (een mal maken) is de bewerkelijkste en stelt hoge eisen aan de afwerking van het origineel, omdat je alles terug ziet in de mal en later in het product, dat je er uit haalt.

Lees je uitbundig in in de materie en kom dan hier weer met je vragen.

Groeten, Jan.

Hallo Petrol,

Hoe nauwkeurig moet de maatvoering worden?
De eerste manier (over een positief een romp vormen) zorgt voor een groter model, tenzij je de laagdikte van de wanddikte van de romp van de positieve mal aftrekt.
Daarnaast moet de buitenzijde strak genoeg worden afgewerkt voor een bruikbaar resultaat.

De tweede manier (een mal maken) is de bewerkelijkste en stelt hoge eisen aan de afwerking van het origineel, omdat je alles terug ziet in de mal en later in het product, dat je er uit haalt.

Lees je uitbundig in in de materie en kom dan hier weer met je vragen.

Groeten, Jan.
Ik dacht eerst een over de mdf een positief te maken , de mdf smeer ik eerst is met was en gelcoat en dan met glasvezel maak , en dan in deze vorm maak ik weer een negatief in zodat het terug de exacte vorm heeft van de Mdf , en dan kan ik in dit negatief meerdere exemplaren maken. Dan heeft de buitrnzeide een strakke uitstraling en een ruwere binnenkant , is dit de juiste methode of is er een betere methoden

Er zijn modellen met een spantenplan maar ook met platen op elkaar , zo heb ik 40 jaar geleden ooit de Nordkap gebouwd. Van tekening, geen idee of ik dat nog ergens heb liggen.
Een nadeel kan wel zijn als er een inwendige bolling in zit , dan komt de polyester niet van de mal af.
Je zou bijna als een scheepswerf moeten denken in 3 delen losse kop , midschip en kont . Voordeel kan zijn dat je het midden ook makkelijker kan verlengen. Stel je hebt een bulb in de kop dan schuif je dat er makkelijker af. Maar wat pompebled zegt lees je eerst goed in.

MFD is sowieso niet het juiste materiaal om een mal van te maken.
Een strak afgewerkte MDF mal kan onder invloed van veranderende luchtvochtigheid al heel snel lijnen gaan vormen....

Haal het uit gasbeton en schuur het in vorm , makkelijk te zagen en/of te vijlen vooral meteen rasp. Schuren en eerst impregneren, als de structuur te grof is overgieten met een gips oplossing. Of maak het uit gips zoals ze de lijsten maken op een plafond. Het maken van kooflijsten. Ze gebruiken daar zinkplaat mallen voor. Nou die kan je in elke vorm maken, dan is links gelijk aan rechts en mooi strak. Zak gips 25 kg MP75 zijn de kosten niet rond de 13 euro. Of combineer gasbeton met gips .
Hier een voorbeeld van een kooflijst

Haal het uit gasbeton en schuur het in vorm , makkelijk te zagen en/of te vijlen vooral meteen rasp. Schuren en eerst impregneren, als de structuur te grof is overgieten met een gips oplossing. Of maak het uit gips zoals ze de lijsten maken op een plafond. Het maken van kooflijsten. Ze gebruiken daar zinkplaat mallen voor. Nou die kan je in elke vorm maken, dan is links gelijk aan rechts en mooi strak. Zak gips 25 kg MP75 zijn de kosten niet rond de 13 euro. Of combineer gasbeton met gips .
Hier een voorbeeld van een kooflijst
Het is de bedoeling om later in deze mal , een polyester romp te maken, is dit dan wel fijn genoeg als ik eerst de mal maak van gips ? Kan dit tegen polyester , en ik dacht mijn mdf wel te behandelen en glad te maken met plamuur de kopse kanten enzo dan . Of zou met gips een betere oplossing zijn

Eigenlijk moet je de jonge onderzoeker gaan spelen.
Maak van gips een klein vormpje zodra het hard is impregneren. invetten polyester matje erop en een lik polyester. Kijk hoe het gedraagd. Komt het makkelijk los.
Dan kan je met meerdere materialen testen lijkt me, hou het prototype uiterst klein.

Back