Malyan m150 i3 (rond de 300€)

Discussie in '3D Printen' gestart door nunspeter, 29 jul 2016.

  1. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Net besteld bij hobbyking, voor 271.40€ in de aanbieding kon ik het niet laten (normaal 311.87)

    90843(3).jpg
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=90847

    Het word mijn eerste 3d printer ervaring maar aangezien ik redelijk technisch onderlegd ben zal het afstellen geen enkel probleem zijn.
    Ben van plan om er een verslagje van te gaan maken door de ogen van een beginner.

    Zal er eerst even mee prutsen met wat kleine simpele dingen en daarna over op wat complexere dingen zoals bijvoorbeeld een van de redenen waarom ik hem besteld heb.



    Overigens getekend met solidworks, ben er geen expert in maar kan me redelijk goed redden.
    Word er wel langzamerhand beter in.
     
  2. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Dat priontje wordt in derdaad een uitdaging, want ik zie heel veel holle ruimtes. Wat is het eigenlijk?
     
  3. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Koel tunnel voor een heli.
    Hij word deelbaar over het midden dus dat maakt het wel te doen hoop ik.
    Zal achteraf wel wat afwerking vergen vanwege de support maar dat komt wel goed.

    IMG_20160729_165410.jpg


    Overigens zal ik eerst een behuizing om de printer heen maken en tevens afzuiging.
    De koeltunnel word abs vanwege de hogere temperatuur wat het kan verdragen maar kromtrekken en losraken van het bed probeer ik wel te voorkomen.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2016
  4. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Dat het deelbaar is, maakt het wel een stuk makkelijker ja. Op de vlakke kant printen, dan heb je niet zo heel veel ondersteuning nodig. Als je ook nog onder de lipjes een steuntje maakt (net los van de lip en zijkant) onder 45 graden heb je ook niet zo veel ondersteuning nodig.
     
  5. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Aan de binnenkant mag juist niets komen dat maakt het zo lastig.
    Voor de maatvoering hij is 20 mm dik.

    Dit is het origineel welke niet zo eficient is.
    1469880262215199818598.jpg
     
  6. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Ik bedoelde ook de lipjes aan de buitenzijde. En dan print je ze met de gladde kant op de glasplaat, ik denk zelfs zonder ondersteuning, met brim.

    Maar daar ga je vast wel uit komen, na een paar printjes ;-)
     
  7. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Neem aan dat je de de deling als gladde kant bedoeld?
    Verder zit er niet veel rechte kanten aan.
    Kun je over van verticaal naar horizontaal dan?
    Heb wel deels een concave overgang met kleine radius getekend maar waar de fan komt niet.
    IMG_20160730_001251.jpg

    Zal ze zo eens in cura laden.

    Glasplaatje moet ik nog wel ergens vandaan halen.
    Zal even langs de fotograaf voor wat dunne plaatjes.
     
  8. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Dit is de footprint zoals ik denk dat ik hem moet moet printen.

    IMG_20160730_200103.jpg

    IMG_20160730_200625.jpg

    Op en aanmerkingen zijn welkom.
    Heatbed temp 90, extruder 230 zijn waardes die ik op internet tegen kom voor abs.
    Denk dat ik eerst de schotjes maar los print om die temperaturen te testen.
     
  9. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Ik denk 180 graden draaien.. en dan bedoel ik vertikaal.
     
  10. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Op de kop bedoel je?
    Dit is de enige vlakke kant die er aan zit namelijk.
     
  11. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    jep. Dat deel met die dikkere ronding is wel lastig, maar de andere lijkt, behalve de inkeping redelijk vlak te zijn. Zoals je ze nu print krijg je erg veel overhangende stukken, dus mega veel support.
    Die 2 dunne stukjes kunt je misschien ook beter op de rug printen (90 graden draaien).
    Maar ik moet het een beetje gokken van je plaatjes, dus wellicht zie ik het verkeerd, zoals gezegd dat ontdek je wel als je zelf gaat printen.
     
  12. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Print tijd is wel een stuk korter op de kop, zal tevens een stuk makkelijker zijn om de support er af te halen.
    Scheelt ook een half uur print tijd.
    Denk dat ik het maar op die manier doe na de calibratie blokjes etc

    Net ook maar even een bochtje getekend voor op de afzuigfan die in de behuizing komt.
    Had toevallig nog een stofzuigerslang liggen, schat dat dat wel voldoende diameter is.
    Kan die slang heel makkelijk door het dakraam naar buiten werken :)

    Ziet er naar uit dat de printer pas dinsdag komt, is nog niet verzonden.
     
  13. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Voor diegene die twijfelen over deze printer hij is nu nog verder in prijs gedaald, 265 euro voor platinum members.
     
  14. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Heb de printer nog niet binnen, is inmiddels wel verzonden maar gls reedt mijn huisje voorbij.
    Wel met veel pijn en moeite een liter aceton kunnen kopen, geen enkele verf of doe het zelf zaak had echte aceton maar wel vervanger.
    Automaterialen zaak kon wel echte aceton bestellen dus dat kan ik morgen halen.

    Verder een oude spiegel mishandeld en daar kwam een plaatje 20x20 en een 20x19 cm van 5 mm uit.
    Had er bijna 2 van 20x20cm gehad maar de eerste brak.

    IMG_20160803_161020.jpg

    IMG_20160803_161034.jpg

    Toch nog iets geleerd op school:D
     
  15. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Nou nog een stuk kapton tape voor op de glasplaat. (ik neem tenninste aan dat het een heated bed is.)
     
  16. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Je kunt ook Buildtak op je bed plakken. Hoef je ook niet meer met lijm te klooien.
    https://www.buildtak.eu/

    Wat is er trouwens mis met het bestaande printbed. Dat moet gewoon geschikt zijn voor PLA en ABS. Zeker als het een heated bed is.
     
  17. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Ik wou abs opgelost in aceton direct op het glas gaan gebruiken.
    Hoofdmoot zal vooral abs zijn dus dat moet goedkomen.

    Ben nu met de kast waar die in komt te staan bezig.
    Simpel kastje van 12mm mdf, stukje plexiglas in de deur, afzuiging boven in de hoek waar een stofzuigerslag naar buiten aan komt.

    Alles is gereed nu alleen de printer nog.
     
  18. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Zorg dat de afzuiging niet te hard zuigt, zorgt voor te snelle afkoeling of temperatuur schommelingen. Zorg voor een zo constant mogelijke temperatuur.
    En zet je glasplaatje goed vast. Heel vervelend als die op een bepaald moment gaat verschuiven.
    Ik heb van de week een gebroken riem spanner gehad en dan gaat de riem overslaan. De printer print wel door, maar niet meer op de plek waar het zou moeten. Heel vervelend als je een print hebt die na 9 uur printen veranderd in een losse kluwen printdraad.....
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoek een kunsthars verwerkend bedrijf in de buurt, die hebben Aceton.
    Als ze er een winkel bij hebben, leveren ze ook aceton zoveel je wilt.

    Ik kan het in Wolvega in elk geval onbeperkt kopen in literflessen of andere verpakkingen.
     
  20. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Daarom maar een kleine 60mm fan op iets van 5 volt, hoeft maar een hele lichte onderdruk te zijn.
    Wil er op den duur een arduino aanhangen die de temperatuur regelt en dus middels die fan constant houdt.

    Tevens hang ik er een webcam bij icm octopi, kan ik het wat beter in de gaten houden.

    Kan bij de automaterialen zaak ook in 5, 10, 25 en 100 liter bestellen.
    1dag levertijd
    Onbeperkt zal ik mee uitkijken, de reden dat het niet meer verkocht word bij bouwmarkten etc is omdat het een grondstof is voor XTC en bepaalde explosieven.......
    Wist ik ook niet maar kwam een paar van dit soort artikelen tegen http://www.hln.be/hln/nl/36484/Aans...ide-wel-vaker-gebruikt-door-terroristen.dhtml
     

Deel Deze Pagina