Man 1/14

• Topicstarter Topicstarter hobbypapillon
  • Startdatum Startdatum
Heb mijn cabine en alle toebehoren van Robbe deze namiddag ontvangen, ga vanavond kijken of ik er iets mee kan doen.

Steve

Het is dus niet mogelijk om de cabine van Robbe MAN op een Tamiya chassis te zetten. de wielbreedte komt aan beide zijden er 1 cm uit. Nu beweert Robbe op 1/14,5 te werken, Tamiya heb ik gemeten en uitgerekend, zij zitten op ongeveer 1/13.4, dus dat klopt helemaal niet. Maar hoe komt het dan dat Wedico beweert op 1/16 de te zitten als de breedte van de cabine het zelfde is als de robbe 1/14,5. Vraagstukje ??

Nu heb ik heel de set eens uitgelegd en moet zeggen dat de kwaliteit van de cabine zeer afgewerkt en gedetailleerd is, daarom ga ik deze houden en heb al meteen de nodige chassisonderdelen besteld.

Steve

Wel, ik heb zelf een winkel in rc trucks, dus dan heb je meteen een adres. Deze heb ik los gekocht met alle toebehoren, kwalitatief zeer afgewerkt.
Steve

robbe is 14,5 de nieuwe modellen oude 1:16
tamiya is 12,8 / 13,5
wedico is 14,8

bijna geen enkele fabrikant heeft zijn schaal juist vermeld staan helaas

robbe is 14,5 de nieuwe modellen oude 1:16
tamiya is 12,8 / 13,5
wedico is 14,8

bijna geen enkele fabrikant heeft zijn schaal juist vermeld staan helaas

Wij zijn ook begonnen aan de nieuwe MAN firetruck, is deze is nieuw en heeft hetzelfde chassis als de TGA cabine. Over welke nieuwe truck van Robbe heb je het ?

Steve

de nieuwere serie. vanaf wanneer weet ik niet exact.

maar de echte oude modeltrucks van robbe zijn 1/16

Wij zijn ook begonnen aan de nieuwe MAN firetruck, is deze is nieuw en heeft hetzelfde chassis als de TGA cabine. Over welke nieuwe truck van Robbe heb je het ?

Steve

Hallo Steve,

De oude Robbe F90 cabine is exact schaal 1:16 !!

Robbe is overgegaan naar de niewe schaal 1:14.5 om een beetje aansluiting te krijgen met de andere merken.

De nieuwe MAN brandweerauto is ook 1:14.5

Tamiya is : 12.8, de oude schaal modellen zijn 1:13.4 !!

Scale-Art is 1:14.5

Wedico is echt geen 1:16, zolas Wedico beweert, maar is 1:14.8

Het vervelende van allle merken is dat ze zich niet precies voor alle onderdelen exact de zelfde schaalmaat aanhouden, dat is wel jammer !!!

Ik merk het nu zelf met het verbouwen van het Volvo F12 voorfront !!
In verhouding is het voorfront, dus ook de cabine, te breed, dan de cabine hoog is, ten opzichte van de 1:1
Ik heb dus ook wat consessies moeten doen om een goede maatverdeling te krijgen !!!

Dus Steve, helaas is het niet mogelijk om een cabine van div. andere merken uit te wisselen met een Tamiya chassis, want dan staan de banden buiten de cabine !!! (± 9 mm)

De oplossing is :
Zelf een nieuw chassis maken en de assen in korten !!
Maar dat is ook weer niet zo eenvoudig om de aangedreven assen in te korten !!!

en wat als je een wielkast maakt? zoals bij een gewone personenauto? het is misschien niet de mooiste oplossing maar daarmee heb je nog het minste werk denk ik :)

Je kan toch ook de cabine doorzagen en er een stukje tussen plaatsen?Hoeft je niet alles aan te passen.
gr Marcel

Hallo Marcel,

Hahahaha, dat is voor jou geen probleem, jij zet zo de zaag erin !!! :cool: :cool: :) :)
Want dat hebben wij al een aantal keren bij jou gezien en met succes !!

Bedankt voor de vele reacties,

Heb besloten om de cabine te houden, ze is echt wel mooi afgewerkt zonder dat er veel schuur en plamuurwerk aan te pas moet komen , daarom heb ik al meteen de nodige asonderdelen besteld bij Robbe om alles toch mooi passend te maken ! Dus voor de verandering zal het eens een Robbe worden. Ik heb hierbij nu wel geen plan, mocht iemand een plan van de TGA liggen hebben, kan u mij dan de tekening van de cabinebouw doormailen of foto's van nemen aub? Alvast bedankt !!

Steve

Back