MAN 10x8

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Ro-tje, 12 aug 2019.

  1. Ro-tje

    Ro-tje

    Lid geworden:
    6 mei 2011
    Berichten:
    30
    Na verschillend wedico modellen te hebben gebouwd en de bruder shovel met CTI omgebouwd te hebben wilde ik graag een zandkieper bouwen. Na veel forums lezen en kijken op beurzen hoe anderen bouwen ben ik afgelopen winter echt begonnen. Verschillende onderdelen verzameld, assen, wielen, cabine. Dan komen er langzaam een model.
     
  2. Ro-tje

    Ro-tje

    Lid geworden:
    6 mei 2011
    Berichten:
    30
  3. Ro-tje

    Ro-tje

    Lid geworden:
    6 mei 2011
    Berichten:
    30
  4. Ro-tje

    Ro-tje

    Lid geworden:
    6 mei 2011
    Berichten:
    30
    bvdh, Marco_Polo en Helicor vinden dit leuk.
  5. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Ziet er zeker mooier uit...
    Succes met de verdere bouw.
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hmmm, nu heb je de wielmoer beschermingsringen voor de wielmoeren eraf gedraaid.

    Bij de 1:1 is dit wettelijk niet toegestaan en moeten uit veiligheidsoverwegingen de wielenmoeren afgeschermd zijn met een wielmoerenring.
    Sommige denken dat deze ringen er voor de sier opzitten, maar niets is minder waar, dit is verplicht.
    Overigens staat het wel heel mooi, die wielmoer ringen, zeker als ze van aluminium zijn en mooi glimmen.
     
  7. Ro-tje

    Ro-tje

    Lid geworden:
    6 mei 2011
    Berichten:
    30
    Ja dat klopt deze staken ruim buiten de velg. Als de moeren binnen de velg vallen is het denk ik niet verplicht zie deze auto die is paar maanden geleden afgeleverd en heeft ze ook niet. Maar ik twijfelde vind het zelf ook wel mooi staan. Dus heb er 4 besteld.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  8. Ro-tje

    Ro-tje

    Lid geworden:
    6 mei 2011
    Berichten:
    30
  9. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    wat voor cabine komt erop
     
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  11. marcelinets

    marcelinets Guest

    Daar had Cor mij ook opgewezen dat je cardan as anders in elkaar moet steken, volgens mij moeten ze allemaal op de zelfde manier in elkaar steken
     
    Helicor vindt dit leuk.
  12. Ro-tje

    Ro-tje

    Lid geworden:
    6 mei 2011
    Berichten:
    30
    Hoi Cor, had in andere topic de opmerking ook gelezen dus dat heb ik geprobeerd maar deze assen hebben 3 spiebanen en verdraaien dus 120 graden per keer dit is dan volgens mij de beste optie.
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Ro-tje,

    Als ik het goed op de foto(s) zie heb jij de cardanas verlengd en niet goed in elkaar gezet, tijdens het verlengen en niet opgelet of de kruiskoppelingen wel in één lijn staan.
    Als de kruiskoppelingen niet in één lijn staan gaan deze slingeren, kunnen zelfs warm worden, bovendien verslijten ze eerder en breken eerder af bij zware belastingen.
    Advies : Indien mogelijk nog even aanpassen.

    Het niet juist in elkaar zetten van de cardanassen is de meest gemaakte fout !
    Ik zie dit regelmatig op rij-demo's en probeer dan het juiste advies te geven, maar dat wordt me niet altijd in dank afgenomen en krijg ik soms de opmerking : Waar bemoei jij je mee.
    Dus is zeg tegenwoordig niets meer !
     
    Mark300 en markioo vinden dit leuk.
  14. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    u heeft idd gelijk
    en liever dat u t teveel x zegt dan dat er brokken van komen lijkt mij
    men is nooit te oud om te leren
    als ze 90 % gedraait zitten slingert ze,en nu ik ze bij mij heb recht gezet is t over
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  15. Ro-tje

    Ro-tje

    Lid geworden:
    6 mei 2011
    Berichten:
    30
    Deze is inderdaad verlengt maar hetzelfde gemonteerd als origineel (gemerkt voor het doorzagen). Net als de andere 4 die eronder zitten welke dus niet gedraaid kunnen worden.
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Waar heb je deze kruiskoppelingen gekocht ?
    Van welk merk zijn de kruiskoppelingen ?
    (Kan ik er even nakijken, wat het probleem is)
    Normaal gesproken kan je de kruiskoppelingen in één lijn monteren.
    Dit is echt een must !
     
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Wat pieter als zegt!
    En jouw oplossing is niet de beste, maar de slechtste!
    Maar goed, het is jouw truck, probeer alleen maar te helpen....
     
  18. marcelinets

    marcelinets Guest

    Kijk even naar deze foto, de langste aandrijf as dit is wat Cor en Pieter bedoelen. IMG_0521.jpg
     
  19. Ro-tje

    Ro-tje

    Lid geworden:
    6 mei 2011
    Berichten:
    30
    Cor en Marcel,
    Ik begrijp heel goed wat jullie bedoelen. Dit waren goedkope assen. Achteraf misschien duurkoop. Maar dat gaan we zien. Hier een foto van de originele verpakking en foto’s van de 3 manieren waarop ze in elkaar kunnen. Ik heb ook foto’s van originele assen bekeken en dan klopt het wat jullie zeggen. Maar het is modelbouw en er zullen geen doden vallen. In brand vliegen doordat ze zo heet worden geloof ik ook niet gezien er geen 8uur mee gereden wordt. Als het niet kan zoals het hoort maken we het zoals het kan.
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo R-otje,

    Dit probleem moet toch op te lossen zijn !

    Het zijn volgens jou goedkope cardanassen, maar ze zijn zeker niet slecht, ze zien er best degelijk uit.

    Toch een kwestie van draaien, totdat ze in één lijn staan.

    Als dit niet kan, contact opnemen met de leverancier, vragen of ze dit kunnen oplossen, anders terugsturen en geld terugvragen, of omruilen voor goede cardanassen.

    Ik moet zeggen : Ik heb nog nooit meegemaakt dat de cardanassen niet in één lijn gezet kunnen worden !
     

Deel Deze Pagina