MAN 41.660 Zwaartransport trekker

Hallo,

Eerst even kort iets over mijzelf. Ik ben sinds vandaag (mooie reden om te starten) 38 en al vanaf kleine jongen in vrachtwagens geïntresseerd.
Vroeger heb ik ook enige 1:24 modellen gebouwd, maar wilde wel eens iets anders. Mede door mijn opa die RC vliegtuigen en boten had, welke ik onlangs door zijn overlijden heb mogen erven, ben ik op het idee gekomen een functionele M.A.N. 41.660 8x4 te bouwen.

Ik ben al enige tijd op dit forum de diverse bouwverslagen aan het volgen. Ook ben ik al eens wezen kijken in Bemmel en Elst. Nu dacht ik dat het tijd was mijn eigen "bouwverslag" te introduceren.
De basis waarmee ik begin is het Robbe model, welke op schaal 1:14,5 is.
Natuurlijk toen de kit binnen kwam gelijk begonnen om het chassis in elkaar te zetten, waarvan onderstaande het resultaat is.
IMGA0016.jpg

Ik weet nog niet helemaal zeker hoe het eindresultaat eruit moet komen te zien, ik twijfel nog tussen een uitvoering van Mammoet of Westdijk
71388.jpg
2004_25_41_660_westdijk.jpg

Mammoet heeft de ballastbak, welke ik bij westdijk nog niet gezien heb. Maar aan de andere kant worden de mammoet kleuren wel vaker gebruikt.

Ik hoop jullie in de toekomst te kunnen vermaken met mijn vorderingen en hoop dat ik van jullie kennis en ervaring gebruik mag maken om er iets moois van te maken.

hallo welkom op het truck gedeelte !! ik moet wel zeggen je neemt ineens een goeie start , ik wou dat ik in der tijd ook zo had kunnen beginnen ;-), het ziet er veel belovend uit en ga zeker meekijken hij het project vorderd. als ik moest kiezen tussen de twee firmas , ging ik toch voor westdijk , mooie kleuren en zoals je zegt word niet zoveel gebruikt als mammoet.

succes nog!!

Hoi collega bouwers,

Ook ik heb een MAN 41.660 Zwaartransport trekker gekocht tijdens de opendag bij Hobma !!
Is een mooi en compleet model!
Succes met de bouw en misschien kunnen we elkaar wat tips geven.

M.v.g
Mitch

eerst en vooral wees welkom op het forum
dat is direct een zeer mooi project om mee te starten zo'n zwaartransporttrekker
ik zou misschien eens proberen na te denken over het maken van een eigen (mini)bedrijfje
en dan heb je geen last van die ballastbak
en als je dan toch voor westdijk kiets kan je toch evengoed een ballastbak maken
daar doe je toch lekker zelf mee wat je wilt

Hallo Raymond,

Welkom op het Modelbouwforum !

Veel bouwplezier toegewenst !

Succes met de bouw van de MAN Zwaartransporttrekker !

Hoi collega bouwers,

Ook ik heb een MAN 41.660 Zwaartransport trekker gekocht tijdens de opendag bij Hobma !!
Is een mooi en compleet model!
Succes met de bouw en misschien kunnen we elkaar wat tips geven.

M.v.g
Mitch

Kijk een medebouwer, altijd leuk.
Weet jij al hoe die van jou eruit komt te zien, of maak je er een "eigenbedrijf" van zoals door volvofreak voorgesteld ?

Update 001

Hallo Allemaal,

Hier is mijn eerste update.
Heb de wielen eronder gezet en de sturing eens goed bekeken.
SDC10132.jpg

Inmiddels ook de motor (TPII) en versnellingsbak (3-bak) binnen.
Gelijk maar even bezig geweest met passen en meten, en uiteindelijk denk ik dat hij er zo in komt. Gelijk besloten dat 2de as met eigen servo aangestuurd gaat worden
SDC10139.jpg
SDC10140.jpg

Ook bezig geweest met de toren in elkaar zetten, en de verschillende tanks in elkaar gelijmt. Hier bleven nogal wat naden over, dus plamuren en schuren
SDC10135.jpg

De 4 luchttanks zitten aan elkaar met tape. Deze heb ik nog niet gelijmt om ze rondom goed te kunnen spuiten.

Dankzij een vraag van "Volvo Piet" op dit forum een akku gevonden die precies past in de grote tank
SDC10137.jpg

Maar nu heb ik toch al een vraag:
De akku is 3700mAh, nu weet ik niet hoelang je hiermee kunt rijden.
Wat doen jullie normaliter akku wisselen of tussendoor opladen ?
Hoop dat jullie mij kunnen helpen

ik laat ze meestal zitten op een beurs omdat je dan eens kunt rijden dan even laat rusten en dan nog eens wat rijden en ik denk dat je er toch een paar uur mee kunt dan ik toch en is een tamiya en de mfu kit

Hallo Allemaal,

Dankzij een vraag van "Volvo Piet" op dit forum een akku gevonden die precies past in de grote tank

De akku is 3700mAh

Hallo Raymond,

Waar heb jij deze accu gekocht ???

Nou het begint er al aardig op een Zwaartransporttrekker te lijken !!!

Hallo Raymond,

Waar heb jij deze accu gekocht ???

Nou het begint er al aardig op een Zwaartransporttrekker te lijken !!!

Hallo Piet,

Als ik me niet vergis ben jij op dit forum, enige tijd geleden, op zoek geweest naar een akku met afm. 45x45x115mm, en is er toen iemand geweest die deze link opgaf; www.powerpacks.at.
Daar heb ik de OEPS :( 3500mAh / 12V gevonden. Kan je nog zelf bepalen welke aansluiting je wil !
Daar ook mijn akku voor mijn FC-16 zender besteld (ook 3500mAh).

Zijn niet de goedkoopste ivm verzending, maar heb nergens een passende akku met voldoende capaciteit kunnen vinden. Dus toen maar besloten hier te bestellen, en ong. week later stond de postbode met het pakje voor de deur.

Mag ik vragen wat voor akku jij in jou wagen hebt liggen en hoelang je daar rijplezier mee hebt?

Hallo Piet,

Mag ik vragen wat voor akku jij in jou wagen hebt liggen en hoelang je daar rijplezier mee hebt?

Hallo Raymond,

In mijn Volvo F12 bakwagen met aanhangwagen heb ik een accu van 2400mAh.
Hier kan ik ongeveer 2.5 uur meerijden.

In de MB Actros 5 assige Zwaartransporttrekker heb ik een accu van 2200 mAh, hier kan ik ongeveer 2 uur achter meerijden.

Dus jij moet met de accu van 3500mAh. tenminste 3 uur kunnen rijden, nou dat is een hele tijd hoor !!!

Ik heb er eentje van 1500 en ik kom toch ook wel een 2 uur toe, met mijn dieplader aanhangen en deze nog eens vol geladen. Want ik ben van plan er mijn nog zo 3 batterijen bij te halen, dan kom ik toch wel een hele dag toe.

Super bedankt voor de info :D

Dat is ruimschoots voldoende.
3 uur rijden achter elkaar lukt toch niet, krijg je die jongens van de rijtijden controle achter je aan :(.

Back