MANTA F3P/3D

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Joeri G., 24 nov 2006.

  1. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Uiteindelijk heb ik de tijd, zin en moeite kunnen bundelen en ben ik aan men manta begonnen.

    De manta is een depron indoormodel ontworpen door Martin Müller om het F3P programma te vliegen of om gewoon wat 3D te fladderen.

    Hier gaat ie:



    Ik heb eerst de duits-talige handleiding proberen te lezen, dan even in men haar gekrabt en uiteindelijk maar aan de vleugel begonnen.
    Om de "weight weenies" (waar ik redelijk bovenaan de lijst sta) onder ons up to date houden zal ik telkens het gewicht vermelden. ;-)
    Gewicht vleugel en stuk neus = 14gr



    [​IMG]


    We beginnen met het plakken van de carbon achterlijst en borgen deze met tesa tape.
    Gewicht = 16gr
    [​IMG]


    Dan kunnen we het achterste horizontale stuk romp plakken. Natuurlijk letten we op de uitlijning.
    Gewicht = 19gr
    [​IMG]


    Vervolgens kan het bovenste vertikaal stuk romp geplakt worden. Hier heb ik eerst een paar stukjes moeten bijwerken om een perfecte passing te verkrijgen. Dit stuk heb ik in elkaar gezet en met van die dure winkelhaken ;-) haaks gehouden en met zap oderless geplakt ipv uhu por.
    Gewicht = 26gr
    [​IMG]

    [​IMG]


    Daarna kunnen de verstevigingslijsten geplaatst worden die de romp torsiebestendig maken.
    Persoonlijk ben ik voorstander om de romp torsiebestendig te maken door de gekende carbon versteviging zoals bij de bling-blings, maar door de gaten die in de romp zitten is dit niet mogelijk.
    Dus doen we het maar met de zijlijsten, deze versteviging brengt wel 5gr met zich mee. :-(
    Gewicht = 31gr
    [​IMG]


    Nu kunnen we bovenste voorlijsten van de vleugels plakken en rondschuren. Later komt er aan de onderkant ook zo een lijst en zal de vleugel vooraan bij gevolg 9mm dik worden. Een carbon lat aan de voorlijst ter versteviging is dan niet nodig.
    Gewicht = 33gr
    [​IMG]


    Voila, dan gooien we het gebouwde stuk even aan de kant en kunnen we verder met het hoogteroer.
    Gewicht = 3gr
    [​IMG]


    Eerst plakken we de bovenste voorlijst.
    Gewicht = 4gr
    [​IMG]


    Dan plakken we de onderste voorlijst. Later zal de voorlijst rond geschuurd worden.
    Gewicht = 5gr
    [​IMG]


    Dit was het gemakkelijke stuk, nu zal ik met de plastic beslagset aan het werk moeten gaan en daar zie ik een beetje tegenop.
    Ik heb alle plastic heveltjes, wielen, scharnieren,... eens op een hoopje gelegd en ik zag een berg waar ik normaal 3 shockflyers mee kan bouwen. :-(
    De aansturingen zijn pull-pull, ik hoop dat dat goed gaat komen want als ik pull pull hoor dan krijg ik altijd zo'n vreemde rilling en moet ik aan speling en slechte nulstelling denken. Op mijn andere shockflyers staan de ikarus aansturingen en die doen het altijd en goed, ik hoop dat ik van de pull-pull aansturing hetzelfde ga kunnen zeggen.

    Even een foto van de beslagset.
    Gewicht = 11gr !!!
    [​IMG]


    De rest zal voor volgende week zijn, want het is WEEKEND en dan moet er gevlogen worden.

    Gr J
     
  2. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    nice
    heb je het ook allemaal over getekent?
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    En als er al ergens een tekening van is, dan wil ik 'm ook wel eens proberen :D

    Grt.
     
  4. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Een tekening heb ik niet, maar voor ik aan de bouw begonnen ben heb ik eerst wel een 2de gesneden. ;-)
    Die is bedoelt voor de lichtere versie.

    Gr J
     
  5. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    hmm dus je kan altijd nog een tekening maken;) uiteraart voor kleine vergoeding:)

    grt
     
  6. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    In tekeningen maken, inscannen,... ben ik geen helemaal geen held, dus ga ik daar ook geen tijd insteken.

    Ik heb wel een tekening voor je gevonden: Plan manta

    Het is niet dezelfde als de kit die ik heb, maar het lijkt er wel op.

    Maar als je veel met shocky's vliegt dan zou ik gewoon een kit bestellen bij mamo-models.
    Ondertussen ben ik er achter gekomen dat je de manta zowel met pull-pull als gewone (type ikarus) aansturingen kan bouwen, de 2 type's zitten in de kit. Ook zijn er 2 paar wielen bij, één set kleine wielen voor indoor en een grote set voor outdoor. Vandaar dat het zo'n berg hardware was.

    Alles zit er dus bij om 2 manta's te bouwen, als je dan de kit en een plaat depron telt heb je gelijk 2 manta's :D en dat maakt het direct een stuk goedkoper. ;-)


    Gr J
     
  7. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Hier gaan we nog eens.

    De voorlijst van het hoogteroer is rondgeschuurd en het roer is aan de romp bevestigd door de plastic scharnieren.

    Gewicht = 39gr
    [​IMG]



    Daarna kunnen we de rolroeren bevestigen. Hiervoor is één plastic scharnier gebruikt aan de roerhevel en het stuk van aan de roerhevel tot de vleugeltip scharniert dmv tesa-tape.

    Gewicht = 47gr
    [​IMG]



    Toen waren de onderste voorlijsten van de vleugel aan de beurt. Die moesten dan ook rondgeschuurd worden.

    Gewicht = vergeten te wegen, tmoest vooruit gaan.
    [​IMG]
    [​IMG]



    Vervolgens kunnen we het onderste vertikaal stuk romp plakken. Ik dacht dit eerst eens te passen om te kijken of er niets bijgewerkt moest worden, maar het paste perfect en kon het dus gewoon laten zitten en met zap oderless vastdruppelen.
    Gewicht = 56gr

    Daarna kunnen we het richtingsroer bevestigen dmv een plastic scharnier en tesa-tape.

    Gewicht = 59gr
    [​IMG]



    Nu is het tijd om de vleugel te verstevigen met carbon stangen en de poten voor het landingsgestel te voorzien.

    Gewicht = 63gr
    [​IMG]



    Dan de wielen en wielkapjes.

    Gewicht = 64gr
    [​IMG]



    En tenslotte het katrolletje om de bovenste hevels van de rolroeraansturingen te verbinden. Het katrolletje scharniert rond een kopspeldje dat door de depron gestoken is.
    De manta is nu ruwbouw klaar.

    Gewicht = 65gr
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het landingsgestel is nogal zwak doordat het gemaakt is met slechts 1,5mm carbon. Om het naar buiten doorbuigen van het carbon tegen te gaan heb ik carbon strengels gespannen tussen de poten van het landingsgestel. Het veert nu niet meer naar buiten maar wel nog naar voor.


    Bye,

    J
     
  8. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    het landings gestel hoort anders lijkt mij
    hij moet ook op het vlakke deel leunen denk ik
    dat maakt hem sterker
     
  9. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Raymon, dit is niet het traditionele landingsgestel van een Ikarus Shockflyer hoor. Bij de Manta lopen de achterste vleugelsteunen door om als poten te kunnen dienen voor het landingsgestel, een paar foto's terug zelfs mooi als detail te zien.
     
  10. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    okee
    maar het is wel sterker
     
  11. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Ik ben in het weekend er toch nog in geslaagd de manta af te krijgen.

    Eerst de elektronica ingebouwd.

    [​IMG]


    Daarna nog de pull-pull aansturingen.

    [​IMG]

    Het uiteindelijke vliegklaar gewicht is 141gr.

    Groeten,

    Joeri
     
  12. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Ben ook eindelijk aan de bouw begonnen...maar het zal nog even duren voor ie af is... :?

    Van de Manta is dus ook een blauw-rode versie beschikbaar.

    [​IMG]

    Groetjes Gaaaz
     
  13. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Kijk n's aan, komt helemaal goed.

    Verander het landingsgestel he, want het originele trekt op niks.

    Bye,

    J
     
  14. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Tussen het geblijt door ff tijd gehad om aan de Manta te prutsen...

    Ik heb op aanraden van de almachtige Joeri G voor het landingsgestel carbon van 2mm ipv de bijgeleverde 1,5mm genomen. Lijkt op het eerste zicht stevig genoeg.
    Voor de aansturing van het hoogte en richtingsroer ga ik de touwtjes es proberen, voor de rolroeren ga ik toch maar de stokjes nemen denk ik.
    Heb jij nog aanpassingen gedaan? Misschien voor het plaatsen van de batterij.

    Ik heb mijne MicroYak afgebroken en ga de MicroRex voor de Manta gebruiken, beetje meer F3P gericht dus.
    Voor de axi heb ik nog ne nieuwe Yak liggen om wat rond te fladderen.

    Hopelijk krijg ik hem tegen de volgende indoor af... :roll:

    [​IMG]

    Gr Gaaaz

    Robby zenne nieuwe F-18F Fei Bao al gezien? Tziet er een scheurijzer uit...
     
  15. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Hey Gaaaz-dude,

    Ik heb niks meer aan de manta gedaan sinds de indoormeeting in Helchteren, maar je kent het probleem he. Er moet meer gewicht boven het vertikale deel van de romp om het zwaartepunt te verbeteren over de lengte-as. Dit om uitrollen in knife-edge te voorkomen of allessinds te verbeteren. (kzal het zaterdag in het clublokaal eens uitleggen met een pintje erbij, dan kom ik beter uit men woorden :wink: )

    Als ge met die 11 gram's micro-rex gaat vliegen dan ga je de lipo vlak achter de motor moeten bevestigen denk ik, en dan nog aan de bovenkant he.

    Robby zenne F-18 is idd wel een beest, en voor deze moet de turbine niet teruggeschroefd worden en kunne we de volle 16kg is gebruiken. 8)

    Bye,

    J
     
  16. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Het ziet er goed uit om hem tegen zondag vliegklaar te krijgen. Alleen het zwaartepunt nog zien goed te krijgen. Waar ligt uw zwaartepunt?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gr Gaaaz
     
  17. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Het voorgeschreven zwaartepunt ligt te ver naar achter volgens mij, probeer het maar een dikke centimeter naar voor te brengen.

    Tot morgen,

    J
     
  18. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Ok, Manta is klaar vr een testvluchtje
    Vliegklaar blijft de weegschaal het langst op 144g staan...kan dus een paar gram meer of minder zijn.

    [​IMG]

    Gr Gaaaz
     

Deel Deze Pagina