Uiteindelijk heb ik de tijd, zin en moeite kunnen bundelen en ben ik aan men manta begonnen.
De manta is een depron indoormodel ontworpen door Martin Müller om het F3P programma te vliegen of om gewoon wat 3D te fladderen.
Hier gaat ie:
Ik heb eerst de duits-talige handleiding proberen te lezen, dan even in men haar gekrabt en uiteindelijk maar aan de vleugel begonnen.
Om de "weight weenies" (waar ik redelijk bovenaan de lijst sta) onder ons up to date houden zal ik telkens het gewicht vermelden. ;-)
Gewicht vleugel en stuk neus = 14gr
We beginnen met het plakken van de carbon achterlijst en borgen deze met tesa tape.
Gewicht = 16gr
Dan kunnen we het achterste horizontale stuk romp plakken. Natuurlijk letten we op de uitlijning.
Gewicht = 19gr
Vervolgens kan het bovenste vertikaal stuk romp geplakt worden. Hier heb ik eerst een paar stukjes moeten bijwerken om een perfecte passing te verkrijgen. Dit stuk heb ik in elkaar gezet en met van die dure winkelhaken ;-) haaks gehouden en met zap oderless geplakt ipv uhu por.
Gewicht = 26gr
Daarna kunnen de verstevigingslijsten geplaatst worden die de romp torsiebestendig maken.
Persoonlijk ben ik voorstander om de romp torsiebestendig te maken door de gekende carbon versteviging zoals bij de bling-blings, maar door de gaten die in de romp zitten is dit niet mogelijk.
Dus doen we het maar met de zijlijsten, deze versteviging brengt wel 5gr met zich mee. :-(
Gewicht = 31gr
Nu kunnen we bovenste voorlijsten van de vleugels plakken en rondschuren. Later komt er aan de onderkant ook zo een lijst en zal de vleugel vooraan bij gevolg 9mm dik worden. Een carbon lat aan de voorlijst ter versteviging is dan niet nodig.
Gewicht = 33gr
Voila, dan gooien we het gebouwde stuk even aan de kant en kunnen we verder met het hoogteroer.
Gewicht = 3gr
Eerst plakken we de bovenste voorlijst.
Gewicht = 4gr
Dan plakken we de onderste voorlijst. Later zal de voorlijst rond geschuurd worden.
Gewicht = 5gr
Dit was het gemakkelijke stuk, nu zal ik met de plastic beslagset aan het werk moeten gaan en daar zie ik een beetje tegenop.
Ik heb alle plastic heveltjes, wielen, scharnieren,... eens op een hoopje gelegd en ik zag een berg waar ik normaal 3 shockflyers mee kan bouwen. :-(
De aansturingen zijn pull-pull, ik hoop dat dat goed gaat komen want als ik pull pull hoor dan krijg ik altijd zo'n vreemde rilling en moet ik aan speling en slechte nulstelling denken. Op mijn andere shockflyers staan de ikarus aansturingen en die doen het altijd en goed, ik hoop dat ik van de pull-pull aansturing hetzelfde ga kunnen zeggen.
Even een foto van de beslagset.
Gewicht = 11gr !!!
De rest zal voor volgende week zijn, want het is WEEKEND en dan moet er gevlogen worden.
Gr J
De manta is een depron indoormodel ontworpen door Martin Müller om het F3P programma te vliegen of om gewoon wat 3D te fladderen.
Hier gaat ie:
Ik heb eerst de duits-talige handleiding proberen te lezen, dan even in men haar gekrabt en uiteindelijk maar aan de vleugel begonnen.
Om de "weight weenies" (waar ik redelijk bovenaan de lijst sta) onder ons up to date houden zal ik telkens het gewicht vermelden. ;-)
Gewicht vleugel en stuk neus = 14gr

We beginnen met het plakken van de carbon achterlijst en borgen deze met tesa tape.
Gewicht = 16gr

Dan kunnen we het achterste horizontale stuk romp plakken. Natuurlijk letten we op de uitlijning.
Gewicht = 19gr

Vervolgens kan het bovenste vertikaal stuk romp geplakt worden. Hier heb ik eerst een paar stukjes moeten bijwerken om een perfecte passing te verkrijgen. Dit stuk heb ik in elkaar gezet en met van die dure winkelhaken ;-) haaks gehouden en met zap oderless geplakt ipv uhu por.
Gewicht = 26gr


Daarna kunnen de verstevigingslijsten geplaatst worden die de romp torsiebestendig maken.
Persoonlijk ben ik voorstander om de romp torsiebestendig te maken door de gekende carbon versteviging zoals bij de bling-blings, maar door de gaten die in de romp zitten is dit niet mogelijk.
Dus doen we het maar met de zijlijsten, deze versteviging brengt wel 5gr met zich mee. :-(
Gewicht = 31gr

Nu kunnen we bovenste voorlijsten van de vleugels plakken en rondschuren. Later komt er aan de onderkant ook zo een lijst en zal de vleugel vooraan bij gevolg 9mm dik worden. Een carbon lat aan de voorlijst ter versteviging is dan niet nodig.
Gewicht = 33gr

Voila, dan gooien we het gebouwde stuk even aan de kant en kunnen we verder met het hoogteroer.
Gewicht = 3gr

Eerst plakken we de bovenste voorlijst.
Gewicht = 4gr

Dan plakken we de onderste voorlijst. Later zal de voorlijst rond geschuurd worden.
Gewicht = 5gr

Dit was het gemakkelijke stuk, nu zal ik met de plastic beslagset aan het werk moeten gaan en daar zie ik een beetje tegenop.
Ik heb alle plastic heveltjes, wielen, scharnieren,... eens op een hoopje gelegd en ik zag een berg waar ik normaal 3 shockflyers mee kan bouwen. :-(
De aansturingen zijn pull-pull, ik hoop dat dat goed gaat komen want als ik pull pull hoor dan krijg ik altijd zo'n vreemde rilling en moet ik aan speling en slechte nulstelling denken. Op mijn andere shockflyers staan de ikarus aansturingen en die doen het altijd en goed, ik hoop dat ik van de pull-pull aansturing hetzelfde ga kunnen zeggen.
Even een foto van de beslagset.
Gewicht = 11gr !!!

De rest zal voor volgende week zijn, want het is WEEKEND en dan moet er gevlogen worden.
Gr J