manta op zonne-energie

• Topicstarter Topicstarter R3D-wing
  • Startdatum Startdatum
R

R3D-wing

Guest
hallo iedereen,
als eindwerk zijn we aan een manta dlg bezig met zonnepanelen
het vliegtuig zal 1,5 meter span hebben
we hebben ook een website, hij is nog wel in opbouw maar ik vond het wel tof om die even met jullie te delen :)
R3D-wing

grtz

wat is het idee erachter zonnepanelen, wil je je apperatuur ermee voeden of komt er een aandrijf systeem in.
Wat voor cellen gaan jullie gebruiken.

Zal maximaal zijn om de ontvanger van stroom te voorzien neem ik aan. Maar vanwaar de batterijen op de foto's? Geef eens wat meer informatie, ga je lichtgevoelige folie gebruiken (redelijk betaalbaar maar erg weinig rendement) of echte zonnecellen inbouwen (zwaar)?

succes in ieder geval :)

het zit zo, we doen aan een soort van wedstrijd mee, de solar olympics :)
we hebben van hen losse zonnecellen gekocht maar we hebben er redelijk weinig info over.
ik zal straks anders een pdf uploaden waarin alles staat uitgelegt (het schriftelijk deel van de opdracht)
het idee is dus dat de batterij wordt opgeladen door de zonnecellen, want als de zon wat wegvalt kan er misschien te weinig stroom zijn om alles nog grondig te voeden

ohja, site is even offline..

Net effe de foto's gezien. Jullie gebruiken NiMh celletjes uit een 9v blok, en en diode. Lijkt me een goede keuze :thumbsup:
Wat voor zonnecellen hebben jullie, en in wat voor configuratie gaan jullie die gebruiken (hoeveel in serie/parrallel)? Zit me nu te bedenken dat je misschien ook een zenerdiode nodig om de spanning op de accu niet té groot te maken bij felle zon.

R3D-wing.pdf

dit is het bestandje, het zal ook nog op de website verschijnen :)

grtz

Laatst bewerkt door een moderator:
Kun je wat meer vertellen over je project, wat de bedoeling is enzo.
Link werkt niet...

Als ik het goed begrijp bouw je dus een dlg die 'onbeperkt' lang kan vliegen door dat zijn accu's niet leeg gaan. Maar hoe ga je onbeperkt hoog komen? Er is niet continue thermiek.

Kevin

Nee, hoor. Dat staat er niet. (bij mij werkt de link trouwens wel).
Alleen de besturing (rolroeren + hoogteroer) wordt gevoed door de zon.

Van onbeperkt vliegen is geen sprake. Waarom dan geen verwisselbare accu en een zonnecel-lader op de grond? Ach, dit is toch veel leuker:D

Wat ik wel opvallend vind, is dat jullie voor een Clark-Y profiel hebben gekozen voor een DLG. Er zijn speciale DLG-profielen ontwikkeld (oa. van Marc Drela met zijn AG-XX serie). Anderen kunnen je daar waarschijnlijk meer over vertellen, hier houdt mijn kennis op :rolleyes:

Ah, jullie hebben de ribben al gesneden. In dat geval: Veel succes!!

de manta heeft op rcgroups met dergelijk profiel z'n degelijkheid al bewezen dus dat komt wel in orde denk ik..
ik heb de link aangepast, bij mij werkte hij ook niet altijd.. vreemd
de manta zal ook voor hellingzweven gebruikt worden, dus daar wordt het wel heel handig :)

grtz

Wat ik wel opvallend vind, is dat jullie voor een Clark-Y profiel hebben gekozen voor een DLG. Er zijn speciale DLG-profielen ontwikkeld (oa. van Marc Drela met zijn AG-XX serie). Anderen kunnen je daar waarschijnlijk meer over vertellen, hier houdt mijn kennis op :rolleyes:

Clark Y is inderdaad jammer. Volgens Profili (airfoil analyse programma) geeft het Clark Y profiel ongeveer 2x zoveel drag als het AG-04 profiel, bij het te gebruiken Reynolds getal.

van alle soorten profielen kennen we eigenijk niet zo veel, maar ik begin zo te denken dat het fout staat in dat pdf bestand..
we hebben ons gewoon aan het plan gehouden van de manta, dus het profiel dat de rest ook heeft..
de gegevens van 1 losse zonnecel:
> >> > > > * Nominaal voltage: 0,75V
> >> > > > * Nominale stroom: 0,625A

we zouden er dan 8 in serie zetten zodat we 6V krijgen (maximum) en 0,625A
dit leek ons de beste verdeling voor de cellen, natuurlijk moeten we er nog wat mee experimenteren en dan kan dat nog gaan
veranderen..

edit: zo zien de ribben eruit:

full

grtz

Laatst bewerkt door een moderator:
Het plaatje van de ribben is weggevallen denk ik.

Gelukkig maar dat je toch een AG profiel hebt, dat scheelt erg veel drag en zoals Rob aangeeft ook veel massa omdat je bij een dik profiel nou eenmaal meer schuim nodig hebt.

Kevin

foto is nu wel in orde denk ik, het is geen schuimvleugel maar ribbenbouw :)
grtz

Wat is het gewicht van je solar cellen ?. Je moet zien dat je het gewicht van de vleugel zo laag mogelijk houd. Ik denk dat voor dit project een F3F of F3J intressanter was geweest gezien de vliegduur en de vleugel belasting. Ik ben bang dat door de toevoeging van de solar cellen de vleugelbelasting te hoog wordt. Ik heb in het verleden een solar UHU gehad die het zelfde probleem had, de vliegtijden waren een drie letter woord.

Hoi,

Ik heb ook al eens een solar model gemaakt (Depron), maar dan met aandrijving. zonder buffer accu's

het geheel woog 150 gram met aandrijving en zonnecellen. ( 12 cellen van 0.6 volt 1600Ma, totaal 50 gram) een heel klein motortje en een belachelijk grote prop met idem vertraging. Dit om toch nog een beetje rendement te halen.

Het ding vloog prima, het grote probleem was dat ie niet tegen veel wind kon en dat de zonnecellen erg afhankelijk waren van de instralings hoek. Dit betekend tegen de wind starten met de zon ong. recht boven of een beetje achter. heel rustig stijgen en beslist geen bochten, want dan zakte de motor erg veel terug.

Met een klein buffer accutje of een goldcap ging het beter, maar ja dat is weer gewicht.

Uiteindelijk is het project in de prullemand beland, alles was erg kwetsbaar en zonnecellen erg breekbaar.

Om een kapitaal aan zonnecellen op een vleugel te bouwen. die dan het profiel verkloten ( zonnecellen zijn vlak, het profiel niet) alleen om de ontvanger op te laten werken....'k weet niet, neem dan een 1000 Mah lipo of zo en vlieg 3 dagen rond.

Wel leuk om mee te experimenteren maar 100% op zonne energie vliegen is nog niet erg praktisch. en je hebt perfecte omstandigheden nodig.....( gem eens per jaar als je aan het werk bent.

Toch een leuk project.

GJ

Back