Mantua "Amerigo Vespucci"

• Topicstarter Topicstarter Ronnie-bandit
  • Startdatum Startdatum
R

Ronnie-bandit

Guest
Hallo allemaal,

Nadat ik een dikke 15 jaar geleden met trots de "Cutty Sark" heb gebouwd, heb ik weer de kriebels om weer een schip te bouwen.
Vanwege mijn budget was ik aangewezen op marktplaats en daar kwam ik de "Amerigo Vepucci" van Mantua tegen:

116j3ev.jpg

cjj34.jpg

Na enkele modelbouw sites bezocht te hebben en me zo goed als mogelijk te hebben ingelezen, ga ik beginnen met bouwen.
En het lijkt me leuk om jullie middels foto`s en een verslag op de hoogte te houden van mijn voortgang.

Groetjes,
Ronnie.

Hallo Ronnie

Welkom op het MBF. Mijn vader heeft 35 jaar terug ook de "Cutty Sark" gebouwd maar dan van tekening [1:100]. Hij is daar iets meer dan 10 jaar aan bezig geweest .

full

Ik ben heel benieuwd naar je bouwverslag van de "Amerigo Vespucci" en ga je volgen.
Veel bouwplezier.

Grtn Arie

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Ronnie,

Welkom, en veel plezier met de bouw.
Het is een heel leuke boot, ik heb men zelf ook gebouwd, maar dan de iets grotere (1:84) versie van Mantua/Panart. Maar ik krijg de indruk dat de detaillering hetzelfde is en dat maakt die van jou nog iets moeilijker.
Een van de eerste keuzes die je zult moeten maken is de manier van beplanken. Mantua biedt de keuze tussen de "klassieke" dubbele beplanking en hun nieuwe methode met balsa latten en bekleding met "modelspan", dat met spanlak wordt behandeld. Ik kan je daarbij geen advies geven, want ik heb toch (en ook bij de later gebouwde Mississippi boot van Mantua) gekozen voor de normale dubbele beplanking omdat ik daarmee ervaring had, en dat papier niet zag zitten. Ik heb tot nu toe ook nog van niemand gehoord die het wel gebruikt heeft.
Nogmaals, succes.

Ad Bakker

Bedankt voor het warme welkom Arie en Ad :D

Ik had al vrij snel de keuze gemaakt voor dubbele beplanking...
Bij het bestuderen van de tekeningen viel me direct op dat je toch wel een taaltje over de grens moet spreken, het nederlands is meer dan slecht:rolleyes:

Heb trouwens bij Mantua op de site een soort helpdesk gevonden waar ook foto`s van het te bouwen schip staat: mantuamodelhelp

Later meer...

Bij het bestuderen van de tekeningen viel me direct op dat je toch wel een taaltje over de grens moet spreken, het nederlands is meer dan slecht

Inderdaad, lees mijn verslag over de Mississippi boot maar eens (link in handtekening, tegen het einde - is nogal lang, staat meer in het begin trouwens ook een foto van mijn Vespucci in). Als het je niet al te veel uitmaakt, kies voor het Duits. Ik heb ontdekt dat de Waalse vertaler waarschijnlijk het Engels als basis heeft gebruikt voor het Frans en Nederlands, want fouten in de Engelse vertaling worden 1 op 1 doorgegeven. De Duitser lijkt het Italiaans "echt" vertaald te hebben.

De keuze voor de dubbele beplanking lijkt mij verstandig, en eerlijk gezegd vind ik juist het aanbrengen van de tweede laag een feest om te doen.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Èèn van de dingen die je met het grijzer worden gaat doen is nadenken en kijken... Misschien zelfs vooruit kijken en denken.

Zo ook hier vanavond.
De radartjes hebben als een best gewerkt.
Ik ben begonnen met het uitsnijden van de eerste delen, en voor het lijmen, eerst alles passen... Er tien keer omheen lopen.. Wat is de beste volgende stap...

Ik heb besloten om eerst het onderste dekvloer te leggen en alle opbouw voor het onderste dek in elkaar te gaan zetten.
Op de tekening staat dat je alles moet gaan plamuren en schuren als het dek al op het schip ligt.. Maar als de dekvloer er al op ligt vind ik dat niet zo`n goed idee.

Hier een paar foto`s waar de onderdelen los in elkaar zitten, en natuurlijk de tekeningen erbij, om sommige stappen vooruit te kijken.:mrgreen:
Het beginnetje is in ieder geval gemaakt hahahahaaa.

27y9250.jpg

200z976.jpg

Ad, ik heb met de grootste verwondering en respect je bouw projecten gezien. Met 1 woord: Waanzinnig!!!

Vooral je etswerk is verbazingwekkend mooi.

Welkom Ronnie,

Mooi schip dat je wilt gaan bouwen. Het merk is 1 van de topmerken in houten kits. Ondanks dat zal je in de verdere loop van het bouwen toch soms genoodzaakt zijn om je eigen intuitie te volgen. Zelf heb ik de San Felipe gebouwd en bij het aanbrengen van de kanonsgaten in de huid heb ik een totaal andere volgorde van bouwen gehanteerd dan voorgeschreven was. Als ik dat niet deed kwam ik hopeloos in de knoei...

Je bent op dit forum op het juiste adres. Er zijn genoeg mensen die je met raad en daad bij willen staan. Ik volg je verslag, succes...

groeten Paul

Beste Ronnie,

Er zijn erg veel variaties mogelijk in de volgorde waarin je zaken doet. Zoals Paul Burghoorn al opmerkt, is de volgorde volgens de handleiding soms niet de meest handige. Zaak is altijd wel dat je een aantal stappen vooruit moet denken, als je dat goed doet kom je er altijd wel uit.
Wat betreft het "skelet", let wel op dat als je de spanten definitief gaat lijmen dat de kiel exact recht staat. De manier van constructie van Mantua met de extra langsverstijvers geeft al wel een zekere stevigheid, maar speling zit er toch altijd wel in. Een kielklem zoals die van Mantua kan handig zijn, maar met een plank en wat stijve latten is vrij gemakkelijk (en veel goedkoper) iets in elkaar te zetten.
Met het dek wel oppassen dat, als je er al zaken op monteert voordat je het definitief op de spanten lijmt, het niet te stijf is geworden. Ik weet het niet zeker meer, maar ik dacht dat het dek in lengterichting een zekere kromming (variabele zeeg) vertoont. Als het te stijf is geworden krijg je misschien problemen met het erin trekken van die kromming. Nogmaals, ik weet dat niet zeker meer en aan het model zelf is dat nu moeilijk meer te zien.

Veel succes , en bovenal plezier.

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Door ziekte was het niet mogelijk om aan mijn mooie aanwinst te werken...
Het gaat gelukkig een stuk beter en ik hoop deze week met wat plak en lijmwerk te gaan beginnen.
sorry dat ik zo lang weg was, maar ik ben er nog steeds.
Van de week de foto`s van het gelijmde skelet.:thumbsup:

Hallo heren,

Ik gaat over een klein uurtje mijn Amerigo Vespucci ophalen :-) in de schaal 1:100.
Jongens wat een feest,sta al te popelen.

Het wordt voor mij alleen de eerste keer dat ik een romp moet/ga beplanken dus alle tips zijn welkom.Wordt er nu al zenuwachtig van:-).
Maar als ik vragen heb zien jullie ze vanzelf hier verschijnen.
Hier alvast de eerste,welke soort lijm kan ik het beste gebruiken er zijn zoveel soorten tegenwoordig dat ik er gewoon jeuk van krijg.:-)

Ik hou julie op de hoogte

welke soort lijm kan ik het beste gebruiken er zijn zoveel soorten tegenwoordig dat ik er gewoon jeuk van krijg.:-)

Ik gebruik gewone witte houtlijm van Pattex of Bison voor spanten en beplanking. Je hebt dan redelijk de tijd voor correcties, ook met de relatief snel drogende (expres) versies.

Succes met de bouw, ik vond het een erg leuke boot om te bouwen. Wat beplanking betreft echt niet de makkelijkste, vooral de achtersteven heeft me wel wat hoffdbrekens gekost. Jammer genoeg maakte ik toen nog geen fotoverslagen, en een aantal zaken zijn al weer redelijk vervaagd. Maar sommige dingen zullen wel weer boven komen als ik ze weer zie. Hou ons daarom goed op de hoogte van je vorderingen.

Ad Bakker

Momenteel werk ik ook aan de Vespucci. Als iemand tips heeft, hoor ik dat graag.

hier een indruk:
full

Ik kom net kijken, dus meerdere foto's volgen spoedig.

Als iemand tips heeft, hoor ik dat graag.

Nog niet direct tips, maar ik heb geloof ik al eerder gezegd dat ik het een leuke boot vond om te bouwen. Welke is dit trouwens? Ik heb zelf de 1:84 versie gebouwd, maar is dit soms de 1:100. Niet dat er veel verschil in zit, ik heb het idee dat ze qua detaillering vrijwel hetzelfde zijn. Maar die gele band, daar zaten bij mij de patrijspoorten al ingeboord en die moesten wit gespoten worden. Daar waren ze toen erg trots op, laser gesneden 0,4 mm berken triplex. Maar ik had ze achteraf denk ik liever zelf gemaakt omdat ze over de lengte uit 4 delen bestonden, en de grenzen kreeg ik niet mooi weggewerkt. Maar ja, het was toen mijn eerste grote schip dus ik heb me keurig aan de beschrijving gehouden.
Van wat er op deze foto te zien is, ziet je romp er netjes strak uit. Ik kan me nog wel herinneren dat ik met beplanken de meeste moeite had met de ronding van de achterkant.

Succes verder, ik ben benieuwd naar je verdere foto's.

Groet,

Ad Bakker

Welke is dit trouwens? Ik heb zelf de 1:84 versie gebouwd, maar is dit soms de 1:100. Niet dat er veel verschil in zit, ik heb het idee dat ze qua detaillering vrijwel hetzelfde zijn.

Ook dit is de 1:84 versie van Panart.Het is een oude versie van de bouwdoos. Er zaten nog messing onderdelen in die nog helemaal bewerkt moesten worden.

Maar die gele band, daar zaten bij mij de patrijspoorten al ingeboord en die moesten wit gespoten worden. Daar waren ze toen erg trots op, laser gesneden 0,4 mm berken triplex. Maar ik had ze achteraf denk ik liever zelf gemaakt omdat ze over de lengte uit 4 delen bestonden, en de grenzen kreeg ik niet mooi weggewerkt. Maar ja, het was toen mijn eerste grote schip dus ik heb me keurig aan de beschrijving gehouden.
Van wat er op deze foto te zien is, ziet je romp er netjes strak uit. Ik kan me nog wel herinneren dat ik met beplanken de meeste moeite had met de ronding van de achterkant.

Succes verder, ik ben benieuwd naar je verdere foto's.

Groet,

Ad Bakker

De gele band is afplakband voor het schilderen. de patrijspoorten heb ik momenteel nog allemaal moeten boren. Is erg lastig geweest.
de beplanking is zeer tijdrovend geweest, maar uiteindelijk is het resultaat erg bevredigend. Ik heb momenteel de boot gespoten met een airbrush. Op de boot zitten meer dan 8 lagen lak. Niet om oneffenheden weg te werken, maar meer om een zo strak mogelijke laklaag te verkrijgen. Zie ook de foto's.

full

full

Ook dit is de 1:84 versie van Panart.Het is een oude versie van de bouwdoos.

Die heeft inderdaad dan een paar jaartjes in de "opslag" gelegen, de mijne is van zo'n vier jaar geleden.
Aan de boeg moest bij mij de bovenste witte band in een punt uitlopen om plaats te maken voor het lofwerk (gietwerk, heel makkelijk in vorm te buigen maar wel broos) achter het boegbeeld, tussen de twee witte banden. Is dat bij jouw versie anders?
1293524314_resized.jpg

Romp ziet er mooi strak uit. Voor de toekomst wil ik toch ook eens aan airbrushen gaan denken want ik zie daar zo her en der wel erg mooie resultaten van.
Overigens heb ik bij mij een hele boel messing dingen waarvan zij aangaven dat ze okergeel geschilderd moesten worden, gewoon messing gelaten omdat ik dat mooier vond.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Die heeft inderdaad dan een paar jaartjes in de "opslag" gelegen, de mijne is van zo'n vier jaar geleden.
Aan de boeg moest bij mij de bovenste witte band in een punt uitlopen om plaats te maken voor het lofwerk (gietwerk, heel makkelijk in vorm te buigen maar wel broos) achter het boegbeeld, tussen de twee witte banden. Is dat bij jouw versie anders?
Romp ziet er mooi strak uit. Voor de toekomst wil ik toch ook eens aan airbrushen gaan denken want ik zie daar zo her en der wel erg mooie resultaten van.
Overigens heb ik bij mij een hele boel messing dingen waarvan zij aangaven dat ze okergeel geschilderd moesten worden, gewoon messing gelaten omdat ik dat mooier vond.

Groet,

Ad Bakker

Beste Ad,
Ook bij mij is de witte band in een punt gevormd. wat betreft de messing onderdelen deel ik je mening. Ik heb ze ook niet geschilderd.
Zat er in jouw doos ook een tekening of bouwvoorschrift van de steunen waarop de boot rust. Bij mij zaten die er niet bij. Nu moet ik zelf een steun gaan maken, wat nogal lastig is. Als je een idee hierover hebt, dan hoor ik dat graag.

Groeten,
Ben

Laatst bewerkt:
Zat er in jouw doos ook een tekening of bouwvoorschrift van de steunen waarop de boot rust.

Volgens mij wel, Ben. Ik sta nu op het punt af te sluiten, maar ik kijk morgenochtend even.

Groet,

Ad

PS
Ben, als je een bericht aanhaalt, delete dan de overbodige tekst, en zeker de foto's in het bericht dat je aanhaalt. Dat houdt het geheel wat overzichtelijker.

Laatst bewerkt:
Beste Ben,
bij mij zat er een tekening van de standaard. Ik heb deze ingescand en op schaal 1:1 in m'n tekenprogramma gezet. Vraag is alleen welk tekenformaat jij aankunt.
Stuur eventueel een PB, met je email, want we kunnen hier geen documenten uitwisselen.
Of je kan onderstaande tekening downloaden en hem zelf naar schaal 1:1 brengen, ik heb een lengtemaat erin gezet zodat dat ook makkelijk te doen is.

1293633168_resized.jpg

Zij hadden hem van 6 mm multiplex gemaakt. Hij heeft nogal wat krullen, maar die kan je natuurlijk naar believen weglaten. Als je hem zo maakt zou ik een reep dik vilt op de contactvlakken met de romp plakken, anders loop je behoolijk risico op "lakschade". Vooral met dit weer is een slippertje zo gemaakt......

Succes verder,

Ad

Laatst bewerkt:
Back