Mantua plankenbuiger

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Scyllar, 17 mei 2021.

  1. Scyllar

    Scyllar

    Lid geworden:
    14 mrt 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Fijnaart
    Goedenavond!

    Ik ben mij aan het voorbereiden op de bouw van mijn San Francisco, en nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met de mantua planken buiger.

    Dit lijkt mij wel een mooi apparaat. Misschien wel een mooi alternatief voor een elektrische...

    Ik ben benieuwd!! Screenshot_20210517-221949_Samsung Internet.jpg
     
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Ik heb dat ding al jaren en ben er eigenlijk maar matig tevreden over.
    Goed geschikt voor half-korte bochten, zoals de ronde boeg van een uit de kluiten gewassen model.
    Recent heb ik mijn oude soldeerbout ingezet voor het maken van korte bochten, wat probleemloos lukt.
    Ik denk dus eerder dat beide technieken elkaar aanvullen, dan dat het een of/of verhaal is.
     
  3. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Helena Geertje
  4. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Mocht je nog steeds twijfelen, dan kan ik je ook de plankenbuiger van amati aanraden. Die gebruik ik zelf ook en vind het prettig werken.

    Kennis van mij heeft de plankenbuiger van kolderstok en gek genoeg zat daar geen (opberg)doosje bij of ijzertje waar je het warme apparaat op legt om te rusten. Verder zijn de meerdere opzetstukjes wel handig.
     
  5. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik heb me altijd afgevraagd hoe dit ding werkt.
    Zit daar ook een verwarmings element in of werkt dit gewoon met nat hout en zonder warmte.
     
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Het is bijna volledig uit kunststof gemaakt, dus geen verwarming.
    Het natte latje leid je aan één kant tussen 2 wielen en terwijl je aan het middelste draait, dat voorzien is van tandjes, duw je tussen de 2 onderste wielen de lat tussen het 2e onderste wiel en het middelste. Dan kan je verder draaien aan het middelste wiel, enkele malen heen en weer, waardoor aan de binnenkant van de bocht allemaal kleine indrukken ontstaan en de lat zijn bocht krijgt.
     
    JDS73 vindt dit leuk.
  7. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Eigelijk is dat dus het zelfde idee als die buigtang van Amati met al die deukjes.
    Ik heb zo'n tang en het hout moet daarvoor wel heel vochtig zijn anders breekt het hout gemakkelijk
     
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    inderdaad, behalve dat je niet telkens de tang moet verzetten en knijpen, maar dat dit door de draaibeweging continu en op gelijke tussenafstand gebeurt.
     
    JDS73 vindt dit leuk.
  9. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Dank je voor de uitleg. Ik heb net een woodburner (lijkt op een soldeerbout maar dan niet zo heet) uit de kast gehaald. Het voordeel is dat het hout wat minder snel schroeiplekken krijgt.
    die zet ik tussen een bankschoefje en werkt eigelijk nagenoeg hetzelfde als een soldeerbout. Die tank vind ik ook wel makkelijk voor wat zachter hout. Dus dat combineer ik samen met de woodburner.
     
  10. Scyllar

    Scyllar

    Lid geworden:
    14 mrt 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Fijnaart
    Bedankt voor de toelichtingen en de vragen!

    Ik neig nu ook meer naar de Amati plankenbuiger.
    Ik heb nog even, zal de beslissing pas maken als ik mijn wish Bootje af heb.
     
    Velasque vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina