Manual / bouwverslag DJI flame wheel F550 + instellen Naza Controller + GPS upgrade + demo en uitleg

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Psygho (Emil), 16 mei 2012.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Lees dit eerst! Belangrijke informatie!



    Belangrijkste kenmerken van de Naza module:.

    De dJI Nasa is een speciaal voor de multicopters ontwikkeld autopilot systeem, het heeft een perfecte autolevel functie, en altitude holding. Wat het vliegen met Rc multi rotors een stuk makkelijker en leuker maakt. De Naza kan gebruikt worden voor verschillende types multicopters.

    De naza module heeft een aansluiting voor een gimbal, en de mogelijkheid tot remote besturing van de hoek van de gimbal tijdens de vlucht!

    Ook is er een fucntie dat je de "general gains" van de naza (heeft invloed op de zelf stabilisering) ook remote kan aanpassen. Zo kun je tijdens de vlucht in alle weers-omstandigheden (wind) de optimale stabiliteit hebben. Hiervoor is wel minimaal een 6 kanaals ontvanger nodig. Een 7 kanaals is aan te raden, als je volledig gebruik wil maken van deze remote functies.

    Juni 2012: Gps Update, en software /firmware update:
    In juni 2012 is er een Gps/compas upgrade module bijgekomen. Hiermee kan de multirotor op zijn plek blijvne hangen en kan je gebruik maken van verschillende faisafe opties, waaronder de zo gewilde "return to home". Om dit mogelijk te maken is er ook een stukje nieuwe software, en firmware bijgekomen.
    Momenteel kan je dus gebruik maken van de 2 versies van de software. Hoewel je zonder gps ook de nieuwe software kan gebruiken, zitten hier wel een paar haken en ogen aan. Globaal is er niet veel veranderd, en zijn de schermen gelijk gebleven.

    In de gps update post, refereer ik ALLEEN naar de dingen welke anders zijn, of waar je meer mogelijkheden hebt gekregen om het een en ander in te stellen. Wil je dus gebruik maken om je Naza zonder gps in te stellen,met de software voor de GPS, kijk dan even voor de extra instellingen, en mogelijkheden, naar de gps update posts, hier iets meer naar onderen.

    De opbouw is vrijwel gelijk gebleven, dat een complete nieuwe manual voor de GPS software versie niet nodig was... Alvast bedankt.







    Nasa controlmodi:.
    De Nasa module heeft twee controlmodi, welke via de zender (mbv een schakelaar) instelt.
    Dit is de "Attitude" mode en de "Manual" mode.
    Je kan zelfs tijdens het vliegen wisselen tussen de verschillende modi. Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen deze twee modi.


    In GPS Atti mode: (alleen me toptionele aangesloten gps upgrade module)
    -Maximale hoek 45 graden zowel horizontaal als verticaal.
    -Zelf centrerend door de sticks in het midden te zetten/los te laten. (uitgezonderd de gasstick )
    -Gps lock
    -Return to home , als failsafe optie.
    -Care free funtie
    -Altitude lock (werkt het beste als de multirotor minimaal 1 meter boven de grond is.)
    -Lipo onderspanningsbeveiliging in 2 stappen, en failsave instelbaar.
    -Zeer stabiel, maar ook erg wendbaar.
    -Stijgen en dalen met ongeveer maximaal 6 meter per seconde.


    In Atti mode:
    -Maximale hoek 45 graden zowel horizontaal als verticaal.
    -Zelf centrerend door de sticks in het midden te zetten/los te laten. (uitgezonderd de gasstick )
    -Altitude lock (werkt het beste als de multirotor minimaal 1 meter boven de grond is.)
    -Lipo onderspanningsbeveiliging in 2 stappen, en failsave instelbaar.
    -Zeer stabiel, maar ook erg wendbaar.
    -Stijgen en dalen met ongeveer maximaal 6 meter per seconde.

    In Manual mode:
    -Geen maximale hoek, maximaal verschil in hoeken 200 graden per seconde, op alle assen.
    -Niet zelf stabiliserend als je de stick loslaat, of in het midden zet.
    -Geen "altitude lock".
    -Diverse opties programmeerbaar, wat betreft liposave en failsave.
    -Super wendbaar, dus ideaal voor snel vliegen en stunts. (flips, looping, barrels, etc)
    -Stijgen en dalen met ongeveer maximaal 6meter per seconde.







    Voorzorgsmaatregelen / belangrijke informatie:
    -Selecteer een vrij (leeg) model geheugen op uw zender voor uw Naza multicopter.. Kies als type besturing ACRO (vliegtuig). Zet alle trims in het midden, en gebruik geen subtrim, of mixers!

    -Ontkoppel de regelaars en accu, en alle propellors als je bezig gaat om het systeem in te stellen, dan wel te fine tunen.

    -Monteer de Nasa controller niet op de kop.

    -Bij het monteren van een andere ontvanger, moet je de Nasa opnieuw opstarten en de "TX calibration" doen.

    -In de "TX" calibration van de Nasa software:
    Gas stick (throttle) slider naar links is multi rotor naar beneden, slider naar rechts is multi rotor omhoog.
    Richtings/staart Roer (Rudder) slider links is de neus van de multi rotor naar links, slider naar rechts is neus multi rotor naar rechts.
    Hoogte Roer (Elevator) slider naar links is multi rotor naar achteren, slider naar rechts is multi rotor naar voren.
    Rolroer/vleugel Roer (Aileron) slider naar links, is multi rotor naar links, slider rechts is multi rotor naar rechts.


    - Altijd eerst de zender aan dan pas de multi rotor aan. Na het vliegen, eerst de multi rotor uit en dan de zender uit.

    - De aansluitingen van poort F1 en F 2, zijn voor de gimball servo's. Sluit hier geen regelaars op aan!!

    - Zet de failsave positie niet onder 10 % gas, of aan het einde van je gasstick bereik.

    - Lipo onderspanningsbeveiliging zit er niet voor niets op, land zo snel mogelijk.

    - Een rode knipperende led, is de "lipo safe waring", land zo snel mogelijk.

    - Na het aansluiten op de accu, start het systeem met een zelfdiagnose. Beweeg tijdens deze test, de sticks van de zender niet.

    -Zelf diagnose led volgorde, als alles goed is bevonden en er geen problemen zijn:
    rood groen geel, rood groen geel, rood groen geel, groen groen groen groen.







    Aansluit schema van de Naza module:

    [​IMG]






    Verklaring aansluit schema van de Naza module:
    [​IMG]






    Uitleg van de knippercodes van de versatile unit (v-sen)

    [​IMG]







    CSG/CSC Codes. Commands Stick Combinations

    Manieren om een CSG/CSC te geven. Dit word gebruikt om de motoren te starten en of te stoppen in de verschillende methodes.
    [​IMG]







    Errror codes in de "assistant software".

    CFG-ERR
    Configuratie probleem. Dit kan gebeuren als je een firmware upgrade gedaan hebt, of de zender callibratie is niet goed gegaan. Eventuele oplossingen, doe de zender callibratie opnieuw, en start de Naza opnieuw op en controleer goed alle instellingen.

    CN-ERR
    Het serie nummer van de Naza module wordt niet herkent. Oplossing: neem contact op met de verkoper van uw module of met Dji support.

    X1-ERR / X2-ERR / X3-ERR
    Je hebt in de software aangegeven dat je gebruik maakt van de X1/X2/X3 maar er is geen signaal gevonden. Eventuele oplossingen: De zender staat uit, zet deze aan. Er is geen stekker aangesloten op de X1/X2 of X3 aansluiting van de Naza module. Of je hebt het vakje"disable all knob tuning"aangevinkt in de assitance software. Schakel dit vinkje uit.

    PMU-ERR
    Versitale Unit/ V-sen (PMU) aansluitingsprobleem. Eventuele oplossingen: Controleer alle aansluitingen tussen de accu, de Naza module, ontvanger en de versitale unit.

    RX-ERR
    Probleem met de verbinding tussen ontvanger en Naza module. Eventuele oplossingen: Controleer de stekkers welke van de ontvanger naar je Naza unit lopen, of deze goed en op de juiste manier en volgorde verbonden zijn.







    Informatie voor het bepalen van de draairichting van een proppellor
    [​IMG]







    Belangrijke info met betrekking tot de meegeleverde DJI props
    Er zijn gevallen bekend van props welke mid flight stuk gegaan zijn. Hier enkele voorzorgs maat regelen:

    Het gebruik met de meegeleverde DJI props:

    f330-f450 met 8 inch props van DJI
    Max 2300-2500mah 4S 15C lipo.

    f330-f450 10 inch props DJI
    Max 2300-2500mah 3S 15C lipo.

    In al deze configuraties, niets extra's meenemen (payload)
    Dus ook geen zwaardere accu's gebruiken!

    Na een lichte crash of hard neerzetten met een prop die de grond raakt,de blad-spoed nakijken.
    Is een blad hoger dan de andere blad ? Dan niet meer gebruiken.
    Een stukje eruit of kras op de prop? Dan de prop niet meer gebruiken.
    Onbalans in de propeller? Dan niet meer gebruiken.
    Zwaardere accus? Niet de DJI props gebruiken.
    GEEN borgmiddelen gebruiken,op bijna ieder borgmiddel zit iets van een oplosser,wat deze kunstof aantast.
    GEEN ZAP of andere lijmen gebruiken om gespleten props of haarscheurtjes dicht te maken.


    De naza f330-f450 f-550 frames zijn bedoelt voor de hobby en niet voor RACE of Pro gebruik.
    Wil je er mee spotief vliegen ,spinnen , flip overs doen? Neem dan bv Graupner E-props. (zie ook de props testen!) Houd ook even rekening dat de props wellicht niet meteen op uw motor past. Hier kom ik bij de prop testen weer op terug...
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2012
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    We beginnen met het power distributie board en de regelaars.
    [​IMG]



    Note:
    Als je niet gebruik maakt van de standaard DJI regelaars en motoren, of je soldeerd de motor draden aan de regelaars, dient u rekening te houden met het volgende:

    Zorg ervoor dat u de benodigde aantal regelaars en motoren hebt voor uw configuratie. Markeer welke regelaar, (met dus de gesoldeerde motor) welke kant op draait. De draairichting kan je veranderen door 2 van de 3 motor draden te verwisselen. Het maakt niet uit welke motor draden dit zijn.

    Stel de regelaars als volt in:
    -Geen lipo/accu beveiliging! (anders heb je kans dat 1 motor uitvalt in vlucht!)
    -Geen softstart!
    -Geen governor mode!
    -Timing indicatie: laag/low= inrunners, Med/middel=4-6 polige buitenlopers, en high= meer dan 6 polige motoren.

    Houd vanaf nu dan ook extra rekening met de montage van de armen,vanwege de volgorde van de motoren, en hun draairichting, te zien in onderstaand schema!



    Vertin de soldeerpads op het power distributie board.
    [​IMG]


    BELANGRIJK:
    De rode draad, van de regelaar, is de plus (+). Dit is de spanningsvoerende draad. Op de bottomplate/power distributie board, is het aangegeven met een +.

    De zwarte draad, is de massa of min (-). Dit is aangegeven met een - op de bottom plate/power distributie bord.

    Het spreekt vanzelf dat alle rode kabels van de regelaars op de plus moeten, en de zwarte kabels op de min. Doe je dit niet, dan maak je kortsluiting!

    Voor een nette afwerking van de regelaars tegen de onderkant van armen, monteer je de regelaar zo dat de platste/egaalste kant, naar boven wijst. Mocht je dat vergeten, is dat geen probleem, en draai je zelf straks de regelaar, met de platte kant naar boven. Hierdoor komt er wel wat spanning op de draden, iets wat ik liever probeer te voorkomen....Echter dit is zo weinig dat dit geen kwaad kan.



    Vertin de draden van de regelaar en soldeer dezeop het power distributie board.
    (rood = plus, zwart = min)
    [​IMG]


    Doe dit met alle regelaars.
    [​IMG]



    Belangrijk:
    Als je alle soldeerpunten gedaan hebt, vergeet niet deze punten te isoleren, met bv "hotglue" , tape, of kit, of iets anders.
    Hiermee voorkom je dat de punten bloot zijn, en voor eventuele kortsluiting kunnen zorgen! Vanwege de betere zichtbaar heid, is dit in dit verslag NIET gedaan. Doet u dit zelf WEL!



    Officieel zit de Naza module geplakt met een stukje 3M dubbelzijdige tape.
    [​IMG]

    Ik heb een voorkeur voor stugge foamtape, (beide werken overigens prima) Mocht je geen regelaars met busjes gebruiken, zie je hier de draairichting van de motoren.
    [​IMG]

    Zoek het zakje met de mannetje-mannetje servo stekkers.
    [​IMG]



    Belangrijk:
    De stekkertjes hebben een lipje aan de kant van het oranje draadje. Bij sommige ontvangers, is er geen uitsparing voor dit lipje. De stekker zal dan niet passen in de ontvanger. Knip met een klein nagelschaartje / lexaanschaar voorzichtig het lipje weg.

    Hier links de originele, en rechts de op maat geknipte:
    [​IMG]

    Hier een close-up van de weg geknipte kant. Knip enkel het randje weg!
    [​IMG]



    Belangrijk:
    Minimaal heb je 5 kanalen nodig om de Nasa te kunnen besturen.

    4 kanalen voor de besturing ( throttle, aileron, ellevator, rudder )
    1 schakel kanaal voor het wisselen van de flightmode ( attitude/manual)
    Optioneel kunnen er maximaal nog 2 kanalen om de gains (gevoeligheid) via de zender in te stellen. Hiervoor heb je dus minimaal een 6 of 7 kanaals zender en ontvanger set nodig. Zou je nog ijvoorbeeld verlichting of zo willen schakelen dan heb je nog 1 extra kanaal nodig.



    Verschillende Zender modi,en de bijbehorende fucntie (mode 1 tot 4)
    Nog even de gebruikte termen en de reactie van de multirotor:

    Throttle/Gas= Multicopter laten stijgen en laten dalen.
    Rudder/staart roer= neusvan de multi rotor naar rechts en links bewegen.
    Elevator/hoogte roer=Multi rotor naar voren en naar achteren bewegen.
    Aileron/rolroer=Multirotor naar links en en naar rechts bewegen.


    Ook om te zetten in een schema:
    [​IMG]



    De Naza controller zelf. De kant van de motor aanluitingen (M1, M2 , M3, M4 , M5 , M6, F1, F2) geeft de voorkant aan. Deze moet in de richting van de voorkant van de quad/ hexa komen.
    [​IMG]


    Sluit nu de regelaars in de goede volgorde aan op de Naza module.
    [​IMG]

    Voorzie de ontvanger van het benodigd aantal stekkertjes (minimaal 4, maximaal 7)
    [​IMG]

    Sluit de stekkers in de juiste volgorde aan op de Naza module.
    [​IMG]

    [​IMG]

    We zoeken de versatile unit (VU / V-sen)
    Deze voorziet de Naza controller van voeding, en geeft via de led de configuratie, foutmeldingen en flightmodi aan. Daarnaast bevat het een USB aansluiting voor eentuele firmware updates,en het instellen van de flightcontroller.


    Belangrijk:
    Let erop dat de draden nergens tegen aan schuren. Eventueel kunt u ze wat bescherming geven door middel van een sleeving en of cable wrap. Daar waar de draden in aanraking komen met het powerboard, of andere scherpe randen, kunt u deze (waar mogelijk) afronden met een stukje schuurpapier.


    Voer de draden van de versitale unit door het gat naar binnen toe.
    [​IMG]


    Het aansluitschema van de versitale unit, op de Nasa module.
    [​IMG]



    Sluit de draden van de versitale unit aan op de Naza, zie ook het schema.
    [​IMG]

    Geef de ontvanger en de versitale unit een plekje op het power distributie board.
    (zorg ervoor dat u de led van de v-sen, goed tijdens de vlucht kan zien)
    [​IMG]

    Note:
    Het dji frame is wel vrij laag aan de onderkant. Op deze manier heb je niet veel speling vanaf de grond tot de led van de versitale unit. Als je op erg oneffen terrein land, kan het zijn dat je op de led land. Houd hier rekening mee!
    Ik vlieg enkel op gras, en vlakke bestrating, dus hier heb ik geen last van.


    Belangrijk:
    De Naza control unit werkt het beste als hij op het zwaartepunt van het model wordt gemonteerd. In de praktijk is gebleken dat dit niet super precies komt. (Echter bij teveel afwijking zal hij iets willen driften)
    Wat wel van belang is, is dat hij recht, paralel, aan de voorkant van het model gemonteerd wordt. Houd er rekening mee, dat de voorkant van de Naza (M1, M2, M3, etc) naar de voorkant van het model wijst, en dat hij recht gemonteerd zit.

    Zoek een goed plekje voor de Naza module
    (zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt en ieder geval in lijn met de vliegrichting)
    [​IMG]

    Vertin de soldeerpads van de accu aansluiting.
    [​IMG]

    Vertin de aansluitdraden van de accu aansluiting.
    [​IMG]


    De versatile unit heeft een rode en zwarte draad en is geschikt voor een spanning van een 2s tot 6s lipo. In ons geval mag deze rechtstreeks op de power distributieboard worden gesoldeerd. Dit kan op 1 van de 4 motor draden, of op de batterij aansluiting. Ook hier geld dat de rode draad de + is en de zwarte draad de -.


    Soldeer de draden van de accu aanluiting en de draden van de versitale unit op de soldeerpads.
    [​IMG]

    Voor montage van de armen gebruiken we M2.5 x 5
    [​IMG]

    Draai het powerboard om zodat de onderkant van het power distributie board naar boven wijst.
    [​IMG]

    Lijn de armen uit.
    [​IMG]

    Lijn de schroefgaten van de armen uit met de gaten van het power distibutieboard
    [​IMG]

    Belangrijk
    Tegen het eventuele lostrillen van de schroefjes in de armen, kun je een beetje locktide gebruiken, neem de blauwe variant. Zelf heb ik de voorkeur voor Bison Lockbond wat te koop is bij de doe het zelf zaak en/of bouwmarkt.
    Deze is op suikerbasis, en tast daarom geen kunstof aan. Is met normale gereedschap makkelijk zonder beschadigen los te draaien. Gebruik een klein beetje, een kwart druppel is meer dan genoeg op deze kliene schroefjes!

    Voor het gebruik van locktide dient u eerst de schroefdraadbusjes in de armen vetvrij te maken. Gebruik hiervoor geen rem reiniger, of andere bijtende vloeistoffen! Medicinale alcohol van 70% of 90% voldoet prima. Door middel van een wattenstaafje gedrenkt in de alcohol is dit makkelijk te doen. Vergeet ook de busjes van de motoren niet! Nu kunt u er nog makkelijk bij.

    Er zijn 4 armen geleverd, waarvan 2 ieder een andere kleur hebben. Deze dienen om aan te geven wat de voor en/of achterkant van de quad is. Kies zelf de kleur voor de voor en achterkant. In dit geval wit als achterkant en rood als voorkant.


    En monteer de M2.5 x 5 boutjes in de armen.
    [​IMG]

    Draai het geheel om.
    [​IMG]

    Bindt de kabels van de regelaars bij elkaar zodat ze niet buiten het power distributie board kunnen komen.
    [​IMG]

    Hier vanuit een iets andere hoek
    [​IMG]

    Het is tijd om het bovendek te monteren.
    [​IMG]

    Deze zetten we vast met wederom de M2.5 x 5 boutjes.
    [​IMG]

    Lijn het topdek uit met de gaten in de armen.
    [​IMG]

    Monteer het topdek met de M2.5 x 5 boutjes op de armen.
    [​IMG]

    Als alle 24 boutjes goed vast zitten, draai het geheel om.
    [​IMG]

    Monteer de motoren aan de armen.
    [​IMG]

    De motoren monteer je met M3 x 8 boutjes.
    [​IMG]

    Als je alle motoren gedaan hebt, ziet het er ongeveer zo uit.
    [​IMG]

    Een goed voorbeeld om de motordraden door de armen naar onderen te leiden.
    [​IMG]

    Sluit de motordraden aan op de regelaar.
    [​IMG]

    Met een tierapje of dubbelzijdig foam tape bevestig je de regelaar op de arm.
    [​IMG]


    Begeleid de voedingsdraden en signaaldraad van de regelaar tussen de uitsparing van de twee opstaande delen van de arm. Zie ook de foto hierboven..


    Doe dit met alle motoren en regelaars.

    Belangrijk:
    Het controleren van de draairichting van de motoren (zonder props),doen we later als klaar zijn met het instellen via de assistent software. Als u geen gebruik maakt van DJI motoren en of regelaars, of van regelaas en motoren ZONDER connector aansluiting, dan heeft u dat als het goed is al gedaan!
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2012
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Het instellen met behulp van de Assistant Software:

    Sluit de Nasa controller en de versitale unit aan op de ontvanger, regelaars en eventueel de gimbal servo's volgens onderstaand schema. Zorg ervoor dat er geen propellors op de motoren zitten!
    [​IMG]

    Download de laatste versie van de assistant software. En de usb driver voor de Naza, en pak deze uit in een apparte map. Sluit de Naza via usb op je pc aan, en zet de multicopter aan. (door middel van accu aan te sluiten)
    Als Windows de driver automatisch wil installeren, klik je op cancel, en stuur je hem handmatig naar de map waar je net de software hebt uitgepakt. Voor Windows 7 cancel je dit ook, en voer je hem handmatig naar de map waar je de driver hebt staan. Of dubbelklik,"driversetup.bat" en volg de stappen.


    Bij het eerste gebruik van de assistant software zul je je moeten registeren. Je wordt vanzelf gevraagd bij het eerste gebruik of je al een account hebt, of dat je er een wil aanmaken. Volg de stappen op het scherm. Na activatie van je account via email kun je de software pas gebruiken. Het kan even duren voordat je de link in de email krijgt.


    Als alles goed is geinstalleerd, en de usb stekker zit via de computer op de versitale unit,zal de led van de v-sen groen oplichten. Het scherm zal er dan zo ongeveer uit zien.

    De betekenis van diverse meldingen:
    Mc output off= is de Naza module stuurt geen signalen naar de computer.
    Achter de control mode staat welke modes actief is. (in dit geval attitude)
    [​IMG]


    Controleer eerst of u de laatste soft-/firmware hebt.
    Doe dit door: Tool --> check voor updates.
    [​IMG]


    Is dit niet het geval, instaleer dan de firmware update. (tools--> firmware update)
    [​IMG]


    Klik op "firmware upgrade", hij zal zoeken naar de firmware en deze downloaden ( step 1 ). Klik op "upgrade" en volg de aangegeven stappen. (step 2)
    [​IMG]


    Druk op het tabje "motormixer", als deze niet al actief is, en sellecteer "Hexa- rotor X6" Mocht je een andere setup hebben , kies je hier natuurlijk je gewenste setup! Ook zie je meteen de volgorde van de motoren, en hun draairichting.
    [​IMG]


    Belangrijk
    Selecteer een vrij (leeg) model geheugen op uw zender. Kies als type besturing ACRO (vliegtuig). Zet alle trims in het midden, en gebruik geen subtrim, of mixers



    Vervolgens gaan we naar het tabje "Tx Cali"
    Hier stellen we in:
    1: Reciever type (ontvanger type)
    Kies hier je type ontvanger "tradition" voor alle ontvangers behalve "d-bus", logisch gevolg als je een d-bus ontvanger hebt, kies je voor "d-bus".
    [​IMG]

    2: Cut off type (manier van starten en stoppen van de motoren.)
    Kies hiervoor "immidiately". Dit is veruit de meest gangbare manier, voor het starten en stoppen van de motoren.
    [​IMG]

    3: Command sticks calibration
    Druk op start. (rode omlijnde knop)
    [​IMG]

    De balkjes beginnen automatisch heen en weer te bewegen.
    [​IMG]

    Nu moet je de sticks in alle vier de uiterste hoeken drukken, zodat de software weet wat het maximale bereik ligt van de zender en de centerpunten.

    Houd er rekening mee dat:
    Throttle/Gas= Balkje van links =(gas laag) balkje naar rechts = (vol gas)
    Rudder/staart roer= Balkje gelijk met de stickbeweging van de zender (Links is links, rechts is rechts)
    Elevator/hoogte roer= Balkje links =hoogte roer laag, balkje rechts =hoogte roer hoog
    Aileron/rolroer= Balkje is gelijk met de stickbeweging (links is links, rechts is rechts )
    Mocht dit niet zo zijn, kun je met de knoppen "norm" / "rev" de functie omkeren. (norm = normaal, rev = reverse).
    Als alles goed is en werkt zoals het hoort, klikt u op de knop calibration finish.
    [​IMG]

    4: Sticks monitor (de eventuele kanalen voor de remote gains, maximaal 2)
    Voor deze functie te kunnen gebuiken heeft u minimaal en 6 of 7 kanaals zender nodig.
    Sluit op de X1 (en eventueel X2) ingang van de Naza op de vrije ontvanger kanalen aan. Wijs op de zender een draaiknop, een trimswitch of een (vrije) mixer toe op de betreffende kanalen. Zie ook uw boekje/manual van de zender. Als alles goed is ingesteld in de zender, zie je hier de waardes.
    [​IMG]

    Stel de eindpunten zo in dat het hele bereik van de slider gebruikt wordt. Het moet traploos regelbaar zijn, van de minimale waarde:
    [​IMG]

    Tot de eindpunten van de maximale waarde, Zodat dat het voledige bereik van de slider heeft.
    [​IMG]

    5: Control mode switch Manual/Attitude mode. (de 2 standen schakelaar voor het instellen van de vlucht modus)
    Neem voor deze functie een 2 standen schakelaar op de zender. (bv Flaps/gear, etc) En programmeer de eindpunten zo dat bij de ene schakelstand het balkje op de M komt.
    [​IMG]

    En in de andere stand op het balkje van de A.
    [​IMG]

    De fail save is ervoor dat de multicopter, bij geen signaal of heftige storing, automatisch land. Om dit in te stellen moet de ontvanger geprogrammeerd worden. Dit om bij storing of geen signaal een vaste positie uit te sturen op het kanaal van de geprogrammeerde "2 standen schakelaar". Niet iedere zender kan dit. Sommige zenders kunnen dit met een omweggetje. Kijk in de manual van uw zender, of doe een oproepje op 1 van de bekende modelbouwforums, of neem contact op met het service center van uw zender merk. En leg uw "probleem" uit..

    Stel de fail save positie zo af dat het balkje onder de fail save knop komt te staan. zie onderstaand plaatje.

    [​IMG]

    Als alles werkt zoals het hoort ga je naar het tabje "Autopilot".



    Autopilot

    In dit scherm stellen we de diverse waardes in voor het gedrag van de autopilot, De remote adjust, als je deze gebruikt.
    Pitch = beweging van voren naar achteren en omgekeerd
    Rol = beweging van links naar rechts en omgekeerd
    Yaw = het draaien om de as (de neus sturen).
    Vertical = De beweging van boven naar beneden en dit voor de altitude hold functie.

    [​IMG]


    Basic Gain:
    De bovenste waardes voor pitch, rol en hight (vertical) zijn allemaal van invloed op de "zelf stabilisering". Hoe hoger je de waardes zet, des te feller reageert de Naza op veranderingen, van buitenaf.

    Attitude gain = de reactie van de sticks op de multicopter in attitude mode ( hoe de multicopeter reageert op de sticks input).Hoe groter de waarde hoe actiever en sneller hij levelt nadat je de sticks hebt losgelaten. Langzaam stabileren, en slecht "remmen"gain is te laag.
    Ontstabiel, schudden, een "houterig" gevoel/gedrag"= gain te hoog.

    Standaard instellingen zijn (als u niet op "default" drukt):
    130 130 120 130
    120 120

    Standaard instellingen,als u wel op default drukt:
    100 100 100
    100 100

    Belkangrijk:
    Op diverse fora's en plekken op het internet wordt de volgende setup als hele goede startpositie aangemerkt. Deze geeft meestal zowel bij rustig weer als tot windkracht 5, een prima vlieggedrag en hoogtelock..
    Ook voor deze F450 dus een prima startpunt:
    140 140 120 130
    120 120



    De remote gaines instellen (optioneel)
    Het beste kun je zorgen dat beide sliders van X1 en X2 in de sticksmonitor in het midden staan.
    Voordat je de X1 en X2 toewijst aan 1 van de 2 remote adjusts functies. Het voordeel is nu dat je zowel naar beneden, als omhoog bij kan stellen, en dat op neutraal stand je dus je beginwaardes hebt, als referentie. Dit doe je door naar het tapje "txcali "te gaan en de sliders van X1 en X2 door middel van de zender in het midden te zetten.
    [​IMG]


    Onder het tabje autopilot kun je de "basic gains" en de "altitude gain" op remote adjust zetten. Kies uit het drop down menu, het juiste kanaal om deze "remote gain" aan te passen. Je kan meerdere gains onder 1 (knop/schuif/trim/mixer, etc) zetten door dezelfde functie te kiezen bij de verschillende gains. Zie als voorbeeld ook onderstaande screenshot.
    [​IMG]




    Gimball
    Sluit de gimball servo's aan op de F1 en F2 poort van de Naza module

    [​IMG]

    Hier stellen we de volgende dingen in:
    1 gimball switch
    On voor aan (gimbal aanwezig), off voor uit. (gimbal niet aanwezig)

    2: serval travel limit
    Max= maximale waarde, center is midden, en min is de minimale waarde
    Pitch = naar voren en naar achteren kantelen
    Rol = naar links en naar rechts kantelen

    Stel de waardes zo in dat ze vrij kunnen bewegen en de servo niet verder wil dan dat hij mechanisch kan. (binden)
    Plaats de multirotor waterpas. Met de center waardes kun je nu de vaste hoek ten opzichte van de grond instellen.

    3: Automatic control gain
    Hier kun je de reactie instellen van de te corrigeren hoek. Hoe hoger de gain, hoe groter de hoek wordt. Stel dit zo goed mogelijk af. Zodat de hoek ten opzichte van de grond gelijk blijft (of zo klein mogelijk) ook al beweegt de multicopter. Met de opties "Norm" of "Rev" kun je de richting van compenseren veranderen. In het geval dat hij precies verkeerd om corrigeerd, kun je dit dus aanpassen.

    4:Manual control speed
    Hiermee stel je de snelheid van de servo's in, hoe groter de waarde, hoe sneller de servo zal werken/corrigeren. Probeer het verschil in beweging van de quadcopter en de gimball, ten opzichte van de grond, zo klein mogelijk te houden. Dit vergt nogal wat test werk, voordat je de beste setting gevonden hebt.

    Manual pitch control (handmatige hoek verstelling)
    Ook is het mogelijk om "manual pitch control " te hebben via X1. Hiermee kan je bijvoorbeeld een draaiknop toewijzen op X1, en deze gebruiken om tijdens de vlucht de camere van hoek te laten veranderen. Let wel dat u verder niets anders toewijst op deze functie!! Heel handig als u in de lucht foto's of films, wil maken met verschillende hoeken. Zo kan u tijdens de vlucht een foto maken van de grond, en later ook gewoon vooruit, of zelfs naar boven, of alles wat er tussen zit. Om toch nog wat variabele gains te hebben, kunt u het beste dan de "basic gains" voor "Roll" en "Pitch"op functie kanaal X2 zetten....


    Vervolgens ga je naar het tabje "Voltage "


    Voltage Monitor
    De Naza module heeft 2 stappen van lipo bescherming. De eerste stap is het snel knipperen van een rode led op de v-sen module, de tweede stap is het automatisch landen van de multicopter, dit is aan en uit te schakelen.

    [​IMG]

    In dit scherm stellen we de volgende dingen in
    1. protection switch
    On = lipo beveiliging actief
    Off = lipo beveiliging uit.

    2. Battery
    Current voltage. Hier staat de actuele spanning van de lipo. Wijkt deze af van wat je met de multimeter gemeten hebt, klik dan op calibration, en pas de waarde aan welke je op de multimeter gemeten hebt.
    Battery type. Selecteer hier het type lipo welke je gebruikt.

    3. First level protection
    No load : Vul hier de spanning zonder belasting in.
    los : Voltage daling tijdens het vliegen.
    loaded : De berekende waarde van de spanning tijdens de vlucht. Bij dit voltage zal de rode led gaan knipperen. Ofwel de eerste stap van de onderspanningsbeveiliging.

    4. Second level protection
    No load en los: Vul hier de gewenste waardes in, om bij loaded de gewenste spanning te hebben wanneer de tweede stap (automatisch landen) moet worden geactiveerd.



    Nu alles is ingesteld klik je met de muis op de "write" button. Alle ingevoerde waardes zullen opgeslagen worden en hierna kunt het programma sluiten.
    [​IMG]


    Haal de accu van de controller los, en Trek de usb stekker uit de V-sen module.
    U bent klaar met instellen..


    Belangrijk!
    We hebben nog niet gecontroleerd of de motoren in de juiste volgorde draaien!
    Gezien de DJI regelaars, en motoren met busjes, en stekkertjes geleverd word, is dit zeer makkelijk achter af, als laatste te doen. Gebruikt u andere regelaars, of soldeerd u de regelaars aan de motoren , kunt u dit beter van te voren doen!!
    Zie ook de diverse passages eerder, in dit verslag!


    Het controleren van de richting van de motoren:

    Belnagrijk:
    Zet eerst de zender aan, en dan pas de Multirotor.

    Met de CSC commando kunt u de motoren starten.
    [​IMG]

    Start de de motoren en kijk of ze de goede kant op draaien.
    Dit doe je zonder props, met bv een tapje aan de motor te plakken.
    Draait een van de motoren de verkeerde kant op, dan kunt u heel makkelijk 2 van de 3 draden van de motor op de regelaar verwisselen. Het maakt niet uit welke 2 dit zijn.

    Pas als alle motoren de goede kant op draaien, kunt u de Multirotor uit doen,en dan de zender. Nu kunt u veilig de propellors monteren.

    Belangrijk:
    Meestal staat er wel bij of de props een links of een rechtsdraaiend model is. Maar soms ook niet. En das best lastig.
    Gelukig is hier een simpele standaard regel voor:

    De bolle kant van de propeller is de voorkant. Deze kant bepaalt welke kant de prop op moet draaien om lift te genereren. Houd u zich aan het schema van de motoren volgorde, en hun draairichting. Je plaats de prop welke past bij de draairichting van de motor! Eerst controleren of de motoren nummering klopt,en de draairichting van de motor, en dan pas de bijbehorende prop plaatsen!

    Hier een plaatje , hoe je kan zien wat de "voorkant" van een prop is.
    [​IMG]


    belangrijk:
    Lees ook even de side note met betrekking tot de DJI meegeleverde props!
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2012
  4. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    De eerste vlucht, en het fine-tunen van de multicopter

    Nu alles ingesteld is, is het tijd voor de eerste vlucht en als deze goed is verlopen, het fine tunen van uw multicopter.




    De eerste vlucht: (in Atti mode)

    - In Atti mode knippert er een gele led. (zie ook de led codes voor een uitgebreide uitleg!)
    - Zet uw zender aan, dan pas sluit u de accu aan op uw Multicopter.
    - Start de motoren door middel van een van de 4 mogelijke CSC / CSG / Command Stick Combinations.
    - Na het starten van de motoren, geeft u langzaam gas, maar niet genoeg om los te komen. (Maar wel boven de 10%)
    - Geef nu iets meer gas , zodat de multirotor "licht "begint te worden,en test voorzichtig eerst alle bewegingen
    - Als alle testen wbt bewegingne goed zijn gegaan, geeft u meer gas totdat de multicopter los komt van de grond.
    - De multicopter zou bij half gas zijn "hoogte lock" moeten hebben.
    - Bij meer dan "half gas", zou hij moeten stijgen, en bij minder dan "half gas" zou hij moeten dalen.





    Het fine tunen van uw multicopter

    Stel de gain bij met kleine stapjes. Maximaal 10 tot 15% per keer.
    Een goede basis gain om mee te beginnen is:

    135 135 120 150
    115 115




    Wat algemene info:

    Lastig is te zien wanneer de gain te laag is, dat vertaalt zich als een "dweilig" gevoel. De multicopter reageert niet lekker. Of is lastig onder controle te krijgen. Hij schiet door op bewegingen, en laat zich lastig "level"te krijgen.


    Een te hoge gain, is wel makkelijk te zien. Hij zal gaan occileren.Dit betekend heen en weer bewegen. Dit kom omdat hij dan teveel corrigeert, en hij dus door schiet naar de andere kant. Ook dit word weer te sterk gecorrigeerd, en zo zit je vast in dit cirkeltje. Zeker als je veel te veel gain hebt, kan hij echt onbestuurbaar worden!

    Een goede gain is eingelijk gewoon zover doorgaan tot hij net occileert (3 tot 5 keer per seconde), en dan 15 tot 20% terug dat hij niet meer zichtbaar occileert.
    Pas dit vervolgens toe op alle assen...





    Baic Gains:
    De bovenste waardes voor pitch, roll en height zijn allemaal van invloed op de "zelfstabilisering". Hoe hoger je de waardes zet, des te feller reageert de Naza op veranderingen, en hoe meer hij deze wil "tegenwerken"

    Met de onderste waardes voor pitch en roll en de waarde voor yaw kun je instellen hoe fel de multi reageert op je eigen input via de zender

    Attitude gains:
    De reactie van de sticks op multicopter in attitude mode.
    Grotere waarde voor actiever, en sneller levelen na dat je de sticks los gelaten hebt.

    Langzaam stabilizeren,en slecht "remmen" = gain te laag
    onstabiel,Schudden, een "houterig" gevoel= gain te hoog

    Height gains:
    Dit is de gain voor de "hoogte lock" functie. Pas deze zo aan dat de multicopter tijden een route vliegen , zo weinig mogelijk hoogte verschil laat zien. Standaard staat deze behoorlijk goed, maar als je een zelfbouw hebt, of je hebt hem zwaarder, zou het nodig kunnen zijn deze aan te passen... Het is evne kiken naa rwelke kant dit moet. Verstel hem in een richting, word het erger, dan moet hij de andere richting op, word het beter?, dan ben je goed bezig.




    Gain instellen, voorbeeldje van te hoge gain, te lage gain, en goede gain..
    Lastig is te zien wanneer hij te laag is, dat vertaalt zich als een dweilig gevoel. Goede gain is eingelijk gewoon zover doorgaan tot hij net occileert (3 tot 5 keer per seconde), en dan 15 tot 20% terug dat hij niet meer zichtbaar occileert.
    Pas dit toe op alle assen... Dit is wel de DJI f450, maar het princiepe is hetzelfde. Het gaat met name om te zien wanneer hij occileert,(heen en weer bewegen, zonder input van de zender) en DAT is hier goed te zien.








    Zelfcentrerende sticks ?
    Gas in het midden is "altitude hold" in Attimode:
    Nu staat mijn gas op een ratel/schuif). Lastig, "gokken" wat precies het midden is. Nu had ik dat opgelost door wat "expo" te geven op de zender, zodat hij minder gevoelig is rond het midden... En af en toe alels evne los, en kijken of de led ook 1x knipperde, zo keek ik of het gas in het midden stond... Beetje omslachtig, maar het werkte wel....

    Maar toch miste ik iets... Met het gemak van bouwen, rond vliegen, en afstellen, was het gas toch wat anders dan de rest.... Wat minder gemakkelijk... Zeker nu met de gps add-on ook getest is..

    Gezien ik voor nu enkel de "Atti mode" gebruik heb ik eens een idee-tje waar ik al een paar dagen mee liep in de praktijk uitgevoerd:

    Ik heb vandaag mijn zender weer terug gebouwd naar centrerende sticks!
    OMG! wat is dat relaxt vliegen! ZA-LIG! Doordat de stick zelfcentrerend is, is hij heel makkelijk te regelen qua hoogte! Wat een feest.
    Ik wil niet meer terug naar de schuif of ratel! Jammer dat voor de vliegtuigen, en heli's "iets" anders ligt, maar voor de multicopter, ZALIG! Echt je moet het eens proberen, om het te ervaren... Pure fun! Het voelt allemaal zo natuurlijk aan... Sluit nu helemaal aan bij de rest van de gedragingen.... Een dikke plus!

    Belangrijk:
    Houd natuurlijk wel rekening met het feit dat het wat lastiger is met disarmen, of even snel op de grond zetten.
    Spontaan wegvliegne zal hij niet doen. Immers,in het midden blijft hij op hoogte, dus de motoren draaien wel maar hij stijgt niet tot nauwelijks op,(minder dan 2cm) en blijft gewoon bij de grond....

    Het is even wennen, met landen, even 4 tellen de stick naar benee houden ze zijn disarmd...
    Hoewel ik ze nu ook extra op een switch heb staan, net als met de heli (th hold) Dat heb ik altijd , ook al op mijn vliegtuigen, dus eenmaal dat aangewend is het niet zo raar hoor... Hoewel een nokje op de zender beter zou zijn, dan "voel" je hem ook in het midden... Voor nu gebruik ik dit eerst even om te zien hoe het bevalt...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Props testen:
    Ik heb de beschikking gekregen over Graupner E props in de volgende inch maten:

    8x5 inch
    9x5 inch
    10x5 inch
    11x5 inch

    Update 12-11-2013 En als laatste ook nog een setje gekocht bij multirotorparts home ter vervanging van de toen slecht verkrijgbare Graupner e - prop...

    HQ 9x5"

    Dji f550 artf set, met de Dji naza controller, en 4s 5000mah 20c accu.
    Payload: Hobbyking power analyzer weegt 136 gram.

    Belangrijk:
    Hoewel de power analyzer redelijk nauwkeurig is,en achteraf door mezelf iets is aangepast, wijkt hij wel iets af. Maximaal een halve ampere, op 20 ampere. Dit heb ik getest met mijn (gecalibreerde) fluke meter(s). Dit geeft uiteindelijk een afwijking van "slechts" 2,5 procent.
    Niet erg belangrijk omdat ALLE metingen met DEZELFDE meter en accu zijn gedaan. Dit op dezelfde dag, en dus weersomstandigeheden. Dit alles binnen een tijdsbestek van minder dan 5 minuten.. Hierdoor zijn de resultaten gelijk, en de afwijking constant. Zodoende dus prima te gebruiken voor de test.



    De test opstelling:
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX





    Vlieg eigenschappen
    Met de 8x5 op 3s lipo (3s 4400) vloog leuk, height gain moest behoorlijk omhoog.
    Vloog lekker en zuinig! (net zolang als de 4s5000.) Echter je moet er geen load aan hangen!! Dat gaat hij niet trekken!
    Zelfs een go pro was teveel van het goede! Maar voor leren vliegen, prima te doen...

    Met de 8x5 op 4s lipo:
    De f550, is vlot, reageert snel, en uberstabiel!

    Met de 9x5 op 3s:
    De multirotor, vindt dit niet prettig, het vliegt nergens naar...

    Met de 9x5 op 4s lipo:
    De quad is redelijk stabiel,en redelijk stil. Reageerd vlot, en redelijke vliegtijd.

    Met de 10x5 op 3s lipo:
    props is het niet prettig vliegen, je krijgt hem lastig stabiel, en hij is wobbelig.
    Met wind stil weer is het prima vliegen. Hij is dan wel een stukje zuiniger...

    Met de 11x5op 3s lipo:
    moest de gain heel wat omlaag. Correcties op de yaw , gingen super snel. Wel was het veel instabieler. De props raken elkaar bijna, en zitten in elkaars luchtstroming, en werken elkaar tegen.


    Conclusie, de 8x5 inh Graupner E prop, op 4s lipo, is de winnaar!
    We kijken naar de stabiliteit. Iets wat voor "camera werk geschikt ontwerp" natuurlijk de belangrijkste reden is.

    Bij een hogere payload zou je nog kunnen uitwijken naar 9x5 op 4s.Dit word op diverse plekken bevestigd. Bij testen werden mijn regelaars wel iets warmer,terwijl ze anders koud blijven. (buiten temperatuur) Even in de gaten houden zou ik zeggen. Dit is trouwen ook buiten de specs van DJI om. Maxiaal 8x4.5 op 4s raden hun aan....Totaal geen problemen met de 8x5 E props van graupner. Dat even terzijde...

    Update: Ook met warmer weer met payload gevlogen op 9x5 graupner E-prop, en geen enkel probleem. Met wat meer payload dan de tester,zijn de regelaren weer zo koud als anders.

    De HQ carbon verstevigde props zijn zowat identiek aan de graupners, zowel qua profiel, als stevigheid, als je niet beter zou weten zou je denken dat het graupners waren zonder de opschrift. Ze hebben iets minder lift, maar dat ga je op een hexa niet merken. Althans ik niet ik! Ik kon het meten dat ze iets meer verbruikten maar dat was echt miniem, en qua vlieg eigenschappen kon ik NIETS merken. Ze zijn redelijk goed gebalanceerd. Je hebt voorgeboorde en niet voorgeboorde. en tussen deze 2 ontdekte ik niets verschillend. De opgeboorde vanaf fabriek zijn netjes gecentreerd geboord.

    Update 14-04-2013:
    Pas op met (sinds de nieuwe firmware (1.8 / 2.02)??) het gebruik van de verstevigde 10x4.5 "dji props (wellicht ook de nieuwe 10x3.8). Het gevaar hiermee is dat de slappe props en de 3s setup elkaar zo tegenwerken dat er zoveel trilling in het frame komt, dat de naza over de zeik gaat, en VANZELF gas gaat geven en als een raket omhoog gaat! Dit heeft hier bijna serieus geld gekost! Na vele testen, zonder gps en diverse foampjes (ik gebruik stugge foam), kon ik het elimineren tot de gebruikte props. Zelfs na balanceren op een DU-BRO balncer bleef het probleem met de originele 10"dji props aanwezig. Het probleem komt naar voren met wat "pitch pumps" Dus even vol gas, en dan gas minder om hem hard te laten dalen, en vervolgens weer vol gas. Dit cre-eert zoveel vibratie dat hij er vandoor gaat. Bij rustig vliegen is er NIETS aan de hand, erg gevaarlijk omdat je het dus pas veel te laat door hebt.
    Dit is zonder extra paylad of dikke accu. Dus stock f550 met een gensace 3300mah accu,een 2200mah,4000mah, 4500,en ook 5000mah. Niet echt gewicht gerelateerd ;)

    Doordat ik alles grondig test viel me dit vrij snel op... Nu vindt ik een 10"setup op een 550 geen ideaal idee, toch begrijp ik dat men dit gebruikt. Zeker vanwege de lift die je hier mee haalt.



    Belangrijk:
    Houd er rekening mee, dat het zo kan zijn dat een prop niet meteen past!
    Dit zie je veel bij vliegtuigen, en ook bij multicopters, is dit geen uitzondering! (we gebruiken inmmers vliegtuig props)
    Het is belangrijk dat u kijkt wat propmaat is van uw prop meenemer, en wat de asgat is van uw prop.
    Mocht het propgat te klein zijn heb je hier ruimers voor. Ga niet boren want dat werkt niet!!!
    Is het gat te groot, gebruik dan reducers/sleeves.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2013
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Gps module filmpjes:

    Hier een filmpje van de naza + de gps unit gemonteerd op mijn f550:




    Hier een filmpje van het geval in werking, 1x op hoogte met redelijke wind, en laag bij de grond tussen de huizen en bultjes op het veldje. De height gain is nog niet heelmaal goed ingesteld... Deze was bij wind stil goed, maar mag nu een stukje hoger zie ik...



    Primeur!, de naza met gps, de eerste tests
    Bij deze wil ik iederen bedanken welke dit feit, (mede) mogelijk hebben gemaakt....



    Geen gimaball. Go-pro van Arjan,direct op de bodemplaat van de f550. Geen verdere stabilisatie of trillings onderdrukkers gebruikt. Tussen de huizen, niet zo heel best gps signaal. Allemaal geen probleem.. Gevlogen in "Gps Attimode" Even een testje hoe goed hij op zijn plek blijft. Verdorie goed! Wat een mooi dingetje die gps!



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    GPS Update

    Belangrijk:
    Gemakshalve heb ik als voorbeeld mijn f450 gebruikt.
    In dit geval pakt u natuurlijk uw f550. Het systeem, en de handelingen zijn echter hetzelfde.
    Dus dat lijk allemaal vanzelfsprekend te zijn, en verwacht ook geen problemen hiermee...


    De gps wordt verpakt in dit doosje
    [​IMG]



    De inhoud van het doosje
    [​IMG]



    Het geheel uitgepakt
    [​IMG]



    Zorg dat je de volgende onderdelen hebt
    [​IMG]



    Centreer dubbelzijdig stukje tape op de aluminium houder
    [​IMG]



    Centreer de houder op de onderkant van de gps antenne
    [​IMG]



    Belangrijk
    De gps module bevat ook een kompas. Deze reageert op alles van ijzer en/of ijzerhoudende materialen en of voorwerpen.
    Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je bij de montage, van de gps, geen montage materiaal gebruikt waarin ijzer zit verwerkt. Dit omdat het de werking van het kompas kan verstoren. Veilige materialen zijn: Non ferro metalen, zoals goud en zilver, platina, diamant, maar in ons geval waarschijnlijker alluminium, rvs, carbon, nylon.....
    Monteer de module ook niet te dicht bij elektronische apparatuur, zoals motoren, regelaars waar spoelen en of magneten inzitten.



    Zoek een plekje voor het voetje van de module
    [​IMG]



    In mijn geval heb ik voor nylon boutjes en alluminium ringetjes gekozen.
    [​IMG]



    Met een proxon de te lange boutjes ingekort.
    [​IMG]



    Vanuit een andere hoek gezien
    [​IMG]



    Belangrijk
    Zorg er geod voor dat het carbon staafje goed in de beide houders zitten. Lijmen of kitten of epoxie is een prima middel. Persoonlijk houd ik het liever demontabel en heb ervoor gekozen een klein stukje glasvezel versterkt tape te gebruiken, hiermee zit het stevig vast, maar blijft het demontabel. Wel zo prettig! Doe dit aan beide zijden van de pootjes en druk deze stevig vast in de houder.



    Klein stukje glasvezel om het carbonnen pootje van de gps houder.
    [​IMG]



    Maak ruimte vrij voor de aansluiting van de gps module op de Nasa controller (exp.)
    Zie ook het aansluitschema
    [​IMG]



    Steek de stekker van de gps module in de Nasa controller
    [​IMG]



    Werk de bekabeling netjes weg, zodat deze niet in de propellors kan komen.
    [​IMG]




    Monteer alles af, en werk alles netjes weg, en dat zou er ongeveer zo uit kunnen zien.
    [​IMG]




    Detail opname van de gemonteerde gps.
    [​IMG]




    BELANGRIJK:
    Zorg ervoor dat de pijl naar voren staat, dit is ook te zien aan het punt waar de kable uit de gps unit komt. Deze moet nar voren wijzen.


    Sluit de Nasa module aan op je pc, via de usb kabel en start de Nasa software op.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2012
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Het instellen van de gps in de assistent software



    Belangrijk
    De nieuwe software (benodigd voor het instellen van de gps module) verschilt niet zo heel veel van de vorige versie, heb je geen gps dan sla je de stappen waarin de gps voorkomt over, dit geld ook voor bepaalde instellingen waar de gps deel van uit maakt. Failsave opties, etc

    Voor het instellen van de diverse flightmodie maak je gebruik van een drie standen schakelaar. Bij het hebben van geen gps kun je de middenste stand gebruiken voor remote failsave.
    In het geval dat ej geen gps hebt, ziet de Nasa module dit automatisch. Indien je in de software aangeeft dat hij in gps mode zit, zal hij automatisch naar "Atti"mode gaan. Dit is in de software niet te zien, maar werkt wel zo.
    Ik vermeld alleen de schermen welke anders zijn dan de vorige versies van de software of de functies die specifiek met de gps/ kompas te maken hebben.




    Mounting:
    Hierin vul je de gegevens in voor wat betreft de plaatsing van de gps module
    [​IMG]




    TX callibration
    Bij punt 5 stellen we onze drie punts schakelaar in. Het midden van de schakelaar moet op punt a komen (atti mode), de andere twee standen respectievelijk op gps (atti mode+ gps) en m ( manual mode).


    Hier stel je het midenpunt van de schakelaar in
    [​IMG]


    Hier stellen we de end point van de schakelaar in op gps mode
    [​IMG]


    Als laatste de andere end point op de m
    [​IMG]





    Autopilot
    Nieuw is optie nummer 2 als je een gps hebt, kun je kiezen tussen landen of go -home end landing.
    Het enige nieuwe is dat je nu kan kiezen dat de multirotor automatisch naar zijn begin positie terug keert, bij de optie "landing" zal hij gewoon direct gaan landen.
    [​IMG]



    Intelligent orientation control
    Door middel van het kompas hebben we enkele leuke opties gekregen "homelock" "courslock" en "off" deze bedien je met de remote switch op ingang x2 van de Nasa module. In mijn geval gebruikte ik eerst de X2 als tweede remote gain instelling. Er is geen andere manier om deze functie te gebruiken dan X2. Kortweg het schakelen van deze functie gaat via X2, zorg ervoor dat je X2 dan ook niet gebruikt als bijvoorbeeld remote gain.



    Stel de end points (uiterste waarden) van de schakelaar zo in dat het midden van de schakelaar op courslock staat, de andere twee punten op home lock en off.


    Instelling van de schakelaar op home lock
    [​IMG]


    Het middenpunt van de schakelaar op courselock
    [​IMG]



    Het andere uiterste schakelpunt van de schakelaar op off
    [​IMG]





    Courselock:
    Hiermee heb je de zogenoemde"carefree"functie, ofwel een virtuele neus. De virtuele neus blijft altijd naar voren staan, onafhankelijk van waar de echte neus is. Zolang je de multicopter voor je hebt, is de besturing altijd hetzelfde. Van je af is naar voren, links is link, rechts is rechts, en naar achteren is naar achteren. Ook al draai je express de multicopter 45, 90 180 etc graden. De besturing blijft hetzelfde zolang je multicopter voor je is, erg handig met bijvoorbeeld video opname maken.



    Homelock:
    Bij activatie van homelock, trekt hij een lijn van het startpunt (daar waar je opgestegen bent) naar waar je nu bent, en dat is dan de richting van de virtuele neus.
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2012
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Het werken met de GPS en Compas, en de bijbehorende mogelijkheden.





    Calibratie van de gps en compas module.

    Belangrijk
    Zorg ervoor dat je bij de callibratie niet te dicht in de buurt bent van magnetische straling, grote metalen opjecten, hoogspanningsleidingen en andere soort gelijke opjecten. Vlieg ook niet in deze gebieden. Dit kan de werking van de gps en kompas verstoren. Vertrouw nooit alleen op de gps of kompas, zorg voor een spotter of vlieg niet buiten gezichtsveld.




    Plaatje uitleg horizontaal en verticaal om je as draaien:
    [​IMG]




    1:
    Beweeg de schakelaar voor het instellen van de vlucht modie (atti mode + gps/atti mode/manual) 6 tot 10 keer tussen positie 1 en positie 3.
    Een gele led zal continu branden.

    2:
    Pak de quad in je handen en zorg ervoor dat je hem horizontaal vast hebt (zoals hij normaal vliegt, bovenkant boven, onderkant onder) draai langzaam een rondje om je as, totdat de groene led brand.. (zie ook de afbeelding plaatje 1)

    3:
    Pak de quad verticaal beet ( X arm(en) naar boven, X ar(men) naar beneden, X arm(en) aan de zijkanten) en draai wederom een rondje om je as, de groene led zal nu uit gaan.. (zie ook de afbeelding plaatje 2)


    4:
    Als de led uitging is de calibratie succesvol verlopen, als de rode led knippert moet je de procedure opnieuw doen.
    Het is mogelijk om dit direct weer te doen, door weer 1x te wisselen tussen positie 1 en 3. Maar soms werkt dit niet, en is het beter de accu los te maken, en helemaal opnieuw te beginnen..


    Tip:
    Soms gaat het wat lastig om in calibratie mode te komen

    -Schakel van positie 3 en 1, als van 1 naar 3 niet lukt.
    -Schakel van positie 1 en 3, als van 3 naar 1 niet lukt.
    -Beweeg 10 snel achtereen van positie 1 en 3, en wacht hierna even een 2 tot 5 seconden.
    -Beweeg 10 snel achtereen van positie 3 en 1, en wacht hierna even een 2 tot 5 seconden.
    -Beweeg AL TIJDENS OPSTARTEN van de naza tussen positie 1 en 3 voor een keer of 10.
    -Beweeg AL TIJDENS OPSTARTEN van de naza tussen positie 3 en 1 voor een keer of 10.






    Led codes met betrekking tot het Gps/Compas:

    De led zal knipperen, en wisselen tussen de kleuren. Dit om aan te geven in welke mode je zit, en hoeveel gps satelieten hij gevonden heeft. Hoe meer satelieten hij heeft, hoe nauwkeuriger de GPS zal zijn. Vanaf een 7 satelieten zal er geen rode led meer tussen zitten en heb je een goed signaal.



    Een overzicht van de led codes:
    [​IMG]



    Belangrijk:
    Het kan zijn dat na een tijdje, je het gevoel hebt dat hij beter zijn positie vasthoud, dan dat hij deed toen de rode led net uit ging.(dus bij 7 gevonden sattelieten) Dit is prima mogelijk, omdat er meestal wel meer dan 7 satelieten te vinden zijn. Hoe meer hoe nauwkeuriger, weten we al. Met mijn gsm, en andere gps houdende apparaten,, heb ik ook heel vaak 8 of soms wel 10 satelieten. Echter die laatste 2 tot 3 satelieten duren wel erg lang in verhouding met de eerste 7. Soms heb je plekken dat ik er 9 heb, en sommige stukken krijg ik er niet meer dan 7.
    Je hebt met deze module totaal geen indicatie meer na deze 7 gevonden sattelieten, of hij er toevallig nog een paar extra heeft kunnen vinden...
    Daarnaast kan het zo zijn dat het op een bepaald stuk wel 9 of 10 hebt ,en ergens anders "maar" 7. Of nog minder, als je tussen gebouwen en bergen, zit. Houd dus rekening met de led codes! Want de ontvangst kan erg verschillen!








    Afwijking in het "recht-uit" vliegen, met aangesloten gps/compas module.

    Het is mogelijk dat er een kleine afwijking zit in het recht uitvliegen. Dit kan meerdere oorzaken hebben, en duidt niet op een defect. De oplossing is vrij simpel. Verdraai de richtng van de module.

    Vliegt de quad naar links ?,verdraai dan de module iets naar rechts. En dit geld natuurlijk ook andersom. Hiermee corrigeer je de vliegrichting. Wijkt na het verdraaien teveel af naar de andere kant ? Zet dan hem weer iets terug. Net zolang dat hij recht vliegt, of dat je er tevreden mee bent.
    Zie ook onderstaand plaatje voor iets meer uitleg.


    [​IMG]










    Uitleg gebruik van Intellegent Orientation Control


    Course lock gebruik:
    1. Opslaan van neusrichting
    a. automatisch: multirotor, slaat de neusrichting op in 30 seconden. Neus moet de eerste 30 seconden dus in dezelfde richting wijzen. De groene led knippert snel, als hij de neus positie opgeslagen heeft.
    b. handmatig: Beweeg de x2 schakelaar 3 -5 keer snel tussen off and course lock. De groene led knippert snel, als hij de neus positie opgeslagen heeft.

    2. Vliegen in course lock:
    Nadat je de neus positie hebt opgeslagen in stap 1, en de multi rotor is in atti of gps atti mode, schakelaar x2 naar course lock. Je vliegt nu in course lock mode.

    3. Verlaten van course lock mode:
    a: schakel x2 naar de uit positie (beste manier)
    b: Schakel over op manual mode.

    4. Opnieuw gebruiken van course lock:
    Schakelaar x2 op uit, vluchtmodus schakelaar naar atti of gps atti, dan schakelaar x2 naar course lock.






    Homelock gebruik

    1. Sla je begin positie op:

    a. automatisch, wacht met opstijgen totdat er 6 of meer satelieten gevonden zijn (zie ledcodes) dan slaat hij automatisch je positie op.

    b. Handmatig, als er 6 of meer satelieten gevonden zijn (zie ledcodes) schakel je x2 tussen courselock of home lock, of als je een 2 positie schakelaar gebruikt tussen off en home lock 3 -5 X. Een groene led zal knipperen als je home positie opgeslagen is.


    2. Homelock gebruiken :
    Schakel x2 schakelaar naar homelock. Dit werkt alleen als er voldaan is aan de volgende dingen.
    - Home positie is correct opgeslagen.
    - 6 of meer satelieten zijn gevonden.
    - je bent in gps atti mode.
    - Multi rotor is meer dan 10 meter verwijderd van het opgeslagen home point.
    Tijdens homelock knippert de led langzaam geel en groen.


    3. Beeindig homelock:
    Er zijn drie methodes.
    1: Schakel x2 naar de uit positie (beste manier).
    2: Schakel vlucht mode schakelaar naar manual mode.
    3: Vlieg de multirotor, binnen 10 meter van het opgeslagen home point.

    4. Opnieuw gebruiken van homelock:
    Schuif de x2 schakelaar naar de uit positie. Als hij voldoet aan de 4 punten genoemd in stap 2, schakel dan x2 schakelaar naar homelock.




    Schematische uitleg en bijbehorende besturingen, met gekoppelde zender commando's:
    [​IMG]








    Failsave: go home and landing

    Als je deze optie gebruikt,en je zit onder de 20 meter, zal de multi copter eerst naar ongeveer 20 meter hoogte gaan. Vervolgens naar het opgeslagen homepoint vliegen, en dan pas landen.
    Als je hoger zit dan 20 meter, zal hij direct door vliegen naar het opgeslagen homepoint om vervolgens te gaan landen.




    Schema van het RTH gebruik:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2012
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Diverse GPS filmpjes
    Note: Wel met de f450, ipv de f550, maar het gaat om het systeem ;)


    Loiter filmpjes: (ofwel gps vliegt op zich zelf, zonder input van de zender)

    F450, naza met gps in harde wind!

    Watch @720P @ full screen!



    .
    .
    .
    .
    .

    .
    .
    .
    .
    .








    Return To Home (RTH)


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Filmpje met een onboard go pro cam en GPS:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Koosmaai

    Koosmaai

    Lid geworden:
    6 dec 2012
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Lelystad Holland
    een woord, schiterend!!!
     
  13. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Bedankt voor de complimenten!
     
  14. lucky2

    lucky2

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    2
    Dji Naza met GPS

    je hebt PB
     
  15. jankunny

    jankunny

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Groningen
    Mooie en duidelijke handleiding.

    vrg

    Jan Postema
     
  16. lauterbacher

    lauterbacher

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Winschoten
    Ook ik veel gebruik gemaakt van je bouwverslag om mijn F450 gereed te maken.

    Mijn complimenten voor je bouwverslag hoor.
     
  17. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Graag gedaan.. Bedankt voor de complimenten! It never hurts to help ;)
     
  18. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Hoi Emil,
    Heel duidelijk weergegeven, maar hoelang vlieg jij nou op een 4S 5000?
    En vlieg je hem dan met een 9x5 E props van Graupner i.v.m. een camera, of met 8x5 E props van Graupner op 4S?
     
  19. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Vloog hem op 8x5" op 4s 5000 en vliegtijd iets van 8 tot 12 minuten meende ik...
    Op 3s 4400 vloog ik met 10x5" en haalde ook zoiets aan vliegtijd. Dacht dat ik het wel getimed had, en dat moet dan ook wel gepost zijn her en der ergens , ook wel in dit topic...
    Echt harde cijfers heb ik niet meer in me hoofd, mijn excuses..
     
  20. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Oh dat maakt niet uit, je kunt ook beter iets leuks in je hoofd hebben als harde cijfers. :D :wink:
     

Deel Deze Pagina