Manx Monarch, de ontwerp fase

Discussie in 'VRC' gestart door Ton van Munsteren, 12 apr 2020.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.099
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoe bizar wil je het hebben, kijk dan maar eens naar deze Manx Monarch.
    Was met beperkt RC uitgerust en uitsluitend met rudder om te sturen, als het wil lukken gaat deze op onze DOW meetings ook vliegen.
    Er zijn al een aantal liefhebbers voor het bouwen van dit model en op verzoek wordt het model in cad gezet om er een lasercut set van te maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2020
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.099
    Locatie:
    Dordrecht
    Een vleugeltje met wat uitdaging maar des te leuker om te doen.

    Beetje met Rhino 3D aan het stoeien om de ribben er een beetje fatsoenlijk uit te kunnen krijgen.

    M1.jpg

    M2.jpg

    En op eens hebben we een begin met een setje ribben

    M3.jpg

    Denk wel dat het er zo goed uitzien.

    M4.jpg

    En even later hebben we een wortel rib

    M5.jpg
     
    H. de Vries, Frans Bal en Harry van Melick vinden dit leuk.
  3. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Groningen
    Geweldig project, ik kijk ernaar uit! :yes:

    B9777D03-E8DC-4009-97EE-3C0575791B96.jpeg
    EA78A947-3F23-4317-BC70-38C51CE5031C.jpeg
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  4. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Dendermonde
    Hij doet mij een beetje denken aan de Me 163. Ongetwijfeld erop geïnspireerd.
     
  5. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Prachtig project Ton, alleen snap ik alleen de laatste 2 foto's :)
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  6. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.565
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ton, lekker bezig:yes:
    3D tekenen bijna net zo leuk als een modelvliegtuig bouwen.:D
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.099
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja klopt alleen na de 3D kun je er nog niet mee vliegen , je moet elk model dan tweekeer bouwen, 1x3D en 1x op de bouwplank
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  8. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.565
    Locatie:
    Vlaardingen
    Klopt, moet ook een beetje je hobby zijn, anders kan je net zo goed de manual scalpel uit de lade pakken.
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.099
    Locatie:
    Dordrecht
    Mijn uitdaging is eigenlijk met bouwen meer om te kijken, of wat ik heb getekend ook klopt met het bouwen.

    Is dus twee hobby's in een zit dus op 200% hobbyplezier.
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.483
    Locatie:
    Zwolle
  11. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ton, ik heb eens een beetje gerekend aan dit toestel en kom op het volgende:

    Het origineel; Vleugeloppervlak 92,9 dm/2
    Gewicht 3178 Gram
    De vleugelbelasting 34,2 gram per dm/2

    IMHO hoef je bij de constructie van het toestel niet erg op het gewicht te letten en kun je voor de (meeste) liggers prima vuren of grenen gebruiken.
    Stel dat hij vliegklaar met de huidige moderne radio apparatuur op 2200 gram zou komen krijg je een vleugelbelasting van iets onder de 24 gram per dm/2
    Lijkt mij er weinig voor zo'n lap vleugel of, alleen voor weinig of geen wind.

    Overigens ook merkwaardig dat de vleugel zonder instelhoek op de romp zit.
    Het blijft een zeer interessant toestel.
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.099
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja klopt is eigenlijk meer een zwever dan een motorkist.
    Liggers zijn 6x6 balsa en dat 4 stuks met in het centre deel nog wat meer liggers.
    Heb de neuslijst iets aangepast maar met de indekking erbij gerekend kan alles met gemak balsa blijven hoeft echt geen vuren in.

    Ja is wel een heel bijzonder model zeker ook met het profiel.
    Wordt echt een prachtig model als de heren die vliegend hebben, met ook nog eens een vintage motor, wordt smullen op de meetings.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2020
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.099
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo mijn klus zit erop en de file is naar Sebastiaan.

    Dit is het geworden
    MM Overzicht.jpg

    MM Romp.jpg

    MM Vleugel overzicht.jpg

    MM Vleugel.jpg

    MM Parts.jpg
     
  14. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Groningen
    @Ton van Munsteren: Hartelijk dank voor deze mooie constructie! Mijn Ohlsson & Rice 60 is al onderweg naar Nederland... :)
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.483
    Locatie:
    Zwolle
    Ton Bedankt!! Wat een detaillering..Gaat een niet alledaags project worden!! Zowel het bouwen er van als het vliegen er mee is iets waar ik me meer dan prima mee zal vermaken. Geeft toch wat lichtpuntjes ..
     
  16. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Heerde
    Dit lijkt me een geweldig leuk en ook spannend project te worden. Ik heb afgezien van mijn ME163 nog nooit een vliegende vleugel gebouwd en gevlogen. Heb voor dit formaat ook nog een heel interessante motor liggen.
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.483
    Locatie:
    Zwolle
    Ben in overleg met RCE voor de prijs van de full kit en zodra bekend zal ik dat hier melden.

    Gegadigden voor de kit tot nu toe::

    Ecstacy
    Hans.dV
    Enke B.
     
  18. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Prachtig Ton, pet af.
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.099
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je wel heren was erg veel werk, kwam er ook nog eens achter dat ik de schaal niet goed had, kon toen weer overnieuw beginnen.

    Was dus een flinke uitgaging , maar jullie reacties maakt dat zeker de moeite waard.

    Ben als geen ander super benieuwd hoe dit gaat vliegen.

    Heb de verbinding pen op 10mm staan het gat dus ook, kan die nog aanpassen naar de buitenbus als dat moet.

    Ook is de Elevon (later) eenvoudig te verbrede je kunt het liggertje op voorhand langer maken over meer ribben.
    De Elevon kun je dan verbrede als dat dan echt noodzakelijk blijkt te zijn.
     
    Énke Blériot en wie1963 vinden dit leuk.
  20. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ben op dit ogenblik bezig met het maken van een model op ongeveer schaal 1:5. Hierdoor probeer ik inzicht te krijgen omtrent de plaatsing van componenten en ballast om zo het zwaartepunt op zijn plaats te krijgen. Morgen meer met o.a. met foto's.
    Hierbij ben ik er vanuit gegaan dat het zwaartepunt op de tekening klopt.
     

Deel Deze Pagina