Manx Monarch, The Personal Touch

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Énke Blériot, 8 aug 2020.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    aug 1950.jpeg

Hoewel ik nog niet aan de "personalisering" van mijn Manxje..nou ja 3 meter vliegende vleugel..toe ben toch vast wat gedachtespinsels:

Er komt net als het origineel
    - een O&R sparky in
    - een dummy flight timer ( Elmic luchtdruk timer..meerdere van op voorraad).
    - een (replica niet werkende) Good Brothers RX
    - de nodigde dummy batterijen en
    - het zichtbare deel van het richtingroer servo moet ook in stijl worden.

Mogelijk dat ik een experimentje ga doen met een servo gestuurde ontstekingstijdstip handle..juist ja..toerental regeling...

Deze schets geeft voldoende beeld en inspiratie voor wat vintage opsmuk..en de dummy Rx komt natuurlijk in het zicht achter een plaatje "celluloid"...

tekening aug 1950.jpeg manx detail.jpeg

2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Batterijen

Er zit een hele batterij aan batterijen in de kist

- 4 penlights= 6 volt voor de gloeispanning?
    - 2 stuks 33 volt= 66 volt voor het hoogspannings deel
    - 1 U2 cel= tig volt voor het laagspannings deel
    - 1 ontstekings batterij ( waarschijnlijk 3 volt) aan stuurboord
    - 1 batterij voor het escapement ( waarschijnlijk ook rond de 3 volt) aan bakboord

Let wel we hebben het over batterijen..dus niet oplaadbaar. Ik denk dat het vliegen met een dergelijke kist met sparky en dure batterijen en dito RC equipment toentertijd niet voor een ieder was weg gelegd..

Zouden we de investering vertalen naar hedendaagse begrippen dan..... wie durft er een slag naar te slaan??

Nu ff op zoek naar batterij verpakking afbeeldingen..fff kijken of ik de file hier kan plaatsen..

3. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Oeps das te veel..... waar had ik dat ook alweer vandaan? Wie kan de link plaatsen..kwam dat van het SC forum of zo?

Tientallen van dit soort afbeeldingen van verpakkingen..

old batteries 1.jpg burgess xx45.jpg

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Er moet ook een U2 in...( zie batterij lijstje)..

...was nie zo moeilijk om dat te vinden sterker nog ik heb er 2..

deze:

en deze

But...I Still Haven't Found What I'm Looking For

Dus wat is een U2 batterij???

5. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Is mijn U2 te groot? 1567789893429.jpg

6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Harry toch..wat een leuke verassing..nee is niet te groot..wanneer kom je heb brengen??:p

Zoekt en gij zult vinden..de 1 1/2 V U2

Toegevoegd aan de battery file:
    Pair-Vintage-Ever-Ready-U2-Battery-Batteries.jpg

Nu nog omtoveren naar een uitslag zodat ik tzt een dummy kan maken.

7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Tis een beetje te warm op zolder dus druk aan het werk met de rechter wijsvinger op de linker muisknop..

yes!! al weer klaar..bijna klaar.... nog een beetje fotoshoppen..heeft een onverlaat er een text door gezet..moes nie maggen...
    dry_cell_battery_u2_1358212.jpg

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    kun je het tempo bijhouden..of gaan we eerst...:beer::beer::bier::bier:

zo ...al weer klaar...

dry_cell_battery_u2_1358212.jpg

9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zullen we eens naar de actuator (naast nr 10 in de schets) gaan kijken?

Die krijg ik natuurlijk never nooit te pakken..handle van pertinax maken?

Op zoek naar afbeeldingen..hulp welkom..

10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik ga voor de Manx dus de 1950 actuator namaken ( althans de montageplaat en de T- bar... die stuur ik aan met een verborgen servo).

Dit ding dus..naast die nr 10..het deel wat boven de romp uit steekt.

lecraM vindt dit leuk.
  11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    ..ik ben in de AM's gaan snuffelen bij de Radio Queen aflevering van december 1950...en hebbes...
    12AeroModeller_December_1950-060.jpg 12AeroModeller_December_1950-061.jpg

12. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Zo, na een veggie full English, kan de dag pas echt beginnen....:yes:

Interessante oude plaatjes.... In mijn eerste zelfbouwzender zaten 3 stuks van die 1389 batterijen in serie.
    Op dezelfde manier met sellotape tot een stapeltje gemaakt.....

13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik heb wel een beetje vertraging met de Manxen..is me af en toe toch wat te warm op zolder...maar...vleugels zijn voor het einde van de week helemaal af

en ik denk dat ik het hout voor de rompen maar naar Hans breng...:eek:...nee hoor geintje...

H. de Vries vindt dit leuk.
  14. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ik ga voorlopig niet eens meer weg van de benedenverdieping....:confused:

Énke Blériot vindt dit leuk.
  15. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ik heb hetzelfde probleem.....mijn 14-bis is bijna af, maar de laatste loodjes wegen zoals altijd het zwaarst. Als iets maar een klein beetje tegenzit breekt het zweet me onmiddellijk uit. Daarbij komt dat mijn bouwhok een soort houten hok boven op het dakterras is, met een plat dak erop, en als de zon daar op schijnt wordt het altijd al snel heet. Als ik de trap daarnaartoe oploop voel ik de temperatuur onmiddellijk met 5 graden stijgen :eek:. Beetje doorwerken is er niet meer bij....:rolleyes:

Énke Blériot vindt dit leuk.
  16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Henk ik kom nog weer fff terug op je actuator..

Aan de hand van jouw foto ga ik de actuator namaken..grondplaat..spoel..en ..kruis met stift en T-bar.

Onder de grondplaat komt dan een servo die dus het kruis en daarmee de T-bar bediend.

Is dan geen.... hoe heet dat ( sequentieel?) links/ midden/rechts/midden...maar gewoon helemaal propo ( tenminste bij het testvliegen met de propo zender. nadien met de Good brs zender wordt het dan via de richting mix rol schakelaar tip/tip

Kijk eens op de afbeelding rechts boven..de T- bar mist bij jouw maar verder zou het hem kunnen zijn...bijna...

17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zo gaat het er dan uit zien..gelijk het origineel..servo zie je nix van...
    Actuator detail.jpeg

18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik mot hier fff wat bouwplaatjes kwijt want de betreffende post in de bouwhandleiding is vol...en dan kan ik dmv kopiëren en plakken de grens van 10 stuks onbeperkt voorbij..

IMG_20200815_142542.jpg IMG_20200815_142557.jpg IMG_20200815_142602.jpg IMG_20200815_142613.jpg IMG_20200815_142719.jpg

Harry van Melick vindt dit leuk.
  19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De 4 vleugels zijn af en ik ben aan de beide rompen toe...over een weekje..Mag via persoonlijke uitnodiging eerst meedoen aan expeditie Robinson..laat ik niet lopen..

In een ander topic kreeg ik via Max een mooi plaatje toegespeeld van het ED Clockwork...die dus als dummy in deze kist komt..
    esc_cw.jpg

De bovenzijde ( wat je hier ziet) maak ik dus na en drijf eea aan met een servo die er onder verstopt is. Die maakt uiteraard geen draaiende beweging maar gewoon heen en weer en dat is voldoende om via het kruis/pen de T-bar/bellcranck aan te drijven.

Ik ben al op zoek geweest naar een spoel..( die er wel in moet bij de dummy want dat maakt het compleet). Nog nix kunnen vinden..wie helpt me fff zoeken op Hetnet?

Is al dat vintage spul straks wel te zien in het model?

Ja..natuurlijk.....de dummy ED Rx ( met lampen) deze actuator en alle vintage batterijen ( dat zijn dus geprinte omhulsels welke tot doosjes zijn gevormd) zijn allemaal te zien omdat het achterdek van de romp op die plaatsen is afgedekt met celluloid..ajjjj..was daar nog maar aan te komen..dus het wordt een velletje hedendaags verpakking materiaal...ook dummy dus..:D:p

En het compartiment waar de actuator zit is van boven helemaal open...zal ik eea dus netties moeten maken...voor de jury...

20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014

Deel Deze Pagina