Manx Monarch, The Personal Touch

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Énke Blériot, 8 aug 2020.

1. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Gisteren even niets te doen.

Omdat bekent is dat de Manx nogal wat gewicht achter het zwaartepunt nodig heeft en omdat de 'Tail skid' met de beugel-bevestiging op balsa mij wat te fragiel is heb ik voor deze oplossing gekozen. (wat een lange zin)

3 millimeter triplex en hier de 'Skid' ingelaten, met seconden lijm gecentreerd en daarna opgevuld met epoxy. Wordt nog met 2 millimeter balsa bekleed.

Vlak Monarch.jpg Monarch.jpg Monarch vertikaal.jpg

Laatst bewerkt: 18 sep 2020
  2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Harry..dit neem ik mee in de bouwbeschrijving,,dwz indien je er geen patent op hebt...:D:D

3. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Prima Henk, maar ik zet binnnkort nog een foto bij als hij afgewerkt is.

Énke Blériot vindt dit leuk.
  4. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Hier mijn kielvlak.
    De vertikale liggers en de dwarsligger zijn gelamineerd, 4 lagen 1,2 millimeter Abachi fineer en 25 grams glasmat daarna bekleed met 3 millimeter balsa.
    Gewicht totaal, maar nog onafgewerkt 53 gram en oersterk.

Bijgevoegde bestanden:

RTrider en H. de Vries vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Er komt in het bouwverslag nog 1 post aanvulling in het vleugeldeel tw het aanbrengen van de tip verdraaiing. Zodra ik daar mee bezig ben meld ik dat hier fff

Mooi kielvlak Harry....ziet er degelijk uit.

6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Harry..en Hans feel free to post alles van je Manx hier...ik heb de titel van dit topic aangepast naar Manx Monarch, The personal touch

7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Fff wat uitproberen...

De Tipverdraaing moet 25 mm zijn over 450 mm lengte ( staat in de Aerromodeller beschrijving)...

Kleddernat gespoten met de bloemenspuit....vooral ook de liggers en webbing..

Folie er onder.....(zodat de werkbank van MDF niet lang nat blijft) en gewichten er op ( onder de gewichten folie om corrosie te voorkomen)..
    IMG_20200926_191440.jpg

De ligger zit in vlakke stand ongeveer 2 mm van de tafel.
    Tip eerst opgevuld met 40 mm en de bovenzijde in deze positie warm gestookt met de föhn..
    IMG_20200926_191446.jpg

Na 5 minuten warm stoken blijft de tip al behoorlijk staan IMG_20200926_191458.jpg

Nu een blok van 35 mm er onder ....zit er spanningsvrij onder....
    IMG_20200926_191534.jpg

Er zit nu aan werkelijke maat 37-2=35 in en dat laat ik een nacht staan..
    IMG_20200926_195240.jpg

Als het morgenochtend naar het zin is kan het verhaal het bouwtopic in.

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Nou Harry...een helling maken is echt niet nodig...vanmorgen stond de tip na een uurtje zonder ondersteuning op 22 mm.

Toen nog weer fff nat gemaakt....het 40 mm blok er onder (= dus 38 mm verdraaiing netto) en goed warm gestookt. Na een uur zonder blok heb ik 33 mm op de lat is 33-2= 31 mm netto...zo laat ik het staan...kijken of die nog wat terug kruipt na 24 h.

IMG_20200927_113239.jpg

Bij de 2e van de 4 te verdraaien vleugels helften het proces wat verbeterd..
    - zeil er onder ipv plastiek folie
    - 10 mm strips er onder (afgedekt met cellotape om oxide vlekken te voorkomen) zodat ik er beter onderdoor kan waaieren en het rest drogen beter gaat.
    IMG_20200927_114446.jpg IMG_20200927_114459.jpg IMG_20200927_114510.jpg

40 mm bruto is 38 mm netto (achterste ligger zit op 2 mm hoogte tov het nul vlak) en zo blijft het tot vanavond staan en dan gaat het blok er onder weg...waarna die vannacht wat mag terug kruipen naar de gewenste 25 mm netto.
    IMG_20200927_114602.jpg

Het goed warm stoken met de verfstripper is een wezenlijk onderdeel van het proces....door de hitte ontstaat er een stoomvorming wat de feitelijke vervorming in al het balsa bewerkstelligt.

RTrider, H. de Vries en Harry van Melick vinden dit leuk.
  9. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Henk, drie vragen.

Hoe zit het met, door deze methode toe te passen met eventuele beschadigingen?

Worden de oorspronkelijke lijmverbindingen niet aangetast?

Heeft het zin om, tijdens het bouwen van de vleugel al iets in de richting van tipverdraaing te doen? Ik bedoel hier, zonder iets nat te maken.

Ik ben het inmiddels met jouw eens dat een extra onderkern maken (veel werk) weinig zin heeft.

10. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Voor wat mijn 'Manx Monarch' betreft komen er de volgende aanpassingen, verschillende heb ik al genoemd.

Andere opbouw onderste gedeelte kielvlak.
    Afneembaar bovenste kielvlak.
    Afneembaar landingsgestel (systeem 'Impuls')
    De romp wordt iets smaller, dit om de handstart wat te vergemakkelijken.
    Zijkanten van de romp met een open structuur (alleen de 6x6 Balsa liggers)
    De voorkant van de romp blijft origineel, zonder de 'wangetjes' Persoonlijk vind ik dit bij de karakteristiek van het toestel passen.

11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het kleddernat maken heeft geen enkel effect op het balsa of de lijmverbindingen..

Dat kleddernat is slechts enkele minuten van toepassing....het warmstoken met de verfstripper heeft al dat water in luttele minuten omgezet naar stoom en heet balsa..

Helemaal in de kern van het hout zou nog wat vocht kunnen zitten en daarom blijft het opvulblok er onder..
    En aangezien er dus altijd wat spanning in de kern zit moet dat zeer zeker.

De klus op zich van het verdraaien is in 10 minuten gefixed incl alle voorbereiding....daarna moet je gewoon 12 uur geduld hebben en het ergens zo laten liggen...

De kunst met dit soort bewerking ( wat ik al vele eeuwen doe) is de juiste opvulmaat vinden om uiteindelijk het gewenste resultaat te krijgen..( dus hoeveel het terug veert).

Dus geen helling maken...helemaal plat bouwen.

RTrider en H. de Vries vinden dit leuk.
  12. H. de Vries

H. de Vries The First Aviators

Lid geworden:
    4 dec 2016
    De rechter vleugel van mijn Manx Monarch is klaar.
    manx vleugel 1.jpg
    manx vleugel 2.jpg
    Omdat ik zo min mogelijk gewicht in de tips wil hebben zitten de elevons servo's tussen rib 2 en 3 en worden ze aangestuurd via 90° bellcranks.
    manx vleugel 4.jpg manx vleugel 3.jpg
    Nu nog een keer hetzelfde in spiegelbeeld.

Harry van Melick vindt dit leuk.
  13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ziet er goed uit Hans.

Vleugel 1 en 2 zijn helemaal uitgewerkt en staan keurig rond de 25 mm verdraaiing.. morgen nr 3 bekijken en nr 4 van de bouwplank halen..

14. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Prachtig die eigen ideeën.
    Mijn toestel krijgt dunne Servokabels tot bijna aan de vleugeltip en twee kleine HV servo's.
    Wordt wel 2021:-(

H. de Vries vindt dit leuk.
  15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Fff uitblazen...
    IMG_20200930_162023.jpg

16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het begint er op te lijken...denk nog 1 dag werk..

IMG_20201005_123433.jpg IMG_20201005_123531.jpg IMG_20201005_123540.jpg

DHZ, H. de Vries, jef en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Chapeau Henk.

Volgens mij is hij zo eigen-stabiel dat je hem met een touw aan de neus een bocht om moet trekken.

Ik hoop op een hele riedel foto's en een video van de 'maiden'.

Énke Blériot vindt dit leuk.
  18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het zit hem in de details

Roer mag natuurlijk geen moderne scharnieren hebben
    Onderin een 2 mm pen in het roer gelijmd en in de underfin een busje

IMG_20201005_144140.jpg

Diverse delen worden gebeitst zoals motorplaat, motordragers en de div hevels
    IMG_20201005_144144.jpg

Bovenin een beugel met busje in het roer..nog ff wat lijm op het kielvlak en een bandje bekleding er over..
    IMG_20201005_144215.jpg

19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik kan weer een klusje afstrepen..de richting besturing..
    Dat zag er zo uit...

En ik heb er dit van gemaakt een servo aangedreven actuator look alike..
    IMG_20201006_130648.jpg IMG_20201006_133135.jpg

Volgende klusjees zijn de boord en de ontstekings accu dwz hoe het toen er uit zag..

Op de tekening is bij pt 11 en 12 een gat in de romp te zien en de bekende 3 cellen 4,5 volt platte batterij.

Die gaten ga ik niet maken want dat verzwakt de romp....maar bovenal daar komt bij mij aan de binnen zijde de echte voeding voor beide functie.

Ik ga de look alike batterij er ahw op plakken....een kader er op en daar een kleurrijk schildje in...wat er net iets uit steekt...

deze bv..
    everready ad28.jpg

Harry van Melick en H. de Vries vinden dit leuk.
  20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014

Deel Deze Pagina