Ik heb net een 2e hands M gekocht, om de klasse te leren kennen. Die heeft een hele fijne boeg, geen hele grote hoogte bij de boeg en ook geen flare oid. toch een goed presterend internationaal ontwerp. In mijn ogen een bevestiging van de theorie dat het achterschip een hele grote rol speelt bij het duiken.
Vorm van het achterschip, daar valt wel wat over te zeggen
1
En wat breder achterschip zou goed zijn? Toen ik jaren geleden Marbleheads ontwierp dacht ik daar ook zo over, maar tegenwoordig niet meer. Met een kennis die catamarans ontwerp daarover gehad en hij wees mij erop dat je eigenlijk -met die hoge Lengte/breedte verhoudingen- meer naar catamarans en kano’s moet kijken. Die hebben geen breed achterschip.
2
Mijn ca 40 jaar oude M (zie
bijlage) is redelijk breed van achteren, maar ook in het midden. Voor de wind met spinnaker ging dat prima, maar aan de wind niet. Achteraf komt dat waarschijnlijk door de niet zo goede zeilen (geen banen zoals tegenwoordig!)
3
Toendertijd dacht ik: een breed achterschip zou goed kunnen werken omdat er lokaal een onderdruk is. Als je een groot onderwateroppervlak hebt achterin dan zou de kont wat naar beneden getrokken kunnen worden. Ik betwijfel of dat echt zo is.
Een vroegere Collega heeft wat CFD-sommen gedaan waarvan bijgaand een
plaatje is toegevoegd (voor de wind met 2 m/s). Je zie een druk verhoging voor (lift!) een een drukverlaging achter. Dat zou de boeg dus wat omhoog moeten duwen en de kont naar beneden. Wat je in het plaatje ook ziet is dat de drukverlaging achter niet echt groot is en afneemt naar achteren. Dit bevestigd mijn huidige mening dat het zuigeffect achter niet zo groot is. Bedenk ook dat de zuigkracht naar achteren wijst (weestand)
Wat is zelf zie als ik met dit model vaar is dat bij een wat stevige wind (B tuig) de top van de hekgolf achter het schip komt.
4
Een breed schip zou wel eventueel wat kunnen helpen bij het duiken, maar dan omdat je volume uit het water tilt (zelfde effect als extra volume voor). Maar…. Dan moet er wel volume zijn, dus toch een diep achterschip?
5
Een relatief breed achterschip heeft meer nat oppervlak dan een smallere variant. Niet zo leuk als je in licht weer vaart waar je vooral wrijvingsweerstand hebt.
De breedte van het achterschip moet in balans zijn met het voorschip. Stel dat je een breed achterschip maakt, dan zal bij helling de achterkant omhoog geduwd worden en dus de neus naar beneden. Dat is niet wat je wilt. Dat is de oude discussie over indmpeling en uitdompeling (waar ik niet zo in geloof). Zie ook Lester Gilbert :
http://www.onemetre.net/Design/Balance/Balance.htm
In de grote zeilerij zie je wel brede achterschepen, maar die boten moet je juist met helling varen om het natte oppervlak (nu onder helling) te reduceren. Met een swingkeel kan je dat regelen, bij onze modelbootjes (nog) niet.
6
Wat je tegenwoordig wel ziet is een knik achterin. Daardoor is de spantvorm bij de spiegel bij de waterlijn vrij vlak maar verder omhoog meer naar binnen vallend. Daardoor zal bij helling de kont minder omhoog geduwd worden dan bij een meer klassieke vorm
7
Ik ben overigens een groot voorstander van experimenteren. Zonder dat zouden we nog steeds met model 1930 varen. Jammer dat dat bij de Marblehead redelijk kostbaar is want de boot moet toch echt licht zijn om goed mee te kunnen komen. En dat licht zijn kost geld! Prijs is omgekeerd gerelateerd aan gewicht !