Marblehead of......? Wie kent dit schip?

• Topicstarter Topicstarter tvrski
  • Startdatum Startdatum
De afbeelding:
imgp1112kl8.jpg

Ik zie wel dat dit geen marblehead kan zijn, maar wat het wel is?? geen idee ...

waar kun je dit dan aan zien ? Is de marblehead niet een klasse die al tig jaar bestaat, en zo dus ook uit veel verschillende modellen kan bestaan?

Hallo

Ik kan al melden dat dit geen Marble is.
Dit is simpel aan te zien aan de zeilen. Dit is niet gelijk bij een alg zeilboot. De zeilen draaien rond de mast.
Eigenlijk moelijk uit te leggen maar ik zou eerder zeggen dat dit 1m klasse is. Een marble is iets 1m20 dacht ik.

Greetings.

De maat komt wel overeen met een Marblehead, de boot is waarschijnlijk wel 20 of 30 jaar oud en in serie gebouwd. Is hier niet een oude rot die dit opvallende model kent ?

Het lijkt me wel een Marblehead. De boot doet me erg denken aan een ontwerp van Walter Piel uit Duitsland. Deze man is nog steeds met modelzeilen bezig: http://www.hp-modellyachten.de/
Het ontwerp is inmiddels niet snel genoeg in M- wedstrijden en Piel voert deze boten niet meer.

Ik herinner me een gele Piel boot die eigendom was van Jaap Nederbragt uit Akersloot.

Groet
Wim Bakker

Hallo

Dit is de oude "Diane" van Robbe en is inderdaad een "Marblehead classe"
Ik heb deze boot zelf jaren gehad en er vaak mee op het Veerse Meer gevaren.
Lengte ±1,3 mtr en hoogte (kiel tot masttop) ±2,3 mtr.

Janneman :zon:

Als ik vragen mag, waar komt de foto vandaan.
Die van mij was namelijk ook rood en ik had het dek verfraaid met latjes zoals op een echt jacht.
Het origineel was Polyester romp met een triplex dek en omdat ik er latjes op gelijmd had kwam het dek hoger te liggen.
Ik heb toen de rand tussen dek en romp opgevuld met polyester plamuur en rond afgeschuurd.
Het onder waterschip was bij mij wit en ik had haar de naam "DEBORA" (zonder H aan het eind) gegeven wat op het achterschip met plakletters geplakt was.

Hallo beste zeilers,

Er was een vraag gesteld door tvrski.
Ik heb daar een atwoord op gegeven, tevens heb ik daar een vraag aangekoppeld nl
Als ik vragen mag, waar komt de foto vandaan.

Ik vindt het een beetje raar dat dit draaadje nu in eens heel erg stil wordt.
Wat is de rede hiervan ?????????
s45.gif

Janneman,

Helaas kan ik geen antwoord geven op de vraag waar de foto vandaan komt.
Ben wel benieuwd waarom deze vraag. Is de boot die afgebeeld is een oude boot van jouw?? ben je deze uit het oog verloren ??

Pendelaar

Hallo Pendelaar

Hij lijkt inderdaad op mijn oude boot en was dus erg verrast dat hij op het forum verscheen.
Maar pas op ik zeg "hij lijkt op mijn oude boot" en zeg niet dat hij het is.
Ik heb de boot destijds verkocht aan iemand in Vlissingen.
Ik heb in ieder geval de foto nu op het bureaublad staan van de computer.
Brengt oude herinneringen boven en dat is wel leuk

Dank voor de reactie en vriendelijke groet van

Carlo aka Rambo zei:
Hallo

Ik kan al melden dat dit geen Marble is.
Dit is simpel aan te zien aan de zeilen. Dit is niet gelijk bij een alg zeilboot. De zeilen draaien rond de mast.
Eigenlijk moelijk uit te leggen maar ik zou eerder zeggen dat dit 1m klasse is. Een marble is iets 1m20 dacht ik.

Greetings.

Zie het nu pas maar je hebt M Klasses met een conventioneel Rig zoals op bovenstaande foto en je hebt ze met een Swing Rig (en dat bedoel je volgens mij met zeilen die rond de mast draaien)
Je hebt ze dus in meerder varianten.
In iedergeval is het geen IOM en ook geen US1M.
Het zou wel kunnen zijn dat de boot 1 meter is daar je dit niet kunt zien op de foto.
Maar goed..........we zijn al tot een andere conclusie gekomen maar wilde dit toch even kwijt.

Pendelaar

dit antwoord bleef uit , simpelweg omdat ik met andere zaken bezig was.
de foto is door mij gemaakt, van mijn boot, in de oude haven van hilversum. mocht je interesse hebben dan stuur ik je graag meer foto's, het lijkt me trouwens sterk dat dit een boot uit nederland is aangezien ik 'm kocht van een engelsman.
sommige mensen op dit forum kunnen mi slecht lezen en roepen maar wat, dit gaat overigens niet over de foto want daaruit kun je moeilijk opmaken dat het dek gewoon dun triplex is. :wink:
bedankt voor de nuttige informatie, zelf dacht ik ook dat het een oude m klasse moet zijn, maar over het type en merk ben ik nog niet echt zeker.

edit om toe te voegen dat de boot nu fel oranje is, ook op de foto. originele kleur was geel.

Als de romp goed bekijkt is het zeker een M klasse
Hij is in Duitsland gebouwd niet bij Piel maar door een ander persoon
Het klopt dat deze 30 jaar oud is en de eerste zeiler was Joop van Dijk uit Amsterdam
Als het goed is moet er wat in de romp staan een no of iets als je dat kan vinden even melden
dan kan ik in mijn meetbrief archief zoeken.

Tom

Back