Marder ABS kap

Kan ik de ABS kap van een marder met elke soort verf (spuitbus )
spuiten ???
moet er ook een ondergrond onder ?? zo ja welke ??
moet de kap ook worden geschuurd ???

alvast bedankt want ik heb geen zin dat het verf er weer afbladert

Je hoeft niet te schuren.
Gewoon een primer gebruiken ( Is ook een spuitbus ; Primer voor kunststof )
Vervolgens gewoon spuiten met spuitbus.

Kun je gewoon bij iedere auto onderdelen handel krijgen.

Wel goed laten drogen ( ook de primer ).

"je hoeft niet te schuren"

niet om het een of het ander maar,
alles wat je spuit, ook voor de grondlaag zal je moeten schuren en goed ontvetten, anders bladdert het er straks allemaal weer af.

Nou , ik en meerdere met mij hebben nog nooit een ABS Marder kap geschuurd. Ontsmetten natuurlijk wel. En bij niemand nog problemen dat het af gaat bladeren. Sterker nog , het ziet er nog prima uit na al die tijd.

Zou dat niet te maken kunnen hebben met welke primer je gebruikt ?

Ik heb altjid geleerd:

eerst de kap licht opschuren(met bv waterproof schuurpapier, lekker fijn), dat net het glade er af is, vet en stofvrij maken,
dan spuiten met primer, aan bepaalde tijd wachten, niet te kort maar ook niet te lang anders hecht de verf niet goed op de primer,
dan nog even licht opschuren.
Als de primer er goed en genoeg opzit dan kan je de gewenste kleur gaan spuiten, en anders doe je nog een laagje primer, daarna hetzelfde ritueel, na bepaalde tijd licht opschuren en vet en stof vrij maken, en dan de gewenste kleur er op spuiten. :wink:

waarom moet je wachten op die primer als je het er toch weer afschuurd :? ik zal het wel verkeerd begrijpen.

de manier van janssen is de enigste goede.
als je zo over het abs heenspuit is iedere keer dat het blijft zitten mooi meegenomen, als je het schuurt blijft het zeker beter zitten omdat de lak dan aan/in het plastik hecht.

Ik heb hem dus ontvet , daarna in de primer gezet en daarna in de kleur en daarna heb ik er nog een laklaag overheen gespoten , lijkt goed...
afwachten maar, ik heb dus niet geschuurd , dat durfde ik niet i.v.m. krasjes omdat het een metalic lak is

vullende primer, en waterproof schuren en je hebt een metallic laagje zo zacht als een babyhuidje :wink:

leed is nu toch geschied, hopen dat het allemaal blijft plakken bij wat ruig crosswerk straks :wink:

gerard_nl zei:
vullende primer, en waterproof schuren en je hebt een metallic laagje zo zacht als een babyhuidje :wink:

Precies, metallic lak maakt niets uit, je moet gewoon waterproof schuurpapier gebruiken.
Als je de kap voor het primen, en na het primen even licht had geschuurd dan hecht de primer beter op de kap, en vervolgens de verf weer beter op de primer :wink:

op een lichtelijk ruw opervlak hecht verf veel beter.

maar ja das dan voor de volgende keer :wink:

Janssen zei:
gerard_nl zei:

Precies, metallic lak maakt niets uit, je moet gewoon waterproof schuurpapier gebruiken.
Als je de kap voor het primen, en na het primen even licht had geschuurd dan hecht de primer beter op de kap, en vervolgens de verf weer beter op de primer :wink:

op een lichtelijk ruw opervlak hecht verf veel beter.

maar ja das dan voor de volgende keer :wink:

Ik zal er de volgende keer omdenken , doe mij maar een kap die je aan de binnenkant spuit , veeeeel makkelijker en mooier

FF oude draad omhoog schoppen.

Ik heb een ABS kap gespoten, dat is niet helemaal goed gegaan ( de kat vond het wel een mooi speeltje ) , heb daarna de kap helemaal gescheurd weer ( met watervast schuurpapier ). Maar nu heb ik een iets andere kleur gekocht dan dat ik er eerst op had gespoten. Een iets andere teint rood wil ik erop spuiten. Zal dat raar kleur verschil geven ?
Of moet ik dan misschien dan oude laag meer opschuren ?

Hoe zit het dan met lexan spuiten ? Moet ik dat ook opschuren ?

Ik durf niet te zeggen of dat een gekke kleur geeft ik dnek als het een kleine beetje anders is dat je dan geen verschil ziet.

En over de lexan kap deze hoef je niet te schuren alleen maar vet vrij maken en dan spuiten met de bijbehorende verf dit is andere verf dan je normaal in een spuit bus tegen komt deze gaat echt in de kap zitten en blijft flexible als je dan de kap buigt blijft de verf netjes zitten. Heb je met normale verf gespoten wordt de verf (te)hard en buig je de kap dan bladerd alles eraf. Tamiya heeft speciale lexan verf voor lexan bodies.

Owke.

Ik heb een boot met een dekhuis van Lexan, maar een romp van ABS. Deze moeten beiden exact dezelfde kleur krijgen ...... hoe moet dat dan als je 2 verschillende soorten verf moet gebruiken ? Dan heb je toch bijna altijd al kleur verschil ?

Ik heb ook een airbrush setje , daar kan ik van die Revell verf potjes bij kopen. Maar die revell verf , is die voor Lexan of ABS , en gaat dat problemen geven met dat voorgaande verhaal ?

corvette zei:
Nou , ik en meerdere met mij hebben nog nooit een ABS Marder kap geschuurd. Ontsmetten natuurlijk wel.
ontsmetten :lol: :lol:

als je schuurt ga het het contactoppervlak groter maken daardoor gaat het beter hechten.
het is moeilijk uit te leggen maar lichtje opschuren is het beste , wel zien dat al het stof weg is

Back