marder legaal??

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door svenie, 24 aug 2004.

  1. P@trick

    P@trick Guest

    Heel simpel een voetuig die harder dan 25kmh gaat en bestuurd word door een mens
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Intersante discussie,

    Ik kan uit ervaring stellen dat, wat het Belgisch recht betreft, een marder niet in overtreding is met de wegcode.

    Een marder is geen (motor)voertuig volgens de wegcode (verkeerswetgeving) omdat het niet belangrijk is of het bestuurd wordt doch wel welke taak het kan vervullen. (vervoer van passagiers/vracht/enz). Het is ten andere evident dat een (motor)voertuig dient te worden bestuurd maar dat maakt van een personenauto nog geen vrachtauto of brommer. In die zin is de redenering van P@trick dan ook, wat Belgie betreft, verkeerd.

    Dit kan voor de Belgen worden nageplozen in volgende site :

    http://www.wegcode.be/tech/art1.htm#%A72

    Ik daag iedereen, uit om binnen deze artikelen waar alle, door de wegcode (verkeerswet) als motorvoertuigen aanschouwde machines worden opgenoemd, de MARDER of welke andere RC auto in te passen. (mij lukt het dus niet)

    Let wel op : er zijn andere plaatselijke (gemeentelijke verordeningen) die wel van toepassing blijven.

    Stevo
     
  3. BlackFox

    BlackFox Guest

    Dus ik mag normaal zelfs de weg op met de marder ?
     
  4. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Blackfox

    Volgens de wegcode :

    "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het (motor) voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

    Jou Marder is geen (motor)voertuig dus het antwoord is simpel, Neen.

    Stevo
     
  5. BlackFox

    BlackFox Guest

    Dacht ik wel, maar het fietsenpad is geen rijbaan... :twisted:
     
  6. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Nu Blackfox, wees blij dat je RC auto geen (motor)voertuig is, zo kun je tenminste geen superboete oplopen :wink:

    Stevo
     
  7. BlackFox

    BlackFox Guest

    Laten we hopen dat eventuele mannen in blauw dat ook weten :banana: :D
     
  8. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Zeg slimmie, dacht je dat ik de wegcode voor mijn hobby zo goed ken misschien? :wink:

    Stevo
     
  9. tom.

    tom. Guest

    dat vraag ik me ook af mag je gewoon met een fg op straat rijden? en wat gebeurt er als je met 85 tegen een kind aan rijdt met 11kg ongeveer. rijd ie zen poten helemaal na de tering?
     
  10. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    hoi tom,

    Leuk dat je je interesseerd voor de hobby, en ik snap best dat je vragen hebt, maar als het topic waarin je je vraag wilt stellen meer dan 3 (!) jaar oud is, is het meestal beter om een nieuw topic te starten... Onlangs is er hier over trouwens nog een discussie geweest, zelfs in een topic dat jij ook naar boven hebt gehaald. Dan stel je iig daar beter je vraag dan hier.

    Je kan zien wanneer het laatst is gepost in de linkerbovenhoek van elk bericht.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2008
  11. marderfreak123

    marderfreak123

    Lid geworden:
    13 jun 2007
    Berichten:
    200
    hey ja das 2004, d8 al, die personen heb ik nog nooit gehoord (gezien) :roll: :D
     
  12. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    @ Tom,

    Als je modelbouw leuk vind kun je eens rondkijken wat leuk en betaalbaar is. Zelf een topic starten kan prima. Natuurlijk krijg je reacties als 1000x gevraagd. Maar de aanhouder wint...Succes
     
  13. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Dit onderwerp komt eens in de zoveel tijd terug. Gebruik eens de zoekfuntie... :? ;)

    Hier meer te lezen over de geluidsnormen, wegenverkeerswet en verzekering
     
  14. tom.

    tom. Guest

    hoi,

    ik snap er geen zak van hoe je een nieuw topic moet starten wie helpt effe.
     
  15. Edwin FG

    Edwin FG Guest

    Ik rij zelf altijd op een groot grasveld (ligt wel een woonwijk om heen) heb daar weinig last zijn ook weleens met meerdere auto's aan het rijden,heb wel 1 keer gehad dat er een mevrouw klaagde over geluids overlast politie erbij staan alleen te kijken en gaan weer weg en burgerwacht erbij staan ook alleen even te kijken en gaan weer weg.
    Ik ben van mening je wil zeuren of je kan zeuren deze vrouw wou blijkbaar zeuren want krijg voor de rest alleen maar positieve reactie's en rij daar nog steeds zonder verdere problemen. Groetjes Edwin.
     
  16. Edwin FG

    Edwin FG Guest

    sorry had ook niet zo gauw gezien dat het uit 2004 dateerde
     
  17. DiSrUpTeR

    DiSrUpTeR

    Lid geworden:
    1 jun 2004
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Spijkenisse
    zo gauw er iemand word aan gesproken door oom agent komt het terug.
    Maar aangezien het een wettelijk en verzekering technisch heel een groot grijs gebied is.
    zullen we waarschijnlijk nooit duidelijk antwoord op de vraag krijgen wat wel en niet mag.

    misschien een leuk item voor jp of geert, rita, jan of wouter bij de volgende verkiezingen.

    iig altijd even (netjes en beleeft, niet bijdehand gaan doen) doorvragen opwelke basis/artiekel de heren of dames agenten zich bazeren.
    meestal (bijna altijd) weten ze het zelf ook niet, en krijg je alleen een verzoek te vertrekken. en DOE dat.

    tis gewoon een kwestie van fatsoen, met 113db tussen huizen gaan spelen, levert prakties
    altijd een bezoekje van de heren en dames op net als met 60 gaan rijden op een speelveld waar kleine kinderen spelen.
    gewoon ff nadenken als je ergens gaat rijden, kunnen mensen last hebben van mij?
    geluidoverlast, hinder op de weg, veiligheid tov anderen (toeschouwers bv), JA gaat er dan gewoon niet rijden. zoek een ander plekje op.
     
  18. johnnyboy

    johnnyboy

    Lid geworden:
    25 aug 2005
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik woon in hoofddorp, midden in een woonwijk. En op het voetbalveld/speelveld met +/- 50 meter rondom, staan direct huizen.

    Ik heb nog nooit gezeur gehad. Klok je tijd gewoon en rij niet te lang (max 30 minuten), dan komt het goed lol...kijkers zijn altijd gezellig.
     
  19. charger

    charger

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Naaldwijk(nl)
    ik rij ook eigelijk midden in een woonwijk op een grasveld. ik rij dan ook maar een tankje of half uurtje of iets in die richting, en al is het zomer niet later dan een uur of 7, half acht. en natuurlijk komen dr wel kinderen kijken, meestal vinden ze het fantastisch. maar ik zorg dr wel voor dat ze op een afstand blijven, ik denk niet dat ik er minder problemen mee krijg as je een kind van 9 omver maait..(komt de hobby ook weer in kwaad daglicht).

    en @ tom, kijk bij het overzicht links bovenaan, daar staat iets in de richting van start nieuw onderwerp oid. klik daarop, en je heb een nieuw topic.

    Groeten,

    Ruben
     
  20. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    @disrupter: laat alsjeblieft de politiek erbuiten ;) de gebruikelijke gang van zaken is hier dat als ze niet weten wat ze ermee aanmoeten ze het maar gewoon verbieden ...
     

Deel Deze Pagina