Master airscrew ......

Hallo iedereen :wink:

Ik heb het eigenlijk helemaal gehad met dit merk. Dit is de zoveelste keer dat ik een master heb gekocht die niet te balanceren valt zonder de propeller te verminken. Laatst een gloednieuwe 15x8 weggepl**rd omdat deze niet te balanceren viel, nu weer een 13x8. Weer 7 euro naar de #$%@# !! :?

Laatste keer heb ik, uit pure frustratie, m'n propbalancer meegenomen naar een bekende hobbywinkel en gevraagd om een 3 of 4 tal props van dezelfde maat. Deze trok ik dan uit de verpakking om te kijken welke vanaf fabricage het beste gebalanceerd was. Maar dat vinden ze niet zo leuk dus dat doe ik niet meer. (enne.. van de 4 kon je er 3 meteen weggooien :roll:)

Deze laatste 13x8 had ik besteld dus kan ik niet van tevoren bekijken of de prop het waard was te balanceren.

Het lijkt wel of het steeds erger wordt met die dingen.

Ligt dat nu aan mij of is het echt meuk aan het worden?

groetjes,

Tjen

Mhhhh, Master Airscrew zijn toch die zwarte?

Zo ja dan dna begrijp ik uberhaupt al niet dat je deze gebruikt, al in de begin jaren vondt ik deze props erg zacht en dat leek mij voor de prestaties niet ok.

Ik heb wel eens een 3,5cc op een trainer gehad met een zwarte Master Airscrew prop die toen niet genoeg snelheid kon maken op het gras door de verbuiging van de prop.
Een APC of Graupner prop in dezelfde maat had er geen problemen mee.

Vanaf dat moment al nooit meer Matser Airscrew props gebruikt.

Waardeloze props, ik dacht dat dat ook wel algemeen bekend was :) Ik heb er ook 2 gehad, die dingen zijn zo slecht dat als je van stationair naar volgas gaat, de uiteinden (tips) van de props een behoorlijk stuk naar voren komen, en dan bedoel ik ook echt een behoorlijk stuk 8O Qua efficientie/effectiviteit zijn ze ook waardeloos...

Grt.

Ik vloog ook altijd met Graupner nylon fixed props. Nooit problemen en rendement genoeg.

Ik heb alleen een aantal Masters enerzijds om het eens kans te geven en anderzijds omdat ik een maat zocht die niet in het assortiment van Graupner voorkwam, althans, niet direct op voorraad. Er werd toen een Master gesuggereerd.... :| en sindsdien een aantal aangeschaft.

Slechte suggestie dus....

Het is me al vaker verteld dat deze props niet best zouden zijn maar ik had ze nog liggen dus whatever zou je zeggen. Ik heb ze nu weggedonderd of bij de verf voor de badkamerverbouwing gelegd om te mengen :wink:

Nah, nooit te oud om te leren zeg maar...

Tjen
oud.gif

:wink:

ik heb een zwarte 3 blads prop van master airscrew maar hij doet het perfect goed uitgebalanceerd en heeft bijna geen tip verbuiging ( hoogstens 1.5 mm ofzo echt niet meer ).

Hallo, ik heb pas een Master Airscrew 13x8 gekocht voor mijn Pitts met een Saito 91.
Zoals hier al aangegeven moest de prop gebalanceerd worden uit de verpakking. Ik vond dit erg lastig om voor elkaar te krijgen. Het is wel gelukt. Probleem is, bij het stationair lopen schommelt de prop heel erg, ik heb het idee dat mijn hele kist uit elkaar trilt. Bij volgas is de prop perfect strak.
Heeft dit schudden/trillen nadelige gevolgen voor de lagers van de motor? Ik heb ook wel is MA's gezien die ook bij stationair mooi recht draaiden. Is hier een oplossing voor?

Luc

MMMMMMMMM raar ik heb jaren gevlogen met master
ik heb ze nooit hoeven te balanceren
altijd gewoon goed uit de verpaking
vol gas vallen trilingen gewoon nietmeer op bij een fout gebalanceerde prop

Alweer heel lang geleden dat ik vleugeltjes vloog i.c.m. brandstof motoren, maar ik heb altijd hoofdzakelijk Master Airscrew gebruikt en nooit problemen gehad.

Ik vond ze zelfs verschrikkelijk makkelijk te balanceren, al was het zonder meer een feit dat er redelijk wat af moest soms, maar in dat opzicht heb ik nooit verschil kunnen ontdekken met de grijze Graupner props, daar moest vaak ook een hoop afgeschuurd voordat het goed was.
De boring van MA paste vaak beter (strakker) om de as dan die van Graupner, waardoor ondanks goed balanceren, de Graupner prop vaak meer trilde.

In een direct vergelijk met de grijze Graupner props (zelfde nominale maten) heb ik altijd geconstateerd dat met MA de motor makkelijker optoerde, meer toeren draaide (niet heel veel maar voldoende om significant te zijn) en ook met name op het gras makkelijker de kist door het gras te sleuren.

In de lucht weinig verschil, behalve dat met MA, vanwege het snellere accelereren en decellereren van de motor, kleine gascorrecties tijdens approach makkelijker te doseren waren.

Eerlijkheidshalve, ik heb nooit met grotere motoren gevlogen dan 7.5 cc in die tijd, en het is alweer lang geleden.

Ze waren wel luidruchtiger dan de Graupner props, en inderdaad, de proptips bewogen wat meer, maar dat heeft nooit tot zorgelijke situaties geleid, en met name de rode Robbe props bewogen nog véél meer....

Groet, Bert

qua props in deze range is apc de beste qua prestaties ,maar die breken ook zeer makkelijk omdat ze zo hard zijn .
de ma gebruik ik ook voor mijn combat toestelletjes omdat ze flexibeler zijn , maar dan teruggetrimd naar de juiste maat zodat hij steviger wordt . ik profileer de tip naar bijna nul profiel zoals het hoort en ook balanceer ik elke prop,omdat elke trilling fataal is en dus voor vermogensverlies zorgt onder andere , je motor kan zelfs los komen uiteindelijk en dat is een zeer ernstig geval van vermogensverlies .
Balanceren moet je elke prop of het nu electro of brandstof is .
zij die beweren van niet hebben niet goed opgelet of weten niet beter .Waarom laat je dan wel de wielen balanceren van je auto ?

een apc prop is stiller maar niet beter kwa prestaties
met een normale prop trekt het model beter door
dat verschil merkte ik met mijn busa piper met 38 zenoah
met een master clasic vloog i prima
maar met een apc had ik net te kort

op een zenoah38 zet je een menz prop 20x10.

maar in de klasse tot 14 inch props gangbare modellen is apc in buitenlating van de koolstof en carbonprops de betere keuze op brandstof modellen .

Het is net waar je voor kiest en wat je het waard vind om uit te geven .

ja nu wel ja maar daar kon ik toen nog niet aankomen

het was alweer 18 jaar geleden

en hier in de buurt zat niks op het gebied van modelbouw

ik moest alles via een clublid bestellen toendertijd

ik had dus een 20/10 van master

Ik kan niet klagen van mijn master airscrews.
Ik vind ze oerdegelijk, wat mijn props in het begin niet meegemaakt hebben, je kan het niet geloven, en ik heb ze niet kunnen breken in tegenstelling tot apc....
En ik heb ze wel goed kunnen uitbalanceren in tegenstelling tot wat Tjen hier neerpent....

Back