Master CP brushless tail motor

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door helixer, 19 okt 2020.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Hoi, even een vraagje. Ik wil graag mijn tail motor brushless gaan maken(is nu met een borstelmotor) en heb al wat rondgekeken en er wordt geadviseerd een 1400Kv motor erop te plaatsen met uiteraard een brushless esc. Nu kan ik van dat formaat motor alleen een 2000Kv motor vinden en vraag me af of dat veel gaat uitmaken? Een 2000Kv motor maakt dan wel meer toeren per volt, maar het stabiel houden van de staart wordt dan toch geregeld door de gyro, dan maakt het Kv toch niet zoveel uit. Kan dat, of maak ik een denkfout?

    Edit: Ik heb notabene een 1811 3800Kv motor liggen die qua pasvorm prima zal gaan.

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2020
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    ff ander vrij kritisch puntje:
    een brushless motor heeft ook een brushless regelaar (aansturing ) nodig.
    vrij regelmatig moet je dann de + en - recht van de accu pakken, en ergens op de print moet je de aansturing (signaal) oppakken.
    als dat al in 1 keer rechtstreeks in te voeren is in de regelaar.

    verder, als de motor 2x zo snel is, zal de spoed op het propje 2x zo klein moeten zijn.
    anders komt het niet goed met het regelgedrag van de gyro
     
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ha, dank je wel voor de input. Natuurlijk komt er een brushless esc op. Qua aansluiten komt het wel goed, was even benieuwd naar de reacties van jullie. Ik vind dat spoed verhaal inderdaad heel plausibel, daar kan ik wel wat mee. Wordt in ieder geval een leuk project, daar zal ik nog wel op terug komen.

    Verdere reacties zijn uiteraard nog steeds van harte welkom. Hoe meer input des te beter.

    Grt Helixer
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    je moet eigenlijk niet kijken naar formaat, je moet kijken naar toeren, volt en amperes
    kan zijn dat de motor een slag lichter kan zijn dan de huidige borstelmotor.
    heel groot/zwaar is niet handig ivm evenwicht heli.
    uit mijn hoofd kwam er altijd een tikkie meer gewicht op..
    nu kun je bij die hele kleintjes ook wat spelen met de lengte van de staart. werkt ook wel eens

    je moet ook ff kijken naar de beschikbaarheid van de benodigde propjes.
    en hoe dit vastgezet wordt.
    meestal zit er op de staartaandrijving zo'n propje wat er op geduwd wordt.
    tegenwoordig kun je dit bij de multicoptertjes steeds meer vinden.
    is het een vliegtuigprop, wordt het weer lastiger. die zitten met elastiek of schroefsysteem vast.

    en vergis je niet in de aansluiting van de esc, ik heb vroeger wel eens zo'n kleine heli omgebouwd.
    was een heel gerotzooi om de goede puntjes op het bordje te vinden en te solderen.
    en bij eentje moest er zelfs een soort vertaalprintje tussen. voor het gemak.
    die ging dan op de originele motordraden. moest je zelf een nieuwe + en - aanleggen.
    printje verzorgde het puls signaal aan de hand van de stroom op de oude motordraden.


    volgens mij, als je die 3800 plaatst met een prop waar weinig spoed in zit, moet het kunnen..
    of een beetje kleiner in diameter.
     
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Die 3800 heeft een mooi formaat en zeker voor mijn Master, alleen is het een 2s motor, en tja mijn Master vliegt op een 3s lipo. Vraag me af of ik me daar mee niet in de vingers snij! Mijn gedachte is dat op een vliegtuig ik het volle vermogen verbruik en dat het op een heli een fractie is en het misschien dan geen problemen zal opleveren. Over die prop maak ik me niet zoveel zorgen, mag gerust een vliegtuig propje zijn. Als dat opties minder oogt is dat jammer, maar verder geen probleem. Voor de regelaar dacht is zelf aan een BLheli_32, omdat ik toch al een BEC heb op de meanmotor ESC.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2020
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    gaat niet om optisch, het gaat om gewicht.
    zo'n heel systeem om een prop vast te maken, weegt ook wat.
    en kleine heli's zijn gevoelig voor extra gewicht, en ook op gewicht in de staart.
    als het zwaartepunt stevig uit het lood gaat, vliegt hij ook bagger.
    gewicht aan de staart toevoegen moet je proberen te vermijden

    Qua simpel maken: 1400kV wordt aangeraden melde je al..
    x12 = 16.800 rpm op de staart bij volgas.
    3800 x 8 (2s) = 30.400 rpm
    3800x12 (3s) = 45.600 rpm

    ik vind dat nogal veel toeren...
    met de 1400 zul je meestal ergens rond halfgas a 3/4 gas zitten: 12.600 rpm.
    boven de 20.000 gaan props echt gillen.
    en moet je serieus rekening gaan houden met uit elkaar klappen. meeste props mogen niet zo hard draaien.

    het stroomverbruik gaat een factor 3 a 4 (waarschijnlijk meer) omhoog.
    alleen al het rondslingeren kost gewoon veel meer vermogen dan origineel.
    beetje meer, ok.
    maar 4x zo veel, dat wordt serieus.


    zat net ff te googlen, blijkbaar gebruiken veel mensen toch ook motoren boven de 2000kv op de staart
    kwam net iemand tegen met 2400, en die vloog best.
    hou in het achterhoofd dat die originele gyro redelijk is afgesteld en ontworpen met de toerentallen van de brushed motor.
    ga je een veel snellere setup draaien, misschien aangepaste prop, dan remt en toert de prop heel anders dan origineel.
    kans dat het dan lastig wordt om precies goed te krijgen.
    het is geen losse gyro, is eigenlijk maar op 1 situatie ontworpen. je hebt ook maar 2 dingetjes om mee te spelen om e.e.a. goed te krijgen: prop en gain.


    bij de weg: ik kwam ff snel wel veel mensen tegen die rond die 3800 kV op de hoofdmotor zetten...
     
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Dat bied mogelijkheden. Bedankt voor de info.
     

Deel Deze Pagina