Matchbox-24

Discussie in 'Sub 250' gestart door Peter Den, 26 jan 2022.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Mijn laatste sub250 bijdrage, de SQuaRe-40 elektro zwever vliegt tot volle tevredenheid en nu was ik toe aan een klein elektro motor kistje.
    In principe zou het een sticky-achtige moet worden, maar uiteindelijk is het een vergelijkbaare Box uitvoering geworden..
    De Box stamt af van de Flying Box van Horst Wallow uit een oude FMT.
    Deze vlieg ik met veel plezier, eerst als 2 asser en nu als aileron kist (150cm span).
    Na een nogal stevige crash van mijn ''Jimmy'' in aileron uitvoering (van RBC kits en Max) heb ik van de restanten ook een ''Box'' versie gemaakt en ook die vliegt momenteel tot volle tevredenheid.
    Deze heb ik Matchbox-40 genoemd (100cm span).
    20220125_133959 (2).jpg

    Voor de Flying box en daarachter de Matchbox-40

    Het ''box'' concept: het zoveel mogelijk achterwege laten van ''sofisticatie'', maar vooral bouwgemak en praktische inzetbaarheid.
    Rechte square vleugel, een bakje als romp (de box) voor de spulletjes en de motor.
    stabilo en kielvlak op een (carbon restje) stick.
    De eerste stap:
    Spanwijdte 60 cm, motortje RCtimer 2204 1400kv, 3cellen 450Mah lipo
    20220116_112847.jpg

    Na het rekenwerkje voor een redelijke vleugel/stabilo verdeling en het uitzoeken van een rest carbon buisje (7,5mm) eerst de stick met stabilo en kielvlak gemaakt.
    Hierna, het bouwpakket:
    20220116_140606.jpg
    Wordt vervolgt.
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2022
    Bruno van Hoek, houtjesplakker en FStrating vinden dit leuk.
  2. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    De volgende fasen:
    20220116_141725.jpg
    Eerste aanzet rompbakje
    20220117_161441.jpg
    Stick geplaatst
    20220121_164407.jpg
    Vleugeltje in aanbouw , split methode.
    Het voorstuk is een staande ligger hard 3mm, balsa neuslijst en ribbetjes/bovenindekking 1.5mm.
    20220122_171739.jpg
    Houtbouw vleugel klaar (lijkt verdraaid, maar is vertekening in de foto.
    20220123_164002.jpg
    Vleugel en staart bekleed, rompje ingericht en ingekort na uitweging te verwachten zwaartepunt.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Het Kistje is af : dit is het voorlopig geworden:
    Matchbox-25(2).jpg
    Ik vind het zelf wel een charmant dingetje geworden maar ik kan me voorstellen dat daar ''genuanceerd'' over gedacht kan worden.
    Met 3 cellen 450mah komt het vlieggewicht op 245gr dus dat deel van de missie is in ieder geval gehaald.

    Mag dus aansluiten in de Box familie:
    20220125_133959.jpg
    Inmiddels heeft het spul ook al een keertje gevlogen.
    Dit zag er goed uit op een euvel na: onder bepaalde omstanfdigheden heel snel en onbeheersbaar rollen, en dat moet niet dicht bij de grond gebeuren.
    Naar de oorzaak wordt gezocht en als dit opgelost is volgt er verder bericht.
    Voordeel van het sub250 gebeuren: je hebt ook bij dit soort euvels niet snel schade!

    Op en aanmerkingen welkom.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2022
    ArthurP, E.hof en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Gek, dat rollen.
    Altijd dezelfde kant op?
     
  5. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Nee,
    Eerste gedachte was, te klein kielvlak, maar ik denk nu toch: nog geen goede afstelling op de zender: balans tussen uitslagen, grootte van de uitslagen en expo in gevecht met mijn matige ''flying skills''
    Dit alles in combinatie met een nogal bewegelijk kistje en nog niet geheel uitgekristaliseerd zwaartepunt.
    Gaat helemaal goedkomen, alleen aanstaande week belooft weinig vliegweer helaas.
    Opvallend: zolang ik maar niet of bescheiden stuurde vloog het al heel leuk.
    Ik geloof overigens dat het posten van alleen maar succesverhalen niemand verder helpt en juist hierom dat ik het hier meld en verslag van doe.
    Zoals gezegd: ik heb er alle vertrouwen in dat dit een heel leuk vliegend kistje gaat worden.
    Wordt vervolgd.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Eerder een te groot kielvlak, en daardoor een te grote richtingsstabiliteit die een z.g. "spiral instability" genereert.
     
  7. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ha Max,
    Aan deze mogelijkheid inderdaad gedacht, maar (je was erbij) naar de aard van de onstabiliteit kijkend ( en ik ken deze vorm van onstabiliteit ook) denk ik niet dat het dit effect was.
    Ik heb als maatregel vooraf nu toch het kielvlak vergroot met de gedachte dat spiral instabilety op het veld vrij makkelijk te provoceren, te constateren en op te vangen is en op het veld een kielvlak maar een stanleymes verwijderd is van een aanpassing.
    (Ik sluit het dus niet bij voorbaat als oorzaak uit)

    Mijn grootste verdachte blijft momenteel toch ikzelf in combinatie met een nog niet goede afstelling (oa op de zender).
    Overigens vind ik dit in deze fase van ontwikkeling volkomen normaal.
     
  8. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Wegens een merkwaardig groot verschil tussen de weersverwachting (Bf4 met vlagen) en de actuele situatie (Bf1) gisteren weer kunnen testen.

    Eerste poging: het vergrote kielvlak leek heel weinig uit te maken: geen extra spiraal gevoeligheid maar ook geen verbetering van het nerveuse gedrag.
    Het model lijkt iets beter te ''tracken'' dus ik laat dit even rusten.
    Hierna in stappen de uitslagen en expo verminderd (hoogte en richting).
    Uitslagen met 1/3 verminderd, vliegbeeld al een stuk rustiger, maar in de uiterste standen toch nog wat heftig, nu wel in de hand te houden.
    Uitslagen naar de helft: vliegbeeld nu rustig en beheersbaar, in de uiterste standen levendig genoeg.
    Met de geometrie niks mis dus.
    Ik voel me alsnog dus wel een beetje dom: dit soort dingen weet ik naturlijk wel maar toch trap je er steeds weer een beetje in.
    Thnx voor de kritische coaching van vliegmaat Hans.

    Hierna grondstarten: het spulletje is in 1,5meter (waar kennen we die afstand toch van?) ruim los, kan behoorlijk langzaam als de trim eenmaal in orde is en ook ,(met motorcompensatie aan ) best wel vlot.
    Loopings probleemloos, rollen moet nog aan gewerkt worden.
    Stall en spiralen alles normaal.
    Landen in het gras: gaat leuk al blijft hij aan het eind op zijn neus kiepen: misschien een beetje te veel gevraagd met de relatief hoge poten/kleine wielen (prop clearance en zo weinig wieldruk) maar gaan we nog aan werken.
    Taxien als het gras niet al te hoog is: met enige behoedzaamheid redelijk.
    Blijft nog over: gedrag bij turbulentere omstandigheden maar dat komt de komende tijd vanzelf aan de beurt.
    Voorlopige konclusie: ik vind het superleuk met dit dingetje te vliegen en ik vind hem er ook best leuk uitzien al zal er door anderen wellicht ''genuanceerd'' over gedacht worden :)
    Dit geld ook voor mijn andere sub250 kistjes :)!
    Grote plus sub250: weinig kwetsbaar, dus tot nu toe, ondanks stevige landingen, meermaals over de kop en een keer in de grond duiken geen enkele schade: foamies eat your heart out!
     
    wim eon vindt dit leuk.
  9. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    leuk! ja ik kijk ook uit naar het vliegen met mijn geplande "Bug null-zwever" (een motorzwevertje waarbij de motor draait met vermogen rond 0 dalen, en waarbij tevens de efficientie goed is. term bestaat niet hoor), heb al eens eerder een soort motorzwever gehad die erg goed beviel en waarmee ik nog ver en hoog kon ook. terwijl de glijhoek met motor uit best slecht was. thermiek pakken was goed.
    dat rollen wat je beschrijft komt me erg bekend voor! bij een epp motorkist de "Tuff Trainer II". ook ineens snel rollen, crashen, laag bij de grond.
    overeenkomsten: vierkante romp, beetje V stelling, stabilo beneden.
    wat heb ik gedaan: groter kielvlak eerst. daarna een keer 2 motorig gemaakt. dat 2 motorig was de beste verbetering.
    mijn vermoeden dusver, is dat er bepaalde vortexen optreden bij langzame bochten e.d. die een plotselinge ruk aan het kielvlak (en mss stabilo, laag) geven, waardoor de kist inrolt.
    het is nu iig over. de 2 motoren gaven bij die kist een grote verbetering, bijna alsof "slats" geinstalleerd. kan ook wel iets bij voorstellen, actieve kanalisatie van de stroming om de vleugel.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  10. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @lecraM aardig idee dat ''bug null''
    Inderdaad , vooral als je zelf iets ontwerpt is het volkomen normaal dat er afgesteld ,bijgesteld en gemodificeerd moet worden.
    Wat betreft overeenkomsten: aan zaken als vierkante romp, stabilo beneden en ook speculatieve ideeen over bijzondere stromingen zou ik niet veel conclusies verbinden.
    Mate van V-stelling in relatie tot de andere factoren (kielvlak en bestuurbaarheid wel).
    Veelal blijkt het toch meestal om eenvoudige elementaire zaken te gaan, in dit geval te groote uitslagen in combinatie met mijn onbewuste maar toch onbeheerste sturing in panieksituaties: het lijkt niks, maar het effect is groot.

    PS: als jullie tips hebben hoe, op een eenvoudige (en liefst freeware) manier een MP4 filmpje te edditen, dan graag (eventueel via conversatie?
    Het vliegfilmpje is niet te hachelen.
     
  11. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
  12. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ben nu wel benieuwd naar een video..
     
  13. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd het is speculatie van die vortexen (of stroming mss). het was wel een heel "bruuske" volle beweging. ik dacht ook aan een kapotte servo, storing, of een tipstall, maar was het ook niet. die kist voelde altijd al onrustig op een unieke manier die ik nog niet kende. nu is het over, ik dacht uiteindelijk, dat het iets te maken had met propeller straal, randen van de romp,
    invalshoek, snelheid, versterkende vortexen die door omstandigheden precies aan het kielvlak of/en stabilo plakken, en die een aantal graden uit het lood trekt aerodynamisch, chaotisch, hysterese. en dat dat via de V-stelling tot een vrij sterke rolbeweging leidt. wat bij mij echt een keer mis ging tijdens een laag bochtje voor een foto.
    jouw beschrijving ervan, en kenmerken van kist, deden me vermoeden dat jouw kist dat ook had.
    die kist is wel een stuk zwaarder en best crash gevoelig.
    ik merkte met die kist ook, dat ik op moet letten dat ik rol en richting goed, trim, apart. omdat de rol as door de v-stelling ook best veel op richting trim reageert.
    als ze een beetje "gekruist" staan, treden er ook rolbewegingen op als men het gas of snelheid verandert, dat geeft een erg onrustig vliegbeeld (als algemene tip voor wie mss zoiets merkt). ik vind dat fascinerend omdat men ietsje dieper moet kijken, om het niet als "onaangenaam" af te doen. als het goed staat vliegt ie best wel goed aan de roeren.

    inderdaad ik stel me voor, lokaal spontaan vliegen op een rustige (thermiek)dag, avond, op "vogel"hoogte, boomtop of iets hoger, hier en daar even thermiek proberen.
    net een soort "niche" waar men met een grotere zwever overheen vliegt, en waar men met de Bug als dlg, relatief kort en dichtbij in vliegt. met soms een flinke thermiek uitschieter. (ik heb ook veel chuckies gegooid vroeger, tot zere arm toe). deze Bug krijgt als het ware "oneindige glijhoek en nul dalen" zolang de accu het volhoudt.
    verder ook thermiek zoeken en dergelijke, ik vind het altijd wel interessant het weer te "lezen" qua wind en thermische effecten en zo, dat kan ook mooi via zo'n kistje.
     
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Thnx @<250 ,
    Ok het lijkt nog nergens op, en ik krijg het geluid niet weg maar om toch een ideetje te geven,(na hulp van het seniorenweb):
    Kistje wordt gevlogen door Hans en je hoort mij de hoop uitspreken dat mijn kleinzoon dit (filmen) beter gaat doen dan ik.
    Alles verre van perfect maar tot lering en vermaak.



    En zoals altijd : opbouwende kritiek welkom.

    PS:
    Ja, dat ken ik:), een van de beste manieren om wat van vliegen ''an sich'' te leren!
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2022
    lecraM vindt dit leuk.
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Peter, heb je koppelingen aanstaan tussen rol / hoogte / richting?
     
  16. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @bdoets Bart!!:) kijk even goed: het is een 2-asser, dus weinig aileron om te koppelen!

    Wat besturing betreft ben ik nog aan het expirimenteren met de besturings setup.
    Momenteel (mode 1) staat richting op rechts (1), hoogte links (4) en (virtuele) aileron op links (3): via een mixer stuurt deze ook richting.
    Door met 1 en 3 richting te sturen krijg ik een dubbele uitslag en gezien de reactie op te grote uitslagen moet dit meer dan voldoende zijn om te rollen.
    Wordt dus nog nader uitgewerkt.
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Huh... welk roer slaat uit bij (3)?
    Zie ik goed op de foto dat er 1 aileron is??
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2022
  18. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Nee, geen ailerons, misschien verkijk je je op de andere box-en?
    De familie:
    De voorste de Flying Box 1.50 span ofwel Mamma, want bij roofvogels is het vrouwtje ook meestal het grootst. ailerons 3-as
    De middelste: Matchbox-40 ofwel papa, 1 meter span ailerons 3-as
    De laatste: Matchbox-24, peuter, sub250 categorie, 0.6 meter, 2-as

    IMG_1842s.JPG
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2022
  19. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    geen ailerons dus de zender denkt dat hij met linkerstick 3 de ailerons stuurt, maar die zijn er dus niet. Echter de mixer stuurt het richtingsroer wel aan.
    Sumary:
    Rechter stick: richtingsroer direct.
    Linker stick stuurt ook richtingsroer maar via de mixer.
    Normaal stuur je richting dus alleen met rechts, maar indien je even extra grote uitslag nodig hebt (taxien of wellicht rollen) stuur je met links er extra bij.
    Voor rollen moet ik nog proberen of dit echt goed uitpakt.
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Dank voor de uitleg...
    Eerlijk gezegd geloof ik er niet in. Als ik geen volle uitslag nodig heb, stuur ik een halve. Als ik een hele nodig heb, stuur ik een hele. Eventueel in combinatie met expo.
     

Deel Deze Pagina