materiaal (duik-)roeren

• Topicstarter Topicstarter Zwaardvis
  • Startdatum Startdatum
Z

Zwaardvis

Guest
Het werk vordert gestaag aan mij subje, vandaar weer eens een vraag om raad. De romp heb ik nu bijna klaar m.u.v de toren, maar ben nu al een beetje bezig met de diverse roeren. Omdat ik ze zo goed mogelijk wil laten lijken, moeten ze uiteraard wat 'bol' staan, net als bij een vliegtuig en een echte sub. Welk materiaal kun je daar het beste voor gebruiken??? Zelf zat ik gewoon aan hout te denken. Dit is lekker bewerkelijk, je kunt het dus in elke vorm zagen/schuren. Ben alleen bang dat het hout op een gegeven moment begint te werken en dit ten koste gaat van de roeren. (scheuren, rotten etc...) Maar aan de andere kant, als ik het van polyester maak, lijkt me dat zo'n gedoe. Dit omdat de onderdelen vrij klein zijn ten aanzien van de rest. Het lijkt me dus moeilijk om een mal van zo'n ding te maken. Wie kan me helpen en heeft nog goeie ideeen omtrent dit 'item'.
Alvast bedankt. Robert

Hoi

Als je hout na de vaart droog maakt het nie veel uit, er zijn namelijk heelveel houten schepen op dit forum en die leven ook nog steeds :wink: Je kan je roeren ook uit plexiglas maken of een andere kunstof...

Groeten Justin

Hallo,

Ik heb de roeren van mijn boot ook van plexiglas gemaakt. Het werkt net zo makkelijk als hout, en je hoeft niet te plamuren. Ook kun je in plexiglas goed schroefdraad tappen.
Als de roeren aan de rand heel scherp worden kun je ook voor aluminium kiezen, dat is wat steviger dan plexiglas.

Hout gaat toch scheurtjes geven waar de verf dan weer begint af te bladderen.
Als je een hoop tijd gaat besteden aan het maken van mooie roeren is het zonde als je niet het goede materiaal kiest.
Groeten,

Bart Muller.

Ik heb mijn duikroeren van TRESPA gemaakt dat zijn bouwplaten die ze voor gevelbeplating gebruiken.Het is water bestendig en je kunt het boren,tappen, slijpen en is bere sterk,het in verschilende diktes bij de bouwmarkt te koop.

Gr Joop

roeren kan je ook heel mooi maken van messing gevuld met epoxy,

vouw een plaatje messing om een buisje rond en je kan vrij makkelijk een vleugel profiel krijgen....

soldeer je roerstang om de goede plek er in vast en vul het geheel dan met uhu end-fast ....
makkelijk en met een glad oppervlak wat je zo kan schilderen /spuiten :lol: :lol:

groeten, jeroen

Hallo Robert,

Wat ik gedaan heb is de roeren uit balsa (jawel..!) gemaakt, en toen met twee laagjes glasvezel en lamineer-epoxy gelamineerd. Daarna met 2K plamuur geplamuurd en afgewerkt. 3mm Messing roeras met epoxy erin gelijmd.

Zo zijn de bladen mooi in profiel te bewerken, en uiteindelijk is het goed sterk. Ik vaar er nu 4 jaar mee en het blijft heel, hoewel ze toch de nodige tikken ( :oops: ) hebben opgelopen. Mocht er toch een roer 'crashen' bij een grotere klap is het meteen een soort kreukelzone die de klap opvangt, zodat de roerkoning met afdichting niet geforceerd worden. Een roertje er weer bij maken is snel genoeg gedaan, de romp reviseren ben ik niet zo van gecharmeerd :wink: :roll:

In de kunstof handel kun je pvc platen in verschillende dikte krijgen.
Schuurt gemakkelijk, en er is goed in te boren.
Laat ze gelijk op maat snijden.

Van deze kunstof pvc, heb ik de roeren van de Walrus en de Seawolf gemaakt, en hebben al heel wat aanvaringen doorstaan.

Harry.

Misschien een belachelijk idee, maar zit zelf te kijken naar micro heli, de paddles die die dingen hebben zouden misschien ook prima als duikroer kunnen fungeren

Back