Materiaal voor de beginner gezocht

Beste mensen,
Met veel plezier heb ik maanden lang it forum gelezen over verschillende soorten modelbouw en technieken.
In die tijd heb ik ook wat gereedschapjes gekocht zoals proxxon figuur en cirkelzaagding, plus dremel.
Het doel is mezelf lekker bezig houden met een projectje. Maar hoe te beginnen?
Een bouwpakket zoals de modelbouwwinkel me wil verkopen zie ik niet zitten. De lol moet meer zijn dan alleen lijmen en eventueel schilderen.
Ik ga echt niet buiten vliegen, varen of rijden dus dat scheelt ook al weer. Blijft er over: vrij statische dingen waarbij ik erg veel belangstelling heb voor bijvoorbeeld vindingen van Davinci. Helaas kan ik daar geen tekening van vinden.
Het materiaal zal vooral hout van de bouwmarkt moeten zijn plus eventueel wat ijzerwaren.
Mn budget hiervoor is helaas maar 25 euro per maand.

Wie helpt me aan een realiseerbaar idee of tekening?

Al vast hartelijk bedankt voor het lezen,
Rene

A

Voor statische projecten zou je ook eens kunnen kijken op het forum van Modelbrouwers.nl , of op de site/archief van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers.

Dit is een mooie om een vliegtuig, al dan niet statisch, te bouwen, met veel bouw-, lijm- en gereedschapstips, sticky/belangrijk, permanent bovenaan in het Beginners subforum:
Hoe bouw ik zelf een trainer als beginner.
Veel materiaalkennis, -ervaring en -uitleg:
Zwei Antik Segler (gewoon NL hier op MBF)

Forumtipjes:
  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Welkom op het forum René, ik hoop dat je zult vinden wat je zoekt!!

Het is nog betrekkelijk vaag, ik begrijp een beetje dat het je niet zoveel uitmaakt als je er maar plezier aan beleeft. En dat is natuurlijk het belangrijkste!!

Ik zou eens kijken naar deze link, de webwinkel van de Nederlandse Vereniging voor Modelbouw (NVM), ook wel tekeningenarchief genoemd.
Dan ou ik eens kijken onder "scenery" en "houtbouw", persoonlijk vind ik bijvoorbeeld molens mooi (nooit zelf gebouwd maar het spreekt me gewoon aan), die staan onder "scenery". Maar er zijn meerdere leuke objecten te vinden.

Succes,

Ad Bakker

EDIT
Ik zie dat Ron me voor was. Geeft niets, we spreken elkaar niet tegen gelukkig.

Foruminstelling aangepast en ik ga nu al de linkjes lezen. Bedankt voor zoveel snelle reacties!
Ja het gaat me gewoon om de lol van iets maken. Ik zit zolang de R in de maand zit hele dagen thuis en dan gaat er van alles jeuken, ook mn handen.

Ik kom uit de electrotechniek en heb daardoor gewoon affiniteit met lekker handwerk waarbij ik ook best wat aan elektronica kan doen, maar dat moet bijzaak zijn en geen hoofdzaak.

Fietsverlichting is al moeilijk. Die werkt met één draad. Met een batterij krijg ik dat maar niet voor elkaar. Die "fietsenmakers" zijn zo gek nog niet!

Wie helpt me aan een realiseerbaar idee of tekening?

Als vlieger werk ik veel met depron. Voornamelijk gebruikt dus voor vliegende apparaten maar ook heel geschikt om iets statisch te maken wat niet al te veel details hoeft te hebben.
Voordelen: goedkoop, zeer makkelijk en snel te bewerken, lichtgewicht, met hobbylijm in seconden vast geplakt en met plakaatverf of acrylverf mooi te schilderen.

Google maar eens depron en dan afbeeldingen

Depron_3mm1000x1000.jpg

l_lijm.jpg

Ha ja, de action is mn hofleverancier..
Depron is idd leuk spul, ben trouwens ook nieuwsgierig naar wat abs is zonder auto dr aan vast.

En vonkenboer ben ik eigenlijk nog, heb nu mn eigen ingebouwde schrikdraadmachine :D

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels lekker rondgesnuffelt op de site van de NVM. De webshop verkoopt wel tekeningen maar het is me totaaal onduidelijk wat je dan krijgt. Ja papier.. Maar hoe het er ongeveer uit ziet, welke schaal, welke materialen er bij nodig zijn, voor welk niveau het geschikt is.. Allemaal raadsels.
Heb ook leuke dingen over depron gelezen maar mn hart trekt naar hout als basismateriaal.
Stirlingmotoren ook bekeken! Leuk spul, is goed na te maken en als het begrip er goed in zit ook leuk om varianten uit het blote hoofd te maken! Komen ook verschillende techniekjes bij kijken.

Tot zover.
Groetjes,
Rene

Ik heb even bij de molens gekeken, maar in de overzichtstabel staat de schaal vermeld, en als je op de "i" klikt krijg je wat meer details, zoals het aantal bladen en de werkhoogte, een schetsje en of er een bouwbeschrijving bij zit (BB, meestal een kopie van artikelen in De Modelbouwer, het tijdschrift van de NVM). Bij schepen staat er ook altijd een moeilijkheidsgraad, maar die zie ik hier niet.

Voor meer informatie kan je bellen naar het MIC, 073-6240773. Maar het is momenteel een beetje onduidelijk hoe dat geregeld is in verband met een verhuizing. Anders was dat dacht ik op een vrijdag tussen 10 en 16 uur (weet het niet zeker, misschien hebben ze een voice mail die duidelijkheid geeft).

Groet,

Ad Bakker

Kijk eens aan, nog meer leesvoer.. Wil je modelbouwen dan blijf je lezen :D
Ik ben dankbaar voor alle bijdrages, heb interessante dingen gelezen maar ik vermoed dat ik me eerst bezig ga houden met een "walking beam"stirling.
De keuze was eenvoudig: verschillende goedkope materialen om te bewerken en als ie dan nog werkt ook heb ik pure magie in handen.

Hiervoor blijf ik dit forum afstruinen want ooit moet het ook mooi worden he. Dat zal de eerste nog niet zijn. Maar langzaamaan bijvoorbeeld sommige houten delen door messing vervangen lijkt me ook alweer een leuke tak van sport. Ik heb gemerkt dat je als beginnende kneus hier heel goed met vragen terecht kan. Fijn!

Kortom: ik kan verder.

Tot wederdienst bereid :worship:

Klopt helemaal. Ik haal platen tri of multiplex bij de bouwmarkt en zaag ze in hapklare stukken. Balsa heb ik wel van de modelbouwwinkel. Ik wilde gewoon eens experimenteren met dat spul en dat was leerzaam te noemen.

De stirling is een leuk tussendoorproject, maar mn gedachtes gaan ook erg uit naar een springer tug. Ik vind dat meesterlijke dingen die van vrij algemeen materiaal gemaakt kunnen worden.
Paul heeft me al van een lading tips voorzien.

Nu eerst eens onderzoeken of ik dat acceptabel op ongeveer A4 formaat kan maken. Het moet klein want anders kan ik het echt niet wegbergen.

Heb trouwens ook nog bij de molens gekeken maar ik zie niet wat ik wil zien of ik ben nog niet rijp voor die informatie. Misschien is het ook nog wel veel te hoog gegrepen. Maar wat in vaten zit verzuurt niet.

Nou tot zover de nieuwste hersenscheten.

En bedankt weer :)

Maak wel even een bouwverslag dat vinden we allemaal wel leuk. Je krijgt dan gelijk een boel nuttige tips wanneer je een vraag hebt :-)

Hoi mensen,
Al jullie reacties zitten nog steeds in mn hoofd maar mn tandarts stuurde een bedelbrief voor een grote bijdrage aan zn 3e buitenhuisje. Vandaar dat ik nog geen echt beginheb kunnen maken.

Ja ik kan beginnen maar niet zoals ik wil. Daarvoor heb ik namelijk ook wat freesjes op mn dremel nodig. Noodzakelijk? Totaal niet. Maar ik wil met dit project ook vooral mn gereedschap beter leren kennen en daar is de frees een onderdeel van.

Dus... ik schat op 2 maanden geduld en dan ineens tadaaaaaaaaa

Nogmaals: jullie bijdrage is niet voor niets geweest hoor!

Tot gauw :)

Back