Materiaal voor dummy stermotor?

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door strutter, 12 aug 2019.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ik wil graag het carter van een dummy 9 cilinder Wasp vervangen door een 3D geprinte versie welke om de elektromotor heen past. De originele is te klein.
    De plastic cilinders moeten eraan vast gelijmd kunnen worden en het materiaal moet niet te bros zijn.

    Welk print materiaal zouden jullie mij adviseren, SLS, MJF, ABS?

    DSC_4600.JPG

    Ik heb het carter met de details getekend en kan het aanbieden bij een printservice

    11.JPG

    Buitenmaat steunen rond 61mm

    12.JPG

    Groeten, Ralf
     
  2. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Mooi getekend Ralf!

    Als het materiaal maar een hittebestendig is maakt het mijn inziens niet zoveel uit. PLA wordt zacht vanaf een graad of 50 en kan gaan vervormen. Zeker bij dunne wanden kan dit problemen geven.

    Kies voor SLS als je model kleine details bevat
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dank Coen!
    Hitte is niet zo'n issue hier maar er zitten inderdaad kleine details op, is SLS met b.v. ZAP te verlijmen?

    Groeten, Ralf
     
  4. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Wat ik er van weet is nylon het materiaal wat gebruikt wordt bij SLS-printen. Ik weet niet of dat te verlijmen is met Zap. Wellicht kan de printservice hier iets over vertellen.

    Met FMD kun je de detail ook best goed krijgen. Op de foto onderdelen van een 7 cylinder stermotor. Dan zou je in ABS kunnen printen. Dat is wel te verlijmen mer Zap.

    Groet,
    Coen
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Ik zou zeggen PA met SLS. Of een HP print. mooi van resultaat en goed te lijmen omdat het enigszins poreus is en de lijm daardoor goed hecht.
    Warmte bestendiger materiaal in FDM of objet lijkt me ook wel ok, maar FDM wat minder goed voor details (lijkt me hier wel nodig) en objet mogelijk aan de breekbare kant, al hangt dat af van de harskeuze.
    Ik zou meteen voor HP gaan.
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dank voor de reacties :thumbsup:
    Ik ga eens inventariseren wat de kosten worden met HP.

    Groeten Ralf
     

Deel Deze Pagina