Materiaal voor robot

Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Frans, 44j en woonachtig in West-Vlaanderen. In een ver verleden heb ik nog een electro auto gehad. In mijn jeugd ben ik nooit lang naar school geweest. Ik ging liever werken. Zodoende heb ik ook geen diploma. Zo'n 2 jaar geleden ben ik dan mijn werk verloren en een paar maanden daarna ben ik begonnen met volwassenen onderwijs zowel ik dagonderwijs als zelfstudie. Naast de algemene vakken krijgen we ook de kans om een voorbereiding te volgens van diverse technische vakken (electriciteit, electronica, IT, mechanica, chemie,...) om dan later iets specifiekers te doen.

In het kader van deze technische vakken moeten we ook zelf een project maken of doen. In de lessen electronica hebben we ook een deel gezien over Arduino aansturing en programmering en van daaruit heb ik het idee opgevat om een robot te maken (autonoom rijden, lijn volgen, diverse sensoren,...).
Momenteel heb ik deze als test gemaakt ik hard karton maar uiteindelijk wil ik toch iets beter? Een kant en klare robot kit kopen is wat te gemakkelijk.
Ik heb dan de keuze uit:
- alu: duur en ik heb geen middelen om dit mooi te bewerken
- carbon: mooi maar ook duur
- hout?
- kunststof of lexan?
- plexiglas

Nu had ik graag even jullie advies gehad ivm welk materiaal hiervoor zou geschikt zijn. Een materiaal die niet te duur is, makkelijke te bewerken is en toch een zekere sterkte heeft.
Dit materiaal moet enkel dienen voor de basisstructuur en niet voor de aankleding.

Mijn huidig projekt is een relatief kleine 3-wielige robot. Als tweede projekt wil ik eventueel iets groter (6-wielig of een rupsvoortuig) die dan ook wat maar sensoren en zo kan bevatten.

Hangt er ook wat van af waar je terecht kunt of welke apparatuur je eventueel ter beschikking hebt?
Ik zou zeggen, goedkoopst, makkelijkst beschikbaar en bewerkbaar: hout. Triplex voor sterkte. Met desnoods een boor en figuurzaag kun je alles.
Maar bv aluplaatje is ook heel goed te zagen, slijpen, boren, vijlen... Met tijd en boterhammen zeggen we hier.
Afhankelijk welke stevigheid je wilt. Kunststof: kies dan eerder ABS, nylon, PS of zo. Plexi zou ik er niet voor gebruiken, beetje te bros om makkelijk te bewerken als je geen laser of zo hebt.
Hoe groot is het? Toon eens wat je hebt in karton?

Ik heb enkel de gewone "amateur" aparatuur ter beschikking = dremel, boormachine, zaag, figuurzaag, decoupeerzaag,... geen draaibank, freesmachine of lasersnijder of zo.
Hetgene ik nu heb is iets van 20cm lang en 15cm breed.
Ik had dit chassis eerst in karton gemaakt om te zien of alles paste en zo. Dit ontwerp heb ik ondertussen gedemonteerd om enkele extra sensoren toe te voegen.
Hout (triplex) zou inderdaad makkelijkst zijn.

Altijd foto's maken vooraleer te demonteren. Anders heb je niets om naar terug te kijken. Wel, begin maar met triplex (of mdf bv). Als je tevreden bent, kun je nog altijd wat hoogwaardiger gaan nadien

Alu is echt zo duur niet, je hebt het over een stukje 20x15 als je dan uitgaat van een 5 mm plaatje heb je het over net 400 gram.
bij een metaalbedrijf , zit Alu zo op een 8 euro per kg.
Als ze voor je moeten gaan knippen word het duur, gewoon een reststukje vragen.
Spul is prima te bewerken met een decoupeerzaag , wel spiritus gebruiken om te koelen - smeren

Back