Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Frans, 44j en woonachtig in West-Vlaanderen. In een ver verleden heb ik nog een electro auto gehad. In mijn jeugd ben ik nooit lang naar school geweest. Ik ging liever werken. Zodoende heb ik ook geen diploma. Zo'n 2 jaar geleden ben ik dan mijn werk verloren en een paar maanden daarna ben ik begonnen met volwassenen onderwijs zowel ik dagonderwijs als zelfstudie. Naast de algemene vakken krijgen we ook de kans om een voorbereiding te volgens van diverse technische vakken (electriciteit, electronica, IT, mechanica, chemie,...) om dan later iets specifiekers te doen.
In het kader van deze technische vakken moeten we ook zelf een project maken of doen. In de lessen electronica hebben we ook een deel gezien over Arduino aansturing en programmering en van daaruit heb ik het idee opgevat om een robot te maken (autonoom rijden, lijn volgen, diverse sensoren,...).
Momenteel heb ik deze als test gemaakt ik hard karton maar uiteindelijk wil ik toch iets beter? Een kant en klare robot kit kopen is wat te gemakkelijk.
Ik heb dan de keuze uit:
- alu: duur en ik heb geen middelen om dit mooi te bewerken
- carbon: mooi maar ook duur
- hout?
- kunststof of lexan?
- plexiglas
Nu had ik graag even jullie advies gehad ivm welk materiaal hiervoor zou geschikt zijn. Een materiaal die niet te duur is, makkelijke te bewerken is en toch een zekere sterkte heeft.
Dit materiaal moet enkel dienen voor de basisstructuur en niet voor de aankleding.
Mijn huidig projekt is een relatief kleine 3-wielige robot. Als tweede projekt wil ik eventueel iets groter (6-wielig of een rupsvoortuig) die dan ook wat maar sensoren en zo kan bevatten.
In het kader van deze technische vakken moeten we ook zelf een project maken of doen. In de lessen electronica hebben we ook een deel gezien over Arduino aansturing en programmering en van daaruit heb ik het idee opgevat om een robot te maken (autonoom rijden, lijn volgen, diverse sensoren,...).
Momenteel heb ik deze als test gemaakt ik hard karton maar uiteindelijk wil ik toch iets beter? Een kant en klare robot kit kopen is wat te gemakkelijk.
Ik heb dan de keuze uit:
- alu: duur en ik heb geen middelen om dit mooi te bewerken
- carbon: mooi maar ook duur
- hout?
- kunststof of lexan?
- plexiglas
Nu had ik graag even jullie advies gehad ivm welk materiaal hiervoor zou geschikt zijn. Een materiaal die niet te duur is, makkelijke te bewerken is en toch een zekere sterkte heeft.
Dit materiaal moet enkel dienen voor de basisstructuur en niet voor de aankleding.
Mijn huidig projekt is een relatief kleine 3-wielige robot. Als tweede projekt wil ik eventueel iets groter (6-wielig of een rupsvoortuig) die dan ook wat maar sensoren en zo kan bevatten.