Materialen Maquettes

• Topicstarter Topicstarter Fortuna
  • Startdatum Startdatum
F

Fortuna

Guest
Hey, sorry, weet niet echt waar ik dit moet plaatsen maar:
Ik moet voor school met mijn vriendinnen een maquette maken. Wij hebben gekozen voor de 3 piramides van Cheops, en het mag een halve vierkante meter groot zijn. Maar wat voor meteraal moet je dan gebruiken: :confused: iets dat stevig is, want we moeten het ook vervoeren. Ik dacht zelf aan piepschuim, omdat dat stevig is omdat we het moeten vervoeren. En wat moeten dan ongeveer de afmetingen van de 3 piramides zijn? Het mag dus niet groter dan een halve vierkante meter zijn.
ALvast bedankt!:D

Zoek de pyramides van Cheops op in Google maps:
Piramide van Cheops, Al-Gizah (gouvernement), Egypte - Google Maps

Print het uit en je hebt een aardig plattegrondje met links onderin een afstandsstreep van 200 meter. Nu kan je aardig uitrekenen en schetsen hoe het allemaal aardig op die halve vierkante meter past.

En met Google vindt je ook deze pagina die goed van pas komt:
Dimensions of the Cheops (Khufu) pyramid and building materials involved.

stonelayers.gif

pyramid-dimensions.GIF

Nu kan je ook de hoogte van de piramides uitrekenen.

Zoek goede foto's van de pyramides:
Pyramide Cheops - Google Afbeeldingen
... die gaan ook van pas komen.

Bij de Gamma of Karwei kan je een plaat hout kopen van 1,20 x 60 cm. voor een stevige ondergrond ... 1,5 cm dik ofzo. Zo'n plaat is iets meer dan een halve vierkante meter, eventueel zaag je 'm iets korter.

Teken het grondplan op die plaat hout en bouw de pyramides van piepschuim. Piepschuim platen (isolatie) koop je ook bij de Gamma. Piepschuim kan je beter snijden met een groot scherp mes. Kijk wel uit dat je niet uitschiet!!! "Altijd van je afsnijden." Zagen kan ook, maar geeft meer troep en het is statisch dus blijft overal 'plakken'.

Als lijm gebruik je BisonTix of PU lijm ... koop er ook plastic handschoenen bij (vooral bij PU lijm).

Als jullie de piramides gebouwd hebben en de lijm is uitgehard/droog ... ga dan het oppervlak van de piramides een beetje structuur geven zoals je op de foto's ziet. Piramides zijn niet glad, he?

Neem een bus houtlijm en een kwast, verf de lijm op de piramides en bestrooi ze met schoon zand. Nu zijn ze vast heel echt!

En de grondplaat moet je natuurlijk ook aanpakken. Volgens mij is het geen vlakke grond daar. Je hoeft er natuurlijk niet elk detail op te hebben, maar ook de grond met piepschuim wat hobbels en glooingen geven en ook weer met houtlijm en zand bedekken, zal het een stuk fraaier maken.

Veel succes! :thumbsup:

En laat het resultaat nog even zien hier.

Laatst bewerkt:
Als je alle drie de piramides (op schaal) op 50x50cm kwijt wilt worden het wel kleintjes ... ik schat voor de grootste iets van 8x8cm en 6cm hoog wordt (schaal 3000:1), dat zou ik niet van piepschuim maken, maar gewoon uit een blokje hout zagen/schuren/vijlen krijg je veel mooier oprvlak ...

Hmm, zo glad is het oppervlak van de pyramides anders niet (meer) hoor!
Weet u misschien ook wat voor materialen je nodig hebt om de speeltuin in het amstelpark na te maken

Amstelpark.jpg

Dat ding dus
Wat dacht je van houten latjes en touw?

Laatst bewerkt:
Dirk zei:
Als je alle drie de piramides (op schaal) op 50x50cm kwijt wilt worden het wel kleintjes ...

Dirk, 50x50cm is een kwart vierkante meter. Ze mogen een plaat van een halve vierkante meter gebruiken ... 50x100 cm dus of 82x61 cm.

Dirk zei:
uit een blokje hout zagen/schuren/vijlen krijg je veel mooier oppervlak ...

Piramides zijn niet glad, het oppervlak is meer een afgebrokkelde trap. Op een klein model het oppervlak lekker ruw maken dus, wat met piepschuim makkelijk gaat. Kijk wel naar de foto's ... op een paar plaatsen is de originele gladde deklaag nog wel aanwezig.

DSC00376.364142207_std.JPG

Laatst bewerkt:
Dirk, 50x50cm is een kwart vierkante meter. Ze mogen een plaat van een halve vierkante meter gebruiken ... 50x100 cm dus of 82x61 cm.
het complex is redelijk vierkant dus wordt het dan zo rond 70x70cm wordt de schaal 2150:1 en het piramidetje 11x11cm en nog geen 7cm hoog ...
Piramides zijn niet glad, het oppervlak is meer een afgebrokkelde trap. Op een klein model het oppervlak lekker ruw maken dus, wat met piepschuim makkelijk gaat. Kijk wel naar de foto's. Het oppervlak is niet overal hetzelfde.
De grote piramide heeft 210 lagen schaal 2150:1 word dat 0,3mm per laag = onregelmatigheid, houten blokje met grof schuurpapier in de goede richting opschuren ... en de piramide is niet meer van echt te onderscheiden .. ;-)

Ja, ik dacht ook al aan touw en net ofzo en iets van latjes, maar dat is best wel duur. En we moeten alles zelf betalen :mad: Dus 't moet niet te duur zijn;)

Back