Materialen

Hi,

Goswijn herinnerde in, http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=52001&postdays=0&postorder=asc&&start=90, mij eraan dat ik beloofd had wat nylon schroefjes te bestellen. M4 x 30 Nylon, verzonken kop, 50 St. voor €4.50 (plus nog iets aan porto)
Check ff of jullie naam op het lijstje staat. Er waren er ook een paar die mij gemaild hadden en ik weet niet zeker of ik alle mail teruggevonden heb (jammer genoeg niet gearchiveerd onder M4 x 30 - nylon :()

theo s
loet w
Frans B
Sietse v d
bart r
hans k
goswijn t
bas b
eric v d

De toko waar ik dit spul bestel heeft ook redelijk wat ander materiaal, beginnend bij ik meen M1.6 x 3, dus als er nog meer schroefwerk van goede kwaliteit (maar ook boortjes, tappen etc etc) gevraagd is laat het me ff weten. Ik wacht nog tot woensdag en doe dan de bestelling de deur uit.
Misschien deze topic hier maar meteen gebruiken voor wat "materiaaltransacties". Zo melde Theo mij bijvoorbeeld dat het hem nogal wat moeite had gekost om DS281 servo's te bemachtigen. Daar had ik, maar naar ik wel aanneem, ook anderen met raad en/of daad kunnen helpen.

Arno

Hallo Arno.
Ik bestelde niks, sta ook niet op de lijst, maar was benieud of die M1.6 ook nylon is.... Kleiner dan M2 nylon vond ik nong niet.

Erik

Ik sta wel op de lijst idd :).
Dat klopt, maar welke shop is het trouwens? Heb je misschien een lijstje ofzo wat je nog meer kan bestellen?

Guys,

Ik ben op zoek naar materiaal om snijmallen van te maken voor hete draad snijden. Ik heb ooit fenol plaat gekocht bij CST
en dat kan ik gebruiken, maar is er een alternatief ? Aluminiun / staal voert denk ik teveel warmte af ..misschien
dat triplex iets is ? Gaarne jullie reacties
Cheers

Bart

de materiaalverzamelaar zei:
Guys,

Ik ben op zoek naar materiaal om snijmallen van te maken voor hete draad snijden. Ik heb ooit fenol plaat gekocht bij CST
en dat kan ik gebruiken, maar is er een alternatief ? Aluminiun / staal voert denk ik teveel warmte af ..misschien
Cheers

Bart

Ik heb ze tot nu toe bijna altijd uit triplex gemaakt. Zelf bij series van 60 stuks voor combatmodellen. Werkt echt zonder problemen en mocht je triplex inbranden dan snij je te warm.

Guys,

Cheers

Bart
Ik gebruik formica. Ooit een reststuk bij een hout boer gekocht. Werkt perfect.
Triplex heb ik vroeger geprobeerd. Brand altijd in op tapse stukken. Heeft niets met de hitte te maken maar meer met de snelheid want als ik kouder snij gaat het ribbelen. Werkt misschien wel met minder tapse gedeeltes maar was daar nooit tevreden over.

Alex
P.S. Mocht iemand nog een formica leverancier kennen, liefst in het noorden, houd ik me aanbevolen.
Ik ben bijna door de voorraad heen.

Loet, Peter, Alex,

Bedankt voor jullie antwoorden, zal eens wat gaan proberen met:

fenolplaat,
triplex,
printplaat
en als ik het kan krijgen formica

Nog een vraag hoe dik maken jullie de mallen 1.5 tot 2 mm ?

Cheers

Bart

normal_snijmallen%201.jpg

Dikte snijmallen is Formica 1 mm plus 1 a4 tje. In de loop der jaren heb ik mijn snijmallen verandert aan de voor en achterlijst (zie foto).
Op deze manier krijg ik een veel exactere voorlijst en achterlijst.
Bij de achterlijst loopt de uitloop zo'n 2 cm door onder dezelfde hoek als de draad het profiel verlaat. Daardoor voorkom je dat een achter gebleven draad in het midden tussen de snijmallen onder een andere hoek het profiel verlaat . Altijd super scherpe achterlijsten.

Printplaat snijd net zo goed als formica maar is alleen een stuk lastiger te zagen . Na 10 cm printplaat zijn de zaagjes meestal al bot terwijl je met formica daar totaal geen last van hebt.

Alex

P.S. de ondermal is geprint met een huid dikte van (min) -0.7mm. Op deze manier kom je perfect uit met achterlijst en profieldikte.
Bij profili kun je bij huiddikte gewoon negatieve diktes invoeren. Het print dan een extralijn onder het profiel.

Alex,

Bedankt. Die foto van je snijmallen is erg handig. Ik zal je tip mbt de achterlijsten toepassen.
Bij het snijden van de voorlijst denk ik om eerst een zaagsnede op de zaagtafel te maken en
vandaar uit te gaan snijden. Ik zal als ik mijn template tekeningen af heb deze onder mijn
ontwerp (bouw)draadje plaatsen.

Dat van die achterlijst dikte is mij overigens nog niet helemaal duidelijk. Bedoel je dat je
ze iets dikker maakt ivm met het wegsmelten van het materiaal ?

Ik heb in Rotterdam misschien een bedrijf gevonden dat reststukken Formica heeft,
daar zal ik binnenkort eens langs gaan. Volgens mij is Formica trouwens samengeperst papier
met een soort fenol hars.

Cheers

Bart

Alex,
Dat van die achterlijst dikte is mij overigens nog niet helemaal duidelijk. Bedoel je dat je
ze iets dikker maakt ivm met het wegsmelten van het materiaal ?
Bart

Mijn snijdraad is 0.4mm Als ik deze door een blok schuim heen haal en dan de dikte weer meet is deze 0,7mm dunner geworden.
Als je deze over je ondermal haalt verlies je dus 0.4 plus 0.15 is 0.55 mm. Boven verlies nog eens 0.15 mm dus totaal 0.7mm
Deze haal ik er bij mijn ondermal af door in profili een beplanking van -0.7mm op te geven.

Ik heb in Rotterdam misschien een bedrijf gevonden dat reststukken Formica heeft,
daar zal ik binnenkort eens langs gaan. Volgens mij is Formica trouwens samengeperst papier
met een soort fenol hars.

Cheers

Bart

Als je daar toch heen gaat neem voor mij dan ook even een stuk mee. 1m bij o,5 meter of iets dergelijks. Dan kan ik weer jaren vooruit.

Alex,

Heb dank. Natuurlijk als ik het juiste formica vind zal ik ook een stuk voor jou
meenemen of voor andere geinteresseerden...ik hoop dat ik een aantal
reststukken voor niet al teveel geld kan meekrijgen...
Cheers

Bart

Grappig al die verschillen. Ik snij met een draad die 0.65 mm dik is. Kanthaldraad van Halistahammar uit Zweden.

Ik heb eerst de mallen maar eens precies gemaakt volgens Profili en de onderkant -0.65 ingegeven. Als je eerst de onderkant snijdt, valt als het ware na het snijden het bovenstuk in het onderste reststuk. Nu de mallen voor de bovenkant en snijden maar. Het profiel wordt dan iets dunner dan bedoeld maar na het lamineren was de dikte toch wel verrassend nauwkeurig. Misschien dat hier het geheim van een dikke snijdraad ligt......

Kortom, gewoon uitproberen.

Back