Mathea VII Andere gewichtsverdeling...

Discussie in 'Speedboten' gestart door eric_laermans, 19 jul 2011.

  1. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Mooie kit en leuke aandrijving. Voor de efficientie zou 3S met een lager toerental misschien beter zijn. Hard zal het zeker gaan :)

    Voor welke kleur ga je?
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoi Dirk Jan,

    Absoluut mee eens wat 3s betreft. Mijn voorkeur gaat ook uit naar hoger voltage/ lagere stroom voor 'recreatief gebruik'. Deze motor had ik nog liggen, dus heb besloten tot compromissen. Ik had ook nog een koppeling van 4mm --> 3,2mm liggen, vandaar ook de keuze voor 3,2mm flex-as. Anders had ik beslist voor de 2,5mm flex-as van H&M gekozen, want die is een stuk lichter (zeker als de messing-buis wordt vervangen door aluminium) en kan erg veel power aan.
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Eventjes een tussenstand. Lost-foam werkt prima, het kapje van GFK is licht en sterk en heeft de juiste vorm. Afwerking volgt nog, maar er hoeft weinig geschuurd te worden.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    De kap zit erop. Nu de details en verdere afwerking nog. Vandaag al een eerste tryout gedaan:

     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2019
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eric,

    Dat gaat al lekker zeg!

    Kom je 'm zondag a.s. ook demonstreren in Zutphen tussen de heats van het NK door?

    Groeten, Jan.
     
  6. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Die vaart mooi Eric! Goed resultaat! Ga je hem nog in kleur spuiten?
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Yes, kleur wordt geheel zilver, zoals het origineel. Eerst vooral plamuren, schuren, plamuren, schuren... leuk werkje.

    [​IMG]

    Gisteren heb ik de setup nog eventjes aangepast. In plaats van 2.600mAh LiPo en 50A regelaar, 5.000mAh LiPo en 150A regelaar en een K-33 prop/ X-432 Octura.

    [​IMG]

    Het past allemaal precies. Gisteren testgevaren en vandaag weer. Boven een bepaalde snelheid wordt het vaargedrag echter instabiel. Zou het uitmaken om in plaats van de LiPo over de lengte, de LiPo overdwars òf twee LiPo's aan de zijkanten te plaatsen? Wie heeft hier zicht op?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eric,

    Ik zie, dat de Leopard de infameuze 'halvemotorkoeling' heeft, gaat dat goed?

    Wat betreft de stabiliteit zou ik het meer in de symmetrie en de hoek van de glijvlakken zoeken, die hoek bepaalt min of meer de maximale snelheid, omdat er daarboven niks meer in het water is.

    Met de plaatsing van de lipo kun je 'gemakkelijk' experimenteren.

    Groeten, Jan.
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoi Jan,
    De waterkoeling werkt erg goed. De motor heeft het sowieso schijnbaar niet al te zwaar, want na 5 minuten varen (en flink accelereren na iedere bocht) is de motor nog niet handwarm. Regelaar, idem dito. De prop is ook niet groot vergeleken met de Hydro I setup, het totaal vaargewicht is daarentegen met 1.350gr weer aan de hoge kant.

    De vaareigenschappen in de bochten zijn erg goed, maar bij het uitaccelereren op het rechte stuk op topsnelheid gaat-ie een klein beetje waggelen met grote prop. Misschien gewoon wat kleiner proppen dan is het probleem ook opgelost. Of misschien met een kleinere prop en meer pitch?
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2011
  10. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Een kleinere prop met meer pitch wordt dan dus een 31mm. Bijvoorbeeld een Graupner S-serie 31mm. Zulke kleine propjes met zo'n grote pitch werken niet effectief. In het geval van mijn Hydromite was het geen verbetering t.o.v. een 33mm K-serie.
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Vandaag nog even zitten sleutelen aan de gewichtsverdeling... scheelt een slok op een borrel!



    Er is nog veel snelheid te winnen. In dit filmpje heb ik gevaren met een 2.600mAh LiPo en een blok lood i.v.m. gewichtsverdeling.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2019
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Gaaf filmpje. Vooral het effect van de laagstaande zon in de spray achter de boot als hij rechts in het beeld die bocht maakt. Net of er vuur uit komt aan de achterkant.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Bedankt voor het compliment! Het modelletje vaart ook erg lekker, zo lekker zelfs dat ik me nog geen tijd gegund heb de details verder uit te werken: metertjes in de cockpit, mannetje, kleurstelling bovenzijde, uitlaat/ inlaat, etc.

    Dit model is overigens ook als kant-en-klaar romp bij H&M te koop onder de naam Miss US Classic (precies dezelfde afmetingen). Een collega-bouwer uit Duitsland is zo te zien ook alleen nog maar bezig geweest met het opvoeren de snelheid:

    HZL0LAqHJ-0[/media] Classic Rundnase von H&M - YouTube
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Persoonlijk vind ik t oerlelijk en saai als er alleen aan deze modellen wordt gesleuteld om ze (te) hard te laten varen terwijl het veel mooier is om meer tijd te steken in de details ervan en ze mooi rondjes laat varen ipv dat alleen de spray volgbaar is.

    Eric, stoppen met varen en afmaken deze boot , details erin uitlaten, slangen , poppetje , meters etc. plus een mooie laklaag natuurlijk.

    Hier een link voor wat ideeen Vintage class » en zo zie ik ze ook liever lekker rond tuffen met als doel gezien worden.

    gr.

    Michiel.
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoi Michiel,
    Je hebt helemaal gelijk natuurlijk! :) Wat een juweeltjes op die website trouwens. Ik ga ze 'ns goed bestuderen. Mijn kwaliteiten op het gebied van spuiten staan nog in de kinderschoenen. Ik zag laatst de canard van jou en dacht: 'wow, kunst'! Daar zal ik nog aan moeten werken. Komende tijd gaat er minder gevaren worden en weer meer gebouwd.
     
  16. remco.G

    remco.G

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Noord-Limburg
    hoi Eric,

    heb je nog een poging gedaan om hem wat op te vrolijken ( kleurtje geven )
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoi Remco et al. ... inmiddels zijn er wat jaartjes verstreken, maar heb zo af en toe toch nog aan de roundnose gewerkt. Andere setup en een spik-splinter-nieuwe spray-paintjob. Het "onderwaterschip" is ook aangepakt. Alvast een preview:

     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    En vandaag na een finetuning-sessie toch nog even het water op... Op de achtergrond wat gezellig visserslatijn, dat hoort erbij. Helaas vergeten de roer-arm-pen-madeschroef vast te draaien... Niet handig, maar eenmaal thuis snel opgelost. Kort filmpje dus...

     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  19. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Gaat als een speer Eric.
    Heb je misschien een foto van de binnenkant?
    Wn waar ligt het zwaartepunt van jou Mathea?
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Een plaatje zegt meer als duizend woorden. Ik ben zeer tevreden over de roer-servo-verbinding met kogel-link... die is nu nagenoeg spelingvrij (ja, 100% is bijna niet te realiseren).

    De kV-keuze is verre van ideaal... 3600kV op 3s is niet handig, 2700kV zou beter zijn op 3s.

    De ESC is wat overbemeten (45A ESC incl WaKo is ruim voldoende) en het roer had ik liever links gemonteerd. De ESC ligt overigens vast op een paar plaatjes Depron en de LiPo zit ingeklemd tussen platen Depron.


    [​IMG]
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina