Mathea Vll speedboot

Geen probleem, oplossingen te over.

Éen van de problemen die de meegeleverde as oplevert is het vinden van een geschikte prop. Vind maar 'ns een prop die past op M3-schroefdraad... ja, die vind je bij aliexpress :) en nog wel in beide draairichtingen. Alleen, persoonlijk zou ik die niet snel zelf aanschaffen laat staan aanbevelen. Maar, wie weet, doen ze hun werk prima en heb je geluk.

Zorg dat de prop dus wat meer naar achter komt te staan, opdat de prop-diameter niet bepaalt hoe vlak (of: niet vlak) de as komt te staan.

Aha, nu begin ik begrijpen welke tekortkomingen deze bijliggende as heeft
Ik zou dit simpel kunnen oplossen met een overgangsadapter maar dit geeft mogelijk een onbemand.
Ik ga een as met M4 bestellen en enkele schroeven ( 35-38 en 40mm).

Overgangsadapter:
s-l400 (1).jpg

De hoek, as tov.bodem kan nog kleiner.
IMG_20210106_191128.jpg
 
Schroeven? Props. En welke props ga je aanschaffen? As dus zo vlak mogelijk, want je krijgt al een flinke portie lift van de prop. Naderhand lift erbij is makkelijker als lift eraf.
 
Schroeven? Props. En welke props ga je aanschaffen? As dus zo vlak mogelijk, want je krijgt al een flinke portie lift van de prop. Naderhand lift erbij is makkelijker als lift eraf.

Hydro-prop is voor dit bootje toch een juiste keuze?
Is er een minimum/maximum waarop de prop zich onder- boven water dient te bevinden?
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar daar zijn er vele van. Dit is een erg klein rompje, erg vatbaar dus voor de krachten die je erop loslaat. Welke as ga je nu aanschaffen en welke props overweeg je?
 
Eco-prop en een starre as ?
Met de prop dien ik wel rekening te houden met het verschil tussen elektro aandrijving en een methanol motor.
 
Laatst bewerkt:
Zonde van de pecunia, verwacht ik. Op xtremercboats.com zit veel kennis. Wat wel belangrijk is om mee rekening te houden... de Matheavii-romp is erg klein in vergelijking met waar de brandstof-jongens veelal mee varen.

Voordat je bestelt, nog wel even checken of de prop overeenkomt met wenselijke draairichting.
 
Laatst bewerkt:
Zonde van de pecunia, verwacht ik. Op xtremercboats.com zit veel kennis. Wat wel belangrijk is om mee rekening te houden... de Matheavii-romp is erg klein in vergelijking met waar de brandstof-jongens veelal mee varen.

Voordat je bestelt, nog wel even checken of de prop overeenkomt met wenselijke draairichting.

Ter zekerheid : draairichting gezien vanaf achterzijde?
 
Die bootjes die op de foto van het boek staan zijn FSR boten, een aparte klasse kwa "powerboaten" varen met een onderwaterprop en roer onder de boot.

Het vaste as gebeuren is gewoon een schaal-ding. In een echte boot bestaat er geen flex-as dus die nemen de nadelen van een vaste as voor lief. Je moet ook niet vergeten dat een echte propeller kwa schaal veeel kleiner is als bij een rc boot. Dan kan de vaste as dus al veel vlakker worden gemonteerd. Uiteindelijk moet je een keuze maken tussen zoveel mogelijk schaal en zo goed mogelijk varen denk ik.

Schaal, vaste as.
Goed varen, flex-as met oppervlakte prop achter de boot.
 
Ik ga voor semi schaal.
Dit is het meest mogelijk haalbare qua as.
De as kan uiteraard verder naar achteren worden verplaatst,indien nodig.
De as dient wel te worden vervangen.
Mocht dit alsnog niet voldoende zijn,dan blijft een flexibele as de enige optie.
IMG_20210107_164409.jpg
IMG_20210107_164345.jpg



De stootrand is ook binnen.
Even als proef gekeken of dit het model verder zal opwaarderen :koud:
IMG_20210107_172640.jpg
IMG_20210107_172705.jpg
 
Laatst bewerkt:
De stand van de as lijkt me zo van een afstandje goed. (Al heb ik dus geen ervaring met afstelling starre as.) Wat een goed idee zo'n stootrandje... en ziet er wss ook leuk uit.
 
Alles besteld en nu afwachten op de leveringen.
Roer, aandrijfas, koppeling en props.
Uiteraard Tenschock hydro props:koud:
Een koppeling voor een methanol motor heb ik maar bij één leverancier kunnen vinden.
Ben echt zwaar gedateerd bezig:(.
Deze koppeling gebruikte ik ook voor mijn speedboot begin jaren zeventig.
Varen deed ik in die tijd op de huidige UT( THT) in de vijvers nabij de Horsttoren.

Dit is'm:
HTB1q5FBa2BNTKJjSszbq6yFrFXaK.jpg
 
Laatst bewerkt:
In afwachting van de bestelde onderdelen maar even wat aan de semi schaal uitvoering gewerkt.
Tevens de reeds ontvangen 4mm as geplaatst.
Uitrichten van de as kan pas na de levering van de koppeling.
IMG_20210114_144827.jpg
IMG_20210114_144821.jpg
IMG_20210114_144356.jpg
 
Back
Top