Mathea Vll speedboot

De as nu bewust verkeerd ingebouwd.
De aansluiting op het vliegwiel zal met de eerder getoonde koppeling plaatsvinden.
De as kan pas goed worden gepositioneerd, en naar achteren worden verplaatst, als ik de koppeling geleverd zal worden.
IMG_20210114_212550.jpg
IMG_20210114_212550.jpg
IMG_20210114_212527.jpg
 
Het gaat niet om de as zelf, maar om hoe de as in de romp zit. Meer specifiek: de hoek van de as met de romp. Die hoek kan beslist kleiner.
 
Het gaat niet om de as zelf, maar om hoe de as in de romp zit. Meer specifiek: de hoek van de as met de romp. Die hoek kan beslist kleiner.
Oké.
Ga het proberen.
De beperking ligt in het vliegwiel op de motor.
Er moet nog een startkoord v- snaar ruimte overblijven om te kunnen starten.
 
Ik denk dat de as-opening verders richting achtersteven kan. Sommigen steken zelfs de as door de achtersteven naar buiten, maar dat zou ik in dit geval niet doen.
 
Ik denk dat de as-opening verders richting achtersteven kan. Sommigen steken zelfs de as door de achtersteven naar buiten, maar dat zou ik in dit geval niet doen.
Dit is het maximaal haalbare qua hoek aandrijfas.
Anders gaat het vliegwiel over de bodem van de romp.
Voor verlening een aluminium buisje toegepast.
Straks zorgt de koppeling voor een correcte positie.
IMG_20210116_123719.jpg
 
Dàt ziet er prima uit! En als je de meegeleverde as in de hand hebt en in de andere hand de nieuwe as dan voel je denk ik een "verschilletje"? :D

Is de nieuwe as ook gelagerd? Kogellagers of glijlagers?
 
Dàt ziet er prima uit! En als je de meegeleverde as in de hand hebt en in de andere hand de nieuwe as dan voel je denk ik een "verschilletje"? :D

Is de nieuwe as ook gelagerd? Kogellagers of glijlagers?
je ziet nu duidelijk dat de prop straks ook boven de waterspiegel uit zal komen.
De bestelde props hebben daarbij ook nog een grotere diameter dan de meegeleverde.

De as heeft lagers maar kan niet duidelijk waarnemen welke.
Vermoedelijk kogellagers(puntcontact ivm.hoge toerentallen).
Was zelf even nieuwsgierig en heb de as uit de geleiders gehaald.
Goede afwerking.
Ziet er inderdaad veel solide uit dan de meegeleverde.
De Mathea bouw komt nu tijdelijk stil te liggen tot de bestelde onderdelen zijn geleverd.
Heb nog voldoende andere projecten maar dan met vleugels:koud:
 
Glijlagers kunnen hogere toerentallen aan dan kogellagers, maar wees gerust... in dat bereik kom je met de Webra bij lange na niet. Glijlagers zijn ook niet minder goed. Ik gebruik in de Mathea vii een 2,5mm flex-as en eindstuk dat omsloten is door glijlagers. Voldoet al jaren. Alleen ik weet niet hoe ik ze zou moeten vervangen anders dan een compleet nieuwe strut kopen.
 
Glijlagers kunnen hogere toerentallen aan dan kogellagers, maar wees gerust... in dat bereik kom je met de Webra bij lange na niet. Glijlagers zijn ook niet minder goed. Ik gebruik in de Mathea vii een 2,5mm flex-as en eindstuk dat omsloten is door glijlagers. Voldoet al jaren. Alleen ik weet niet hoe ik ze zou moeten vervangen anders dan een compleet nieuwe strut kopen.
Ik ben geen technicus maar zijn kogellagers in dit geval niet beter dan glijlagers?(puntcontact)
Glijlagers kunnen toch alleen maar optimaal presteren indien ze constant voorzien worden van een olie film?(as dient te zweven in het glijlager anders ontstaat er teveel wrijving tussen as en glijlager).
Sinterbrons zou een mogelijke toepassing kunnen zijn bij glijlagers.
Maar mogelijk bekijk ik het te theoretisch;)

bewerkte aanvulling : las net dat Igus ook een zelfsmerende kunststof lagerbussen levert.
Metaal op metaal werkt volgens mij niet zonder smering.
 
Laatst bewerkt:
't Schijnt dat water voor glijlagers al voldoende is. Voor extreme toepassingen wordt 't in ieder geval in Duitsland gebruikt. En als het in Duitsland gebruikt wordt...
 
Ja dat kan. Ik heb het met de Mathea vii als volgt opgelost. Inkeping gemaakt, plaat carbon erin en daarop het roer-garnituur geschroefd. Dat kan mooier :rofl:. Zolang je maar bij de prop wegblijft en met het roerblad niet voor de prop uitkomt.

full
 
Ja dat kan. Ik heb het met de Mathea vii als volgt opgelost. Inkeping gemaakt, plaat carbon erin en daarop het roer-garnituur geschroefd. Dat kan mooier :rofl:. Zolang je maar bij de prop wegblijft en met het roerblad niet voor de prop uitkomt.

full

goed.
Zoals geadviseerd zal ik de prop net achter de achtersteven positioneren.
Een deel van het propblad ligt dan boven de bodem van de Mathea.
Het roer niet voor de prop plaatsen, helder maar er naast is ook not done ?
 
Back
Top