eric_laermans
PH-SAM
Hoe ziet de as eruit? En... niet zo bescheiden, hoezo semi-schaal? Dit is gewoon op schaal hoor
.

Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Starre as met 4mm draad.Hoe ziet de as eruit? En... niet zo bescheiden, hoezo semi-schaal? Dit is gewoon op schaal hoor.
zou een uitgerichte as moeten zijn.Dat ziet er als een stevige, solide as uit. Wel zo vlak mogelijk uitlijnen... dit kan nog een flink stuk vlakker.
Oké.Het gaat niet om de as zelf, maar om hoe de as in de romp zit. Meer specifiek: de hoek van de as met de romp. Die hoek kan beslist kleiner.
Dit is het maximaal haalbare qua hoek aandrijfas.Ik denk dat de as-opening verders richting achtersteven kan. Sommigen steken zelfs de as door de achtersteven naar buiten, maar dat zou ik in dit geval niet doen.
je ziet nu duidelijk dat de prop straks ook boven de waterspiegel uit zal komen.Dàt ziet er prima uit! En als je de meegeleverde as in de hand hebt en in de andere hand de nieuwe as dan voel je denk ik een "verschilletje"?
Is de nieuwe as ook gelagerd? Kogellagers of glijlagers?
Ik ben geen technicus maar zijn kogellagers in dit geval niet beter dan glijlagers?(puntcontact)Glijlagers kunnen hogere toerentallen aan dan kogellagers, maar wees gerust... in dat bereik kom je met de Webra bij lange na niet. Glijlagers zijn ook niet minder goed. Ik gebruik in de Mathea vii een 2,5mm flex-as en eindstuk dat omsloten is door glijlagers. Voldoet al jaren. Alleen ik weet niet hoe ik ze zou moeten vervangen anders dan een compleet nieuwe strut kopen.
Ja dat kan. Ik heb het met de Mathea vii als volgt opgelost. Inkeping gemaakt, plaat carbon erin en daarop het roer-garnituur geschroefd. Dat kan mooier. Zolang je maar bij de prop wegblijft en met het roerblad niet voor de prop uitkomt.
![]()