matriaal vragen

Ruim 20 jaar geleden ooit eens een Bücker Bü 133 Jungmeister gebouwd.

full

Deze heb ik echter verkocht waar ik nu spijt van heb. Ik had echter geen tekening meer van het model. Ik heb nu aan de hand van een originele tekening een tekening gemaakt schaal 1:3 wat neer komt op een spanwijdte van 2,20 meter. Na het zien van het werk van Peter Coers heeft hij mij geïnspireerd om toch wat verder te gaan in de schaal details.

Nu wil ik hem net als de echte gedeeltelijk van metaal maken nu ben ik op zoek naar een leverancier het liefst in Nederland van metalen buis dunwandig weet iemand toevallig waar dit te verkrijgen is.

Laatst bewerkt door een moderator:
welk materiaal van de buis en welke afmeting?
Mooie kist trouwens!

ik heb al met metaal groothandels gebeld maar niks en wat modelbouw winkels betreft ben ik bang dat je het niet zult vinden echter ik weet dat er in de schaal wereld mee wordt gewerkt ooit een Fokker DVIII in Nederland gezien

Zoek het eens bij fabrikanten die verlichting voor woonkamers maken.
Mogelijk kunnen deze je een fabrikant aanduiden.
Kampingmateriaal kan ook een optie zijn.

Succes.
Johan.

Ik heb het gevonden bij Toni Clarck ga er morgen maar eens kijken moet toch naar Melle.

Mr. Tucano ik ken de site maar ook de ontwerper en ik heb bijna al zijn tekeningen ;) echter die van de Bücker kreeg ik toen ik al klaar was met de mijn tekening. Ik zit dan ook nog in dubio of ik zijn of mijn tekening ga gebruiken.
En ja de prijs is inderdaad hoog maar de kwaliteit is om een erectie van te krijgen
ik heb ze in Italië live mogen bekijken de Fiesele storck is ook super mooi.
Hier een filmpje van zijn modellen Paolo Severin "Dyed in the wool" - YouTube

Hernri bedankt voor de links bij die winkel met een Q koop ik nooit meer wat mij bedonder je maar 1x:mad:
Maar die metaal groothandel is eventueel een alternatief voor Toni Clarck het RVS bij Toni is lichter van gewicht en bij modelbouw denk ik als een vrouw continu aan het gewicht;)

Ja, dat is echte scale modeling.
Als je de ecte tekeningen al hebt zou ik die zeker gebruiken (mijn mening)
verschillen ze veel qwa volledigheid van diegene die je van hun site kan halen?

Die van hun site is niet geheel compleet met die ik van hem heb gekregen.
Die op hun site is versie I en die ik heb zitten alle modificatie's in verwerkt, maar hij is ook van de te downloaden tekening goed te bouwen
Het dubio zit hem ook in het feit dat ik maar een uurtje of 140 in de tekening van mij heb zitten á 173 A4 tjes.

Eerst maar eens langs Toni Clarck

Vreemd trouwens dat hij de Waterman er niet op heeft staan

oké, das nog eens een leuk vooruitzicht met zoeen project voor het nieuwe jaar.
Ik ga het in elk geval met veel bewondering volgen, ik vind het een topkist zoals deze in italie.
sccs met de bouw, en maar er een leuk bouwverslag van, ik blijf het met zeer veel bewondering volgen.

Super mooi project, kan ik (voorlopig hoop ik) alleen maar van dromen.

Succes, ga ik iig volgen.

Freek

update wijziging van schaal

Mijn tekening maar eens vergeleken met de tekening van Paolo Severin en toen kwam ik er achter dat die niet schaal is, niet alleen de maten maar ook andere details niet. Dus werd de keuze voor de te gebruiken tekening makkelijk.
Gisteren naar de drukker om mijn tekening af te laten drukken, printen ging niet vanwege het formaat.
Gisteren avond de tekening in zijn geheel maar eens bekeken en de vrouw keek over de schouder mee, ze kwam met de opmerking dat hij volgens haar nooit in de auto zou kunnen. Bij het na meten bleek dit ook het geval te zijn dus mooi balen. De binnen maten van de auto maar eens op genomen en toen aan het rekenen geslagen en kom uit dat de schaal dan 1:3,6 moet worden.
Ik heb dus vandaag een nieuw formaat tekening laten printen.

Das idd knude.
Nadeel van hem te verkleinen is dat het gewicht in verhouding met het formaat groter word met zo´n construktie volgens mij.
En hij uiteindelijke zwaarder zal zijn dan een normale balsa construktie.

Ik ben bang dat hij toch al gauw tegen een kilo of 12 gaat komen want balsa ga ik niet gebruiken. Vanavond een cursus hard solderen gehad voor het buis werk
er gaat ongeveer 14 meter á 39 gram p.m. in de romp en 4,5 meter á 20 gram p.m in kielvlak en stabulo. Maar we gaan eerst de ribben voor de vleugels bouwen die worden uit 3x3 latwerk zagen buigen en lijmen. Ben nu eerst bezig met de mallen hiervoor.

Een model van ca.1.83 span met 12 kilo?? :confused:
Is wel zwaar, en komt de vliegeigenschappen niet ten goede (snelheden zullen vrij hoog moeten liggen)
al begrijp ik wel dat je voor de buisconstuctie gaat.
Wat weegt die van 1/3 schaal?

Het orgineel heeft de volgende gegevens:
Span 6,60 mtr
vleugelopp 1200 dm2
startgewicht max 585 Kg
vleugelbelasting circa 480 gr/dm2

de Paolo Severin kit
Span 2,20 mtr
vleugelopp 133 dm2
startgewicht max 18 Kg
vleugelbelasting circa 133 gr/dm2
En dat is echt te zwaar voor een schaalsnelheid, je ziet dat helaas meer dat een kist wel mooi schaal is maar zo zwaar dat hij niet meer schaal vliegt.
Voor een schaalsnelheid zou je op circa 50 gr/dm2 moeten zitten, of een veel dikker vleugelprofiel moeten kiezen.

Jouw plan
Span 1,83 mtr
vleugelopp 92 dm2
startgewicht max 12 Kg
vleugelbelasting circa 130 gr/dm2

En voor zo'n "kleine" kist is dat best veel.
Je moet niet vergeten dat een dubbeldekker minder efficiente vleugels heeft als een normale kist, en dus een lagere vleugelbelasting moet hebben.
Ik spreek uit ervaring, mijn Lazy Ace met 2 mtr span weegt 6 kilo, (ex)mijn Avro Tutor met 2,6 mtr span weegt 14 kilo en mij Stampe (in aanbouw) met 3,15 mtr span moet 19 kilo gaan wegen.
In alle 3 de gevallen zit de vleugelbelasting onder de 80 gr/dm2!
Ik ben niet alleen in die mening, zo vliegt er op de club ook een grote TC Tiger Moth met 2,70 mtr span die met circa 14 Kg op circa 65 gr/dm2 zit.

Ik zeg niet dat jouw Bucker niet zal vliegen, maar hij zal snel moeten vliegen (niet schaalgetrouw), en dus snel binnenkomen met de landing, met dus een groot risico van een harde landing, wat gecombineerd met het hoge gewicht veel kans op schade geeft.
Verder schrijf je dat de Severin kist niet helemaal schaal is, ik weet niet wat de verschillen zijn, maar waarschijnlijk zijn die aanpassingen gedaan om de kist beter te laten vliegen!

Denk er dus nog even goed over na, wil je een kist die goed vliegt dan is het gewicht zeer belangrijk!

Succes Willem

Back