matriaal vragen

willem, die 18 kg die op de site als max. gewicht staat is dan wel met een Moki150 genomen. En die motor weegt ook een stuk, maar heeft power zat.
op één van de video´s staat er één met een os 7cil. ik ken hier niet het gewicht van maar die kist vlieg lekker zo te zien.
feit is, en dat gaf ik ook al aan in men vorige post.
Dat ik net als u ook vrees dat bij een te kleine span deze vlug te zwaar kan zijn.

En dat is dan weer het eeuwige struikelblok in de schaalbouw, het zou een weinig mogen wegen, alles moet erop en aan zitten en moet nog prima vliegen ook.

Ik hoop dat de topicstarter ondanks al onze ´´vervelende raad en bedenkingen``toch sccs en plezier aan dit mooie projekt zal hebben, en er hier een mooi bouwverslag van neerpoot.
Ik blijf het volgen.

@ Willem na het lezen van je bericht toch maar eens nauwkeurig gaan berekenen wat het vlieggewicht ongeveer zou worden.

Het basis frame met stabulo en kielvlak kom rond de 1200 gram uit
de vleugels komen rond de 2000 gram uit.
Motor zoals nu op planning Saito FA-325R5-D 2400 gram
Apperatuur Servo's ,powerbox e.d. 1500 gramm
afwerking en klein delen 1000 gram
dan kom ik uit op 8100 gramm
dus ik denk dat een vlieggewicht van 8500 gram haalbaar zou moeten zijn of ben ik nu te positief

@ Mr Tucano
Ik hoop dat de topicstarter ondanks al onze ´´vervelende raad en bedenkingen``toch sccs en plezier aan dit mooie projekt zal hebben, en er hier een mooi bouwverslag van neerpoot.

Dat is het mooie aan een forum je krijgt feedback je kunt dit zien als kritiek of gewoon als ruggensteun. Dit is mijn eerste echte schaal project en mocht hij niet vliegen kan hij als nog naar het Bücker museum :D.

gewicht ... mijn eerste echte schaal project

Wees je vooral bewust van gewicht bij het bouwen van de staart. Elke gram te veel in de staart moet gebalanceerd met 3 gram in de neus en wordt zo dus 4 gram extra voor het totaal gewicht. Dat telt hard aan.

Stevigheid verkrijg je door constructie, niet door stevig=zwaar materiaal.

"Build light to fly, not strong to crash!"

Wellicht ben je al bekend met deze vuistregels, maar ik noem ze toch maar even.

Succes! :thumbsup:

@ trebor

Ik denk dat je gewichtsberekening niet klopt.
Mijn ervaring voor een dergelijk formaat kist is dat de vleugels circa 1500 gram wegen maar de romp met staart en landingsgestel e.d. wel 3000 gram.
Lijkt mij sterk dat een staalbuisconstructie lichter is als een balsa romp!
En vergeet de tank etc niet, die 5 pitter is dorstig!

veder kan de besturing veel lichter, het wordt geen heftige 3D kist maar een rustige schaalkist.
Powerbox is nergens voor nodig, gewoon normaal formaat servo's rechtstreeks op de ontvanger.
Mijn 2,6 meter Avro Tutor heeft zelfs 2 mid size servo's op 4 rolroeren!
Vroeger vloog men een 2 meter Lazy Ace met 1 standaard servo op beide rolroeren
Voor richting zou ik wel een sterkere standaard afmetingen servo pakken, de Hitec HS-645MG is een mooie sterke servo, die gebruik ik ook vrijwel overal voor in mijn 3,15 mtr span Stampe.

En die motor is wel aan de zware kant voor een kist van deze afmetingen, even op de site van Toni Clark gekeken:
Zijn "kleine" Tiger Moth heeft 1,86 mtr span (dus ongeveer wat jij van plan bent)
weegt 4,5 tot 6 kilo, wat 43 tot 57 gram/dm2 geeft.
En vliegt goed met een 15 cc 4takt motor.
Ik gebruik op mijn 2 meter span Lazy Ace een 17 cc 4 takt Saito 100
Dus een 55cc Saito is wel mooi, maar wel te zwaar.

Om die reden staat bij mij op de kast al geruime tijd een OS Sirius 5 cilinder te pronken.
Zou qua afmetingen mooi op een 1/4 schaal kist passen, maar heeft voldoende vermogen (en gewicht) voor een 1/3 schaal kist.

Mijn ervaring is dat het lastig is om van te voren uit te rekenen wat een kist gaat wegen, het beste is om een nieuwe kist te vergelijken met een bestaande kist en de verschillen te berekenen.

Succes Willem

Wat het rvs frame betreft ben ik redelijk zeker van mijn zaak omdat ik gewoon de hele handel rvs op de weeg schaal heb gegooid. Een staaf 6 mm van 1000 mm weeg 39 gram. De vleugels komen denk ik wel op de 2000 gram er wordt geen gram balsa gebruikt. Ik ben zelf ook zeer benieuwd naar het gewicht van de ribben, ik ben nu bezig met de mal om de ribben op schaal wijze te bouwen. Ik wil dan een rib met linden maken zoals het origineel en één van balsa om het verschil te weten.

Origineel werd de 133 ook voor aerobatics gebruikt Paolo Severin gebruikt op de 2,20 versie een 150 cc viertakt.
Vergeet niet dat een Tiget Moth een mooie slanke romp heeft en niet zo'n lucht happer als de 133.
Ik had op mijn oude Bücker met een spanwijdte van 1800 mm een Saito 150 en ik vond dat net lekker vliegen. Maar de motor moet nog besteld worden dit wil ik ook pas in een later stadium doen omdat ik ook nog aan benzine zit te denken zelfs elektro zit nog in het achter hoofd

Back