Matrijs lakken voor gebruik ?

Heren,

Mijn Imitatie Micro Magic matrijs is nu weer klaar (de droge plekken zijn gevuld)
Zit ik met de volgende vraag:
moet ik de matrijs nu wel of niet lakken voordat ik hem ga gebruiken.
Wat ik graag van jullie zou horen is:

> wat zijn de voordelen van WEL lakken, en wat de nadelen
EN
> wat zijn de voordelen van NIET lakken, en wat de nadelen?

Als er niet te veel nadelen zijn aan NIET lakken, waarom zou ik dan die moeite doen, nietwaar :wink:

Wachtende op jullie ervaringen uit de prakijk en/of theoretische onderbouwingen,

Groet, Wim

Ik heb weleens een matrijs gelakt voor gebruik (eigenlijk nadat het ding een flinke tijd buiten had gestaan, en flink poreus was geworden, hebben ze hem in Roemenie, waar ik de mal heen had gestuurd, gelakt).

Ik heb er eigenlijk geen nadelen van ondervonden. Zorg voor een goede hechting (zorgvuldig schuren dus), ontvet heel goed (mijn favoriete ontvetter is ammonia met water (1:10) of waterclean van Zyvax)

Lak aanbrengen, na droging eventueel polijsten en in ieder geval goed in de sealer (harde, high temp was of "professionele" sealer) en in de lossingswas. Eigenlijk niets anders dan een gewone mal, dus.

Maar waarom polijst je je mal niet gewoon uit? Heb je een speciale reden om te lakken?

Skiff,
Ik volg een beetje de weg zoals die hier op het bedrijf aangehouden wordt, dus lakken. De laklaag wordt dan gepolijst.

Maar volgens jou hoef ik de matrijs dus niet te lakken?

Alleen goed polijsten (waterproof schuren 600 voldoende?) en daarna in de lossing (oma's meubelwas?) zou dat werken?

Wim

wimg zei:
Ik volg een beetje de weg zoals die hier op het bedrijf aangehouden wordt, dus lakken.
:oops:
Niet goed opgelet !
De metrijs wordt niet gelakt, alleen het model.

Oplossing is dus nabij..... :wink:

Poetsen !!!

Wim

En over oma's meubelwas: Het KAN werken, maar het HOEFT niet.

Als je het gebruikt, en het werkt niet, niet mij de schuld geven (en ook oma niet...) maar jezelf.
Autowassen zijn al een stapje hoger, maar de waarschuwing blijft staan.

Eigenlijk dien je goede lossingswas te gebruiken.

Skiff,

dank voor je PB :thumbsup:

Ik ga het zeker gebruiken.

Daarnaast zal ik een proefje uitvoeren (nadat ik m'n 3 rompjes heb gemaakt :wink: ) met de hulp van oma.

Wim

Als je eerst 3 rompjes maakt met echte mallenwas, kan je daarna gewoon oma-was gebruiken, zonder veel problemen (in ieder geval een aantal keren) Gewoonweg omdat de oude was er nog onder zit, en dus een prima lossing geeft...

Weet ik Skiff,

daarom wil ik (dan pas!) een proefje doen.
Vooraf haal ik de echte mallenwas er uit!
Anders is de proef niet echt natuurlijk.
Ik ga dan dus uit van een niet ge-was-te mal (wel met sealer, want die blijft waarschijnlijk zitten)

Ik hou jullie op de hoogte over dit onderwerp (maar dat kan nog wel even duren, gezien mijn tempo :wink: )

Voorlopig einde aan deze topic (geen slotje, want wordt vervolgd)

Wim

Back