max. aantal graden van de paddles (t-rex cde)

vandaag voor het eerst een looping gemaakt met mijn t-rex.
daarna wilde ik inverted hover proberen alleen toen merkte ik dat hij te langzaam flipte om inverted te komen.
nu is dat natuurlijk makkelijk in te stellen dat de paddles meer uitslag krijgen maar wat is het maximale aantal grades wat de paddles mogen maken?
of is dat onbeperkt?

groeten remie

Bij cyclische uitslagen kun je beter de uitslag van het blad meten. Deze leveren namelijk de meeste kracht voor het rollen of nicken. Als je met zware paddles vliegt zullen deze zelfs de roll of nick snelheid begrenzen.
Hoe meet je dit nu, draai de kop zodat de rotorbladen dwars op de staartbuis staan. Stel je pitchknuppel zo in dat bij een horizontale paddelstang je nul graden meet. Meet nu de hoek van de bladen als je vol voor- en achterover nick't, de hoek moet tussen de 7 tot 10 graden zitten. Herhaal dit alles voor de roll maar dan met de bladen evenwijdig aan de staartbuis.
De uitslag die paddles hierbij maken ligt dan vast in de aanstuurgeometrie (overbrengingsverhouding tussen tuimelschijf en paddelas) deze is meestal moeilijk of beperkt te wijzigen. Hoeken tot 45 graden komen wel voor.
Verder kun je de roll en nick snelheid verhogen door een rotorkoptoerental, lichtere hoofdbladen en/of paddles, langere paddelstang, kortere hoofdbladen (niet te extreem ivm rotordisk belasting), hardere dempers op de bladhouderas.

Rick

Back