Max ontlaad stroom, alle cellen bij elkaar tellen ?

• Topicstarter Topicstarter DarkWhite
  • Startdatum Startdatum
D

DarkWhite

Guest
Ik zat een test raport van een japanse batterij fabrikant te lezen, staat erin max discharge 4000mA (for single cell)

Toen ging er een lichtje op, komt het er dan op neer bij een accu pack, dat de max discharge van het totaale pack de max discharge van 1 cell x aantal cellen word ?

Voor de simpele rekensom, 10 van deze cellena an elkaar zouden dan dus 40A aankunnen ?

Opzich klinkt het niet helemaal onlogish, maar toch even vragen voor ik iets verkeerd intrepeteer

Met vriendelijke groet,
Erwin

Erwin,
Het is eigenlijk simpel.
Je hebt dus 10 cellen. Zet je die allemaal parallel, dus alle plussen met elkaar doorverbinden en alle minnen met elkaar doorverbinden, dan heb je een accu van 1,2V die 40Amp kan leveren. Inderdaat de stromen optellen.
Als je alle cellen in serie zet, dus de min van de eerste aan de plus van de tweede en de min daarvan aan de plus van de derde enz. enz. Dan krijg je een accu van 12V die 4Amp kan leveren. Nu moet je dus de spanningen van alle cellen optellen en NIET de stromen!
Het vermogen is in beide gevallen eender, 1,2Vx40Amp=48Watt en 12Vx4Amp=48Watt.

alleen als de cellen parallel geschakelt zijn.

Waarschijnlijker is dat de cellen(bv. 10) serie geschakelt zijn. je kan dan dus niet hogere stromen ontladen, en je hebt ook niet meer capiciteit. Maar wel een hogere spanning. (om het onduidelijk te maken: het vermogen blijft gelijk :wink: )

de zoekfunctie, kan je flink helpen als je meer info wilt.
Kijk bv. ook eens bij de modelbouw-FAQ's. (allebei rechtsbovenin je scherm)

EDIT: te laat :oops: :wink:

De modelbouw FAQ's heb ik allemaal gelezen ondertussen :D (voor ik dit poste al)

Bedankt voor de nadere uitleg :)

Met vriendelijke groet,
Erwin

Back