Max. stroom Hitec HS-725BB winch ??

Rob

Forum veteraan
Wie weet wat een Hitec HS-725BB winch in belaste toestand ongeveer aan stroom trekt?

Je zou er een ampere meter tussen kunnen plaatsen.
Van een servo verleng kabel de plus doorknippen en deze op je meter plaaten.
even naar je uitslag kijken anders de touwjes anders om aansluiten op je meter.
Ik heb twee maal deze zeilwinch en ze voldoen goed.
Waarom deze vraag, wilje hem zekeren?
vr gr Theo

@Theo, de meter in serie met de accu is natuurlijk nog makkelijker (niet-destructief) want de ontvanger en roerservo gebruiken bijna niets maar je gaat zo voorbij aan de essentie 'belast'. Ik heb nl geen idee of een ventilator bv windkracht 6 evenaart en bij die wind durf ik geen meter met max.meting (als ik 'm had) op het dek te binden dus vandaar de vraag.

Inmiddels heb ik een ruwe afschatting dat dit rond 1 A zal zijn...

Ga jij nog varen dan bij windkracht 6?
Je kan het emperies(moeilijk woord voor proef-onder-vinderlijk)vast
stellen.
Met je stormzeil op en windkracht 4, een zekering gebruiken van 500mA
of 750 mA, in je toevoer draad, plus, in serie.
Ik maak de zeilwinch wel even open om te kijken welke transistoren ze gebruiken, kom ik er missien ook achter.

Zekeringen zijn niet betrouwbaar om stroom te bepalen. Een zekering kan heel kort makkelijk dubbele stroom. Gewoon ampere meter gebruiken.

Ik weet niet of dit praktisch is, maar de mast op je autodak bouwen en dan met de snelheid van windkracht 6 gaan rijden.

Weet je nog niets als je geen rekening houd met platwaaien, ware wind en dat soort lastige zeilboot aerodynamica.

Ik weet dat de BEC van de onderwatergenuaregelaar heel blijft en die is opgebouwd rond een 1A tor, ergo; dat trekt de winch dus worst kaas max.

Daarmee weet ik genoeg, het zou dus goed moeten gaan met een 1A BEC van een nieuwe regelaar en die wetenschap ging het mij om zonder eerst die regelaar te slopen :lol: .

De 230 mA meet ik ook als ie draait maar niet belast wordt, als iemand alsnog kan achterhalen wat deze winch max trekt hoor ik het alsnog graag. Ik zou ooit de winchstroom natuurlijk op de wal met de wind vol in de zeilen kunnen meten maar ja, dan wil je natuurlijk zeilen... :wink:

Waarom zo moeilijk?
Zet je model gewoon op de huiskamertafel, sluit een amperemeter aan, en hou je giek tegen als je de winch aantrekt...
Ideale 'laboratorium-situatie'. :lol:
Als je hand eraf gerukt wordt voordat je winch het gegeeft, weet je tenminste dat je winch sterk genoeg is.....
Daar kan je dan van genieten als je in het ziekenhuis naar knappe verpleegsters ligt te kijken. :oops:
(Maar ook daar kan je van genieten, ik spreek uit ervaring) :roll:

Roel

Back