Max toerental voor een Graupner Mini Jet

Discussie in 'Speedboten' gestart door Emanuel, 8 okt 2020.

  1. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Beste vaarexperts,

    Ik kwam op zolder een oude JetSprint van Graupner tegen. Er zat geen motor meer in omdat ik er destijds een uit een 1:10 off-roed in had liggen.

    Nu wil ik deze weer vaarklaar maken en heb ik een brushless motortje gevonden wat er heel mooi op past. Het is een Turnigy SK3530-1400. Ik ben van plan deze op 4s te gaan draaien. Daarmee kom ik rond de 20.000 toeren uit (belast). Kan de Mini Jet dit aan? Als hij nog meer kan hebben kan ik nog naar 5S ;-)

    Ik kan geen handleiding vinden van deze aandrijving helaas.

    Alvast bedankt!
     
  2. martin_12

    martin_12

    Lid geworden:
    28 jun 2014
    Berichten:
    81
    Ik val niet onder de gezochte experts maar vond wel deze informatie:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/jet-speed-calculaties-jetdrives.219805/

    https://www.modelbouwforum.nl/threa...aupner-jetsprint-brushless-conversion.160061/

    En nog een stuk uit een thread waarbij ik niet weet hoe naar de specifieke post te linken dus maar het betreffende stuk hieronder geplakt:
    Aangezien het een bootje is ontworpen voor een aandrijving met ni-cad en borstel motoren uit die tijd, heb je wellicht al teveel vermogen!

    Is die stock van Tamiya een borstel motor of een borstelloze?

    Ik heb ook zo'n 2870kV Tamiya cup stock motor in een Graupner jet sprint liggen, en ondanks de minder efficiënte aandrijving (in vergelijk met een schroef) haal ik met gemak 45 minuten op een 6000mAh 2S lipo.

    Op 4000mAh zou dat dus ongeveer 30 minuten zijn...
    Als het een borstelmotor betreft dan is 10 minuten niet heel ongebruikelijk bij volgas​
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Emanuel,

    De Jetsprint werd oorspronkelijk gevaren met een Speed 600 op 6-7 cellen NiMH.
    Een Speed 600 komt onbelast op iets van 22000 toeren, dus met een 1400Kv op 3 of 4S kom je mooi in de buurt.

    Op dit moment is het niet erg warm, dus de motor zal niet te warm worden, helemaal omdat je met krap 500W iets van drie keer het vermogen van een Speed 600 hebt, dus de 3530-1400Kv heeft het niet zwaar.
    Iets om wel op te letten is de superlange vaartijden die je met lipo's kunt halen; zonder koeling zal de motor wel opwarmen en als je een half uur achter elkaar vol gas doorvaart wordt de boel toch wel warm.

    Controleer de motortemperatuur elke vijf minuten tijdens de eerste vaarten, zodat je niks opfikt...

    Wordt de boel toch te warm, dan zet je een watergekoeld plaatje tussen motor en jet.

    De uitlaat van de jet is heel handig om een inlaat te plaatsen, (water) druk zat.

    Groeten, Jan.
     
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Bedankt heren voor de info. Een draadje had ik zelf ook gevonden maar daar stond helaas weinig bruikbare data in. Dat andere topic was erg informatief. Als Graupner zelf aangeeft dat 20.000 toeren het optimale toerental is dan ga ik er maar van uit dat ik heel aardig zit. Met een half volle accu heb ik 11A Max gemeten bij volgas in de badkuip. Daarmee zit ik rond de 150 Watt en wordt de motor idd niet erg zwaar belast. Zal een forse vaartijd opleveren met 2 1400mAh accu parallel ;-)
    Ik zal eens gaan uitkijken naar een geschikt koelplaatje voor de motor.
     
  5. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Net terug van een proefvaart. Het ding vaart weer prima. Maakt minder herrie dan ik me herinnerde van vroeger en vaart erg lang! Ik heb 11 minuten vrijwel alleen vol gas gevaren (met een een paar stops om de motortemp te voelen)
    Bij thuiskomst bleek er nog 55% in beide accus te zitten. Ik heb dus zo'n 1300mAh verbruikt in 11 minuten. Ik herinner me nog hoe heet die mabuchi motor vroeger werd, vooral het snellere exemplaar uit mijn auto. Deze brushless wordt net handwarm, de regelaar ook. Er is dus geen waterkoeling nodig. Ik kwam er wel weer achter dat in je eentje gaan varen erg saai is. Morgen maar weer naar de vliegclub.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Emanuel,

    Mooi dat de boot weer vaart en dat je je niet al te druk hoeft te maken over motortemperatuur.

    Ik vaar ook meestal alleen, soms samen met m'n zoon. Dat is ook één van de redenen dat ik destijds ben gaan wedstrijdvaren, dan vaar je nooit alleen...

    Misschien is er op de vliegclub nóg een bootjevaarder?

    Groeten, Jan.
     
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Het was mijn originele post. Heb het model nog steeds hier, echter bij mij is na 2x varen de motorsteun afgebroken. Niet meer te repareren, want de verbinding met de jet is heel dun.
    Of iets laten 3D printen, of de jet in maat 25mm inbouwen welke ik ontworpen heb samen met een Amerikaan. Gratis te downloaden op RCG in het jetdrive forum!
     
    Emanuel vindt dit leuk.
  8. faab

    faab

    Lid geworden:
    11 nov 2015
    Berichten:
    103
    Locatie:
    papendrecht
    met het printen kan ik je misschien helpen , mocht er een bestand van zijn
     
    Unusual RC vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina