Max vermogen bij een hotliner-motor bepalen

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Johnnyploeg, 3 dec 2021.

  1. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Dag Samen,

    Graag wil ik weten hoe zwaar ik een normale motor kan belasten in een pilonracer dan wel in een hotliner.
    Als voorbeeld wil ik bv een typhoon motor nemen.
    En wel het model 700-68-1200kv, 4 pole, het vermogen continu is 1,4 kw, aantal cellen 12, stroom is 70 Ahm max
    Deze data is voor continu gebruik, hoeveel vermogen kan deze motor leveren, laten we zeggen als deze ingebouwt is in een hotliner? Oja er zit een verstraging op van 5:1 deze is van reizenhauer.
    De motor loopt dan kortstondig, daardoor kan deze ja hoger belast worden zonder te verbranden. MAAR hoeveel hoger?
    Wanneer ik weet met hoeveel vermogen ik deze motor kan belasten dan kan je dus ook de prop uitzoeken die daar op past.
    Het kan best zo zijn dat dit ondervindelijk getest moet worden, geen idee,....

    Mvg John
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat hangt allemaal af van de looptijd.
    Denk dat de beperkende factor de Reisenauer wordt.
    Als de specs van de motor zegt stroom max 70A dan is dat ook 70A of misschien zelfs minder want fabrikanten overdrijven nogal.
    Als het rendement 95% is dan stook je van je aangegeven 1400 Watt 70 Watt weg aan warmte, daar moet je rekening mee houden, dat de motor wel opwarmt.
    Voorbeeld uit F5B:
    Een Hacker B50-L met gear mag volgens Hacker 70A continu doen.
    Maar ze geven op 2100 Watt, dus 120A gedurende 15 seconden.
    In F5B deden we makkelijk 350A voor 4 a 5 seconden.
    Alleen logten we alles, en vooral de temperatuur als we gingen experimenteren.

    GJ
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Eigenlijk heeft die motor een te laag kV voor in een hotliner.

    Waarschijnlijk is de vertraging hier de limiterende factor, welke Reisenauer vetraging zit erop?

    In principe zou de motor met een 5:1 vertraging zonĀ“n 4.5 a 5kW moeten kunnen doen op 10S met 18x23 bij hotliner typische motorlooptijden (3-5 seconden).
    Maar nogmaals, zal vooral van je gerabox afhangen.

    Als je richting het maximum wil gaan wat deze motor kan, is een Unilog zeker aan te raden. Stroomsensor om vermogen te bepalen en temperatuursensor om de maximale motortemperatuur te bewaken. Maximaal 80-85C is een goed uitgangspunt.

    Welke hotliner vlieg je mee?
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nog even een opmerking die veel mensen niet weten.
    Het continu vermogen van de motor maar ook van veel regelaars word gegeven bij 100% volgas (dat geldt voor regelaars) en voor 60 seconden.
    Dus als er staat 70A continu dan is dat bij 2 minuten volgas motorloop lager.

    GJ
     
    crins en Cnn vinden dit leuk.
  5. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Dag Samen.

    Wel de motor met gearbox 5:1 word bedreven op 12 S, correct, kv is wat aan de lage kant vandaar ook 12 S , wat de gearbox betreft is een superchief en de maximale vermogen doorzet is 3000 kw max, voor hoelang staat er niet bij.
    Goed om te weten GertJan, (Het continu vermogen van de motor maar ook van veel regelaars word gegeven bij 100% volgas (dat geldt voor regelaars) en voor 60 seconden.)

    Op dit moment zit er een 16x16 smal prop erop, data> 37,59V 62,31Amh>2,3Kw beginspanning was 44,32V, de accu's waren niet volledig opgeladen vandaar. En was op 11 cellen.

    Hoe kan ik die tempsensor van SM unilog bevestigen aan de motor? Seleconelijm? Heb wel al die koelribben erom gedaan die normaal bij de typhoon motoren worden geleverd met warmtegelijdende pasta.
    En regelaar, de temp-sensor tussen de vermogens transitoren lijmen?

    Affijn ik hoor het wel
    mvg John
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wij plakten de sensor altijd met secondelijm.
    Ik had hem gewoon op de buitenkant maar sommigen plakken hem op de wikkelingen, dus waar de draden de motor ingaan.
    Soms zit er een krimpkous om de sensor, die kan je er het beste afhalen.
    En als extra zekerheid een stukje kaptontape om de sensor op zijn plek te houden.
    Als je een niet te harde rem en start instelt zal de vertraging het wel houden.
    Denk dat die koelribben niets toevoegen, er is namelijk geen wind.
    Ik weet niet wat je voor regelaar hebt maar zo dicht mogelijk op de FETs plakken.

    GJ
     
  7. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    De regelaar is een ICE 180 HV dus ik kan de sensor op maar ook tussen de fets plakken, kaptontape heb ik, relatief dikke.
    Op de motor heb ik standaard een zachte rem, ik houd niet zo van dat geklap.
    O dat met die koelribben werkt wel omdat de romp achter open is en de spinner ook, zodus is er ook een luchtstroom door de romp en langs de motor. Wel heb ik de mogelijkheid om die sensor tussen de koelribben te plakken, met secondelijm dus goed idee.


    Mvg John
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In F5B wedstrijdkisten moet je wel een keiharde rem hebben anders remt het teveel.
    Maar als ie gewoon netjes dichtklapt is dat voor recreatie prima.
    Secondelijm is het dunst, dus heb je het beste contact.

    GJ
     

Deel Deze Pagina