Maxi electro-setup ?

Hallo,

Op 03/12 AM plaatste ik een discussie op het forum, onder de rubriek "electro vliegtuigen".

Hierbij vroeg ik of iemand me kan helpen met de keuze van de gepaste setup voor een "Graupner Maxi", bovendek trainer van 1.6m span en ongeveer 2.5kg. Het moet niet specifiek voor dit bepaald toestel zijn.

Tot op heden kreeg ik "0" reacties, is er dan niemand op dit forum die zo vriendelijk wil zijn me hierbij enige informatie te verschaffen.

Alvast bedankt en groetjes aan de potentiële helpers.

Hoi,

Tjah er is al zoveel over geschreven dat de meeste denk ik denken zoek het maar even op. Waaronder ik zelf.
En om nou daar ook weer een nieuwe topic voor te maken is helemaal niet zinnig. Beter de andere omhoog schoppen.

In de beginners FAQ staat o.a. een stukje geschreven.

Als er een 7,5 op zat had je circa 2,5kg trekkracht.

Even geschat aangezien het geen raket hoeft te worden moet je het zoeken tussen de 200/250W per Kilo.

Voor dit model dus een motor van 600 tot 750Watt.
Is ongeveer een motor van 175 gram.
Op 4s . Rpm van circa 9000 = 9000/14,4 + 15% (is rendement verlies) = 700kv
Prop: Die ze opgeven maar iets van 12x6 moet je het zoeken.

Geschakelde BEC (switched BEC) kan je eventueel zonder ontvanger accu vliegen als de BEC 3A is of meer.
Wil je op zeker gaan kan je een losse ontvanger accu nemen.
Turnigy 85A esc heeft een BEC van 4A

Stroom regelaar 750/14,4= 52A nominaal dus minimaal 60A. Iets hoger kan geen kwaad om de boel zeker heel te houden bij langdurig vollast.

Gewoon een 3-poot laten. Valt niet zo snel voorover en is ook wat koers vaster.

Gr. Dennis

Linkje andere topic:
gevraagd-setup-voor-graupner-maxi

Laatst bewerkt door een moderator:
Maxi

Dat is bijzonder vriendelijk om te reageren, hiermee ben ik weeral een eind verder. Op onze vliegclub kon me niemand antwoorden hoe je eigenlijk je setup moet bepalen, met jouw berekening erbij, is me alles wat duidelijker gaan worden.
Ik weet dat er al heel wat over geschreven staat, doch ik hoopte dat iemand dergelijk toestel met electro-setup reeds in zijn hangar staan had.

Erg bedankt.

Linkje andere topic:
gevraagd-setup-voor-graupner-maxi[/QUOTE]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Gerben,

Hij heeft al een 4s accu in huis dus vandaar de 4s setup. 5s kan ook.
Motortje dat jij aangeeft moet wel op 5s anders wordt het een behoorlijk grote prop om nog wat trekkracht eruit te halen. In de reviews staan wel wat setups voor deze motor op verschillende aantal cellen.

Deze op 4s is ook nog wel een optie.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD 36-12XL Brushless Outrunner 770Kv EQ: 2826/12

Flying this motor"KA36-12XL 770KV" on a E-flite Eratix using a JXK 12-6 prop,great motor,super verticat using 4S-3700 Rhino.Pulling 48.2 amps -700 watts at 9700 rpm on fresh charge.Still excellent vertical after 8 min. flight time and motor and lipo just slightly warm on landing.Try one you'll like it.

Of

HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 42-40 750Kv / 600W
Deze is wel krap aan. Om normaal te vliegen op zich wel genoeg.

Of voordat er weer mensen gaan zeuren over HK.

Ga naar de locale modelbouw winkel en koop een te dure graupner/multiplex/hacker/robbe motor met als je een beetje geluk hebt nog een beetje uitleg over hoe en wat. Want dat ontbreekt ook nogal bij veel zaken.

Maxi

Hallo,

Ik gebruik enkel spullen van HK, om reden ze minder duur en toch behoorlijk goed zijn.

Wat ik in mijn voorraad staan heb is een Turnigy C 4260-600Kv en een Turnigy 50-55-400Kv maar deze laatste zal er wel echt over zijn.
In mijn voorraad zit ik ook met 4S 4000mAh lipo's en heb bovendien een Turnigy 60Amp regelaar en ééntje van 70 Amp Opto.

Ik heb de Maxi eens gewogen en zijn leeggewicht is net 2.0kg.
Toestel is voorzien voor 3 servo (Ail, hoogte en rudder). Zijn wing heeft een kleine V-stelling.

Mag ik hier de combinatie, 4260-600Kv en 60Amp Sentry gaan gebruiken of speel ik toch op save en ga ik voor de 70Amp opto met ontvangstbatt.

is dat dit motortje?
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 42-60 600Kv 43A Brushless Outrunner M(3530)
Wat aan de zware kant maar moet nog goed gaan als je deze toch al hebt liggen.

Zo een beetje uit de reviews gehaald denk ik dat je op 4s een 13x8 of 14x7 moet nemen.
14x7 is vrij groot voor een model als dit maar het is aan te passen met een hoger landingsgestel of wat grotere wielen.

Je kan altijd later nog naar een 5s pakketje.

2000kg ledig? Dat is wel erg veel. Een 7,5cc zit al over de 500 gram. daarbij 300gram aan tank en brandstof, 4x40 gram servo 150gram ontvanger accu en 30 gram ontvanger. Zou je op een totaal gewicht van 3140 hebben gezeten.

Regelaar: Zo te lezen zit je op 4s rond de 40A dus het moet kunnen.
Je kan er altijd voor kiezen om eerst met een losse ontvanger accu te vliegen om te kijken hoe de regelaar zich houdt.

Gr. Dennis

Yep dat is hem

Toestel ; 2.0kg
elec.Motor ; 330 gr
4S 4000mAh/20C ; 390 gr
3 servo's HS 322HD ; 135 gr
ECS 60Amp; 70 gr
Aparte ontvangstbatt ; 114 gr

Totaal vlieggewicht komt op 3, 040 kg

ik ga dit alleszins proberen met een prop 13/8. Naderhand probeer ik een 5S van een vriend. ik probeer op 3 en 4S te vliegen want anders zit je met een assortiment lipo's, die nog altijd de duurdere investering is.

2.0kg is zwaar uitgevallen, is van een oudere vriend overgenomen, toestel moet wel 20 jaar jong zijn. De romp is volledig uit epoxy en wings zijn met balsa overtrokken.

hierbij een fotootje

Uploaded with ImageShack.us

2.0kg is zwaar uitgevallen, is van een oudere vriend overgenomen, toestel moet wel 20 jaar jong zijn. De romp is volledig uit epoxy en wings zijn met balsa overtrokken.
Was het 20 jaar geleden al een epoxy romp? Het ligt me bij dat ik rond die tijd, om te adviseren, nog heb mee gekeken bij de aankoop van een Maxi met houtbouw romp en abbachi gefineerde vleugels. Hij was bij Berco? aan de Nieuweweg in Veenendaal in de aanbieding, het kan natuurlijk een overjarig model geweest zijn.

Laatst bewerkt:
Best mogelijk maar dit toestel is zeker geen houtbouw romp, tenzij de verkoper me ergens heeft voorgelogen omtrent de leeftijd van het toestel. In ieder geval als het 20 jaar jong is dan is het beslist goed geconserveerd gebleven.

Back