maximaal amper van Ni-MH accu

Ooh en nog een vraag. Op me accu staat 5264mW/h en bij de fan staat: Power : 580W. Kan ik hem dan aansluiten? En maakt het uit of ik 2accu's in serie zet??

Je kennis van de elektrotechniek is ongeveer nihil. Voor je met je ducted fan aan de slag gaat eerst naar eens wat FAC's lezen!

Een "ducted fan" lijkt me nu net niet de juiste aandrijving voor een airboat (een DF gaat pas goed werken als het voertuig een behoorlijke snelheid heeft), ik denk dat je beter een grote propellor kunt gebruiken, maar dat terzijde, bij en goede leverancier (deze lijkt me nu niet echt een modelbouwwinkel) krijg je de informatie bij hoeveel volt hoeveel ampère's verstookt wordt ... maar de regel is simpel hoe meer Volts, des te meer Ampère's ... voltage toegestaan 6-18 en een maximum van 580W ... dan zou volgens de regeltjes het motortje bij 18V maar 32A mogen trekken ... dat zal je bij 14,4V al onder de 20A (ca. 280W) zitten ... en bij 7,2V mag je blij zijn als er nog 70W uitkomt (maar waarschijnlijk veel minder) ... alleen weet je niets van deze fan ... een 2570KV motor is nu ook niet echt een DF motor (veel te laag KV), deze komt pas los bij het maximum toegestaan voltage ... lijkt me een restpartij die de "Chinees" met goed fatsoen niet via de reguliere kanalen verkopen kon ...

Dat wordt dus veel trial-and-error ... maar je hebt mazzel per drie zijn ze een "stuk" goedkoper ... kan je er dus wel één of twee laten affikken ....

Je kennis van de elektrotechniek is ongeveer nihil. Voor je met je ducted fan aan de slag gaat eerst naar eens wat FAC's lezen!

Je kennis van afkortingen is nihil. Voor je aan de slag gaat met afkortingen zou ik eerst eens wat FAQ's lezen.

tjongejonge, wat een gezeik, help die jongen gewoon.

Ooh en nog een vraag. Op me accu staat 5264mW/h en bij de fan staat: Power : 580W. Kan ik hem dan aansluiten? En maakt het uit of ik 2accu's in serie zet??
Die 580W trekt hij pas bij 18V en dat zal bij 14V inderdaat al stukken minder zijn.
Met 1 accu blijft er weinig over dus dat maakt veel uit.
Als je een geschikte regelaar hebt kun je hem dus aan sluiten.;)
Misschien had je beter iets anders kunnen kopen maar je hebt al besteld dus dat is na praten.:(

Laatst bewerkt:
Je kennis van afkortingen is nihil. Voor je aan de slag gaat met afkortingen zou ik eerst eens wat FAQ's lezen.

Je hebt een punt. FAC moet inderdaad FAQ zijn. Mijn excuses voor deze typefout.

Dat helpen wil ik graag en dat is ook iets wat ik met enige regelmaat doe. Maar deze vragen zijn een beetje lastig. Het is niet mogelijk om in een enkel bericht een basiscusrus elektrotechniek te geven en dat is bijna nodig om deze vragen te beantwoorden.

Je mag van een vragensteller verwachten dat hijzelf enige moeite doet om zijn kennis te vregroten. Vandaar mijn verwijzing naar de FAQ's (dat doe ik wel vaker). Die zijn daar zijn ook voor geschreven. Als er daarna nog vragen zijn wil ik die als dat in mijn macht ligt met veel plezier beantwoorden.

eej allemaal,

Teneerste heel bedankt voor de reactie's! Ik weet dat een ductedfan niet perfect is voor een airboat maar ik heb er meer gezien met een ductedfan, maar idd zoals N.P.S. zegt komt hij beter tot zijn recht in een rcvliegtuig. Maarja voor die prijs ($27-19.11 euro's) kon ik het niet laten. Me ESC komt van dezelfde site(DealExtreme: $32.49 Mystery Programmable SBEC ESC for Brushless Motors (2607-60A 5-18 NC\2-6Lipo) link) Die kan 60A aan dus dat lijkt me wel snor zitten. Overgens snap ik nogsteeds niet of 2accu's (paralel of in serie) verschil maken in ampere en watt. Wel snap ik dat als je 2accu's in serie zet de voltage verdubbelt. En idd me kennis van de elektrotechniek is ongeveer nihil....

De opmerking over de ducted fan die niet ideaal is voor een boot, komt niet van mij maar van Dirk.

Dat laatste is makkelijk uit te leggen. Stel je hebt twee accu's van 7 cellen en een capaciteit van 3600 mAh.

De nominale spanning van een Ni-** cel is 1,2 Volt. Omdat de 7 cellen in serie (in rij) staan is de spanning van het pakket 7 x 1,2 = 8,4 Volt. Tot zover duidelijK?

Bij in serie geschakelde cellen mag je dus wel de spanning van de cellen bij elkaar optellen maar niet de capaciteit. Die blijft van het pakket dus 3600 mAh.

Wat betekent die 3600 mAh? Het is dus de capaciteit van het pakket. 3600 mAh is gelijk aan de 1000 maal kleinere waarde 3,6 Ah. Het pakket kan dus een stroom van 3.6 Ampere leveren gedurende 1 uur. Of 1,8 Ampere gedurende 2 uur, of 7,2 Ampere gedurende 0,5 uur, of 14,4 Ampere gedurende 0,25 uur. Dit is theoretisch, in de praktijk gaat dit niet helemaal op.

Als je twee pakketten van 7 cellen in serie zet, verdubbelt de spanning Die wordt dus 16,8 Volt, maar de capaciteit verdubbelt niet.

Worden de twee pakketten parallel gezet, dan blijft de spanning 8.4 Volt maar de capaciteit verdubbeld. Het pakket kan dus een bepaalde stroom nu twee maal zo lang leveren.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat het duidelijk is.

Laatst bewerkt:

Ga je gang, leg het deze jonge maar eens heel simpel uit. Als je dat lukt mag je dit soort commentaar nooit meer geven, maar iedereen uitleggen hoe het moet.

eej N.P.S, bedankt voor de uitleg! Alleen volgensmij is mAH anders dan gewoon ampere zegmaar, is die 30ampere een soort van maximium dat hij kan weggeven?

En hoe zit het dan met het aantal maximum watt? Dat is namelijk 5204mW/h (mili watt per uur als ik goed me huiswerk heb gedaan;-) ) De motor trekt 580watt (bij 18volt denkik, staat er namelijk niet bij maar 18volt is de max) Maar betekent dat dat als ik bijvoorbeeld de motor op 18volt laat lopen dat ik dan maximaal langer dan een uur kan varen, want het is 5204mW/h en geen 5800mW/h? Of maakt die watt niet zoveel uit omdat in mijn geval hij op 14.4volt gaat lopen of als dat niet lukt met de ampere op 7.2 waardoor de watt veel lager word?

RC-Technics levert een DF met ongeveer de zelfde spec's ... Ducted Fan 80x40mm incl. BL Motor ... hier staan de volgende "verbruiks" gegevens bij, met 3S Lipo = 11,1V verbruikt de fan 36A dat is ca. 400W (36A x 11,1V = 399,6W) dat betekend dat bij een 3600mAh accu je theoretisch 1/10 uur (3600mAh / 36A=36000mA)) kunt varen/vliegen/rijden of te wel 6 minuten, maar je moet er vanuit gaan dat als je een accu tegen zijn maximum belast er nooit 100% uitkomt (een gedeelte wordt in warmte omgezet) dus na 5 minuten is het zaakje leeg ...

Dus als dit de zelfde DF heb je een "probleem" bij 14,4V verbruikt deze waarschijnlijk "iets" van rond de 50A ... maar je accu mag maar met maximaal 30A belast worden ... op 7,2V wordt het verbruik gereduceerd naar ca. 12,5A (of minder) = 90W ... met één 7.2V 3600mAh accu kan je dan (theoretisch) 3600 / 12500 = 0,288 uur = ca 17 minuten varen/vliegen/rijden ...

Laatst bewerkt:
eej N.P.S, bedankt voor de uitleg! Alleen volgensmij is mAH anders dan gewoon ampere zegmaar, is die 30ampere een soort van maximium dat hij kan weggeven?
QUOTE]

Dat is een verkeerde veronderstelling. Kilometers is ook iets anders dan kilometers per uur.

Ampere is de eenheid van stroomsterkte, Ampereuur is capaciteit, stroomsterkte gedurende tijd. Iets heel andsers dus!!!

Max Currect : 47A
47/18=2.61
2.61x14.4 = 37.6A
2.61x7.2 = 18.792A

Current : 41A
41/18=2.278
2.278x14.4 = 32.8A
2.278x7.2=16,4016

Als het klopt dat de fan 41A verbruikt en 47A bij 18volt kan hij niet met mijn accu's op 14.4volt lopen (als ik het goed heb gedaan:P)

Nee zo kan je het niet uitrekenen ... de relatie tussen V en A is nooit lineair (geld zowel voor een belaste als onbelaste motor) maar een curve, hoe die eruit ziet kan je alleen maar door meten achter komen (of je moet alle parameters van de motor plus de fan kennen) ...

Ik denk dat ik nu ga wachten totdat ik de fan heb. Mischien staat er dan nog wat op hoeveel ampere het gebruikt bij andere voltage's. Als dat niet zo is hang ik hem mischien aan een meter als ik die ergens kan vinden.

Back