maximaal gewicht voor vliegtuig met speed 400

beste mensen,

Ik had graag een vliegtuig gebouwd voor mijn speed 400 motertje. Liefts wil ik een trainer bouwen, omdat ik nog nieuw ben in het modelvliegen. Bouwen zelf spreekt mij ook genoeg aan om zelf iets te bouwen, en niet te kopen. Ik heb al een zwever gemaakt die goed vliegt, maar nu zou ik graag overgaan naar gemotoriseerd. Vraag is: welk gewicht mag dit vliegtuig hebben om nog behoorlijk te kunnen vliegen met speed 400. Vleugelprofiel zal uiteraard halfsymmetrisch zijn en de meeste plannen die ik vind geven spanwijdtes van 1.00m tot 1.20m. Tips of antwoorden zijn welkom

groeten

euhmm.. ik heb op een speed 400 zonder vertraging en een ghunter prop en 3 cellen lipo's 700 mAh ong 350 gram op de weegschaal aan stuwkracht..

Dit zit op een swift 2 van 324 gram. Ik trek 'm dus wel recht omhoog en hij gaat behoorlijk rap.

Als je dus iets zoekt wat verticaal niet sterft zit je op 324 gram echt op z'n max.. spanwijdte van de swift is 810 mm. te koop bij bv. http://www.modelbouwbloemendaal.nl kan je bestellen met bezorgservice.

1M zal wel gaan met een sp400 ik zou het trouwens liever 80cm zien zonder vertraging met vertraging (1:1,85 oid) is 1,20 fijner, lekker lage vleugel belasting.

En het gewicht altijd zo laag mogenlijk ;)
Maar tot 400 gram afhankelijk van het vliegtuig.

@steven een swift is niet echt een trainer hé

Hoi, bij RBC kun je de Citabria van AFF kits kopen, kost 49 euro.
Dit is een bovendekker (houtbouw) voor een motor vanaf speed 280 dus met een speed 400 wil ie wel vooruit. Ik heb zelf ook dit toestelletje gekocht en het is makkelijk te bouwen en erg stabiel qua vliegen. Voor een beginner echt een aanrader. Ook de Piper Cub van Multiplex (schuim) is een geinig ding om te leren vliegen met een speed 400. Natuurlijk zijn er als je wat verder zoekt nog veel meer te vinden.
Groeten en succes,
Ron

de silentio van protech zit op 625 gram met spanwijdte van 1225mm.
t0368.jpg

zou het ook mogelijk zijn dit toestel zonder vertraging te maken door het gewicht wat te laten zakken?

Ik denk niet dat die silento gaat lukken zonder vertraging.

Met vertraging lijkt het mij al krap. In een tijdschrift stond eerst iets over de tigermoth van protech. Die werd ook gevlogen met vertraagde speed 400 maar dat was te weinig, ook was het vliegtuig zwaarder geworden dan opgegeven door protech.
ik denk dus dat ze bij protech erg optimistich zijn met gewichten.

De easystar is een trainervliegtuig dat goed vliegt met onvertraagde speed 400 dus misschien dat je daar het gewicht en afmetingen van kunt afkijken.

Groeten Robert

en in die hele discusie nog niemand aan die Easystar gedacht?

oh oeps had niet gelezen dat ie een trainer kocht.

By The Way, mijn eerste vliegtuig was een swift en daarmee heb ik leren vliegen. Vliegt nog steeds als een kanon en niet stuk te krijgen

Back