maximaal hoeveel wind voor 560 gr kist?

Hallo,

Ik heb sinds kort de mini mag :D en ik heb hem nu ongeveer klaar en zijn gewicht is 560 gr met de standaard permax 400 motor en een 125x110 Günther propje met een 2200 mAh 7,4 V lipo eraan.

met maximaal hoeveel wind zou theoretisch nog kunnen vliegen?

Groetjes Rowan, :D

Heb een minimag met ongeveer dezelfde opstelling en heb er al met 3, maximum 4 beaufort mee gevlogen. Op 4 beaufort was het voor een beginneling als mij wel niet al te evident doch ben niet gecrashed..

met welke wind je nog kan vliegen is helemaal afhankelijk van wat jij kan en waar mee je vliegt.
ik zelf stuurde nog een shocky van 200 gram de lucht in met windkracht 6 was bijzonder leuk want je stuurd constand en vol gas kruip je tegen de wind in iets minder gas en je hangt stil in de lucht.
en dan leer je wel sturen

Gisteren ben ik ook gaan vliegen met mijn reflex 3D vlieger in windkracht 4.5, zoals reeds eerder gezegd heb je hiervoor wel wat meer ervaring nodig maar je krijgt er wel spectaculaire (tegen de wind in) zweefpartijen bovenop.
je kan dan makkelijk blijven stilhangen in de lucht en ik zette mijn toestel 4x als een helicopter neer, met tegenwind volle gas open vliegen geeft je plane een boost van jewelste.
ik hou er meer van te vliegen in wind dan windstil 8)

Windkracht 6 en met een shockflyer vliegen 8O
dan heb je wel een race shockflyer want anders vlieg je achteruit op volgas, windkracht 6 da's 40-50 km/u wind. Zo snel kan mijn shocky niet eens.

het was een met wind stil weer bij volgas super snel.
maar kurt je vergeet dat wind ook toe draagt aan trust en niet alleen weerstand geeft

Marco, kan je dat laatste even wat uitleggen (liefst eenvoudig zodat een simpele geest als ik het ook snap).

Trouwens als het gedurende 1 min windkracht 5 is (8m/s) dan mag een F5D wedstrijd pylon afgelast worden, ik kan me voorstellen hoe jij hebt zitten roeren met je sticks

nou het is simpel.
de lucht die door de prop stroomd word versneld na mate de snelheid waar mee het vliegtuig zich voort beweegt.
dit zorgt voor een dynamiche trust normaal als je hoverd heb je te maken met statische trust.
maar komt er wind bij word het meteen weer dinamisch en dinamische trust is 90% van de gevallen positief voor het liftend vermogen van de prop/rotor.
als je bijvoorbeeld een fp heli neemt en je gaat daar mee van binnen hoverend naar buiten met laten we zeggen een stabiele wind kracht 2 dan zal de heli als je het gas niet vermindert stijgen in plaats van dalen.
dit dus omdat de prop/rotor meer trust/lift produceerd.

Volgens mij blijft de luchtsnelheid van je vliegtuig gelijk, enkel de grondsnelheid vermindert met de windsnelheid. Dus verzet je prop toch dezelfde hoeveelheid lucht, met of zonder wind.
Bij je heli kijg je wind loodrecht op je bladen, dan ziet je blad dat naar de wind toe beweegt wel een grotere snelheid (aangezien je hoovert) Dat zijn volgens mij 2 verschillende zaken.
Verbeter me als ik mis ben, ik wil ook bijleren :D

ja de lucht snelheid van je vliegtuig blijft ten op zichte van de lucht gelijk maar omdat je dus met wind een gesimuleerde voorwaardse snelheid hebt.
kun je spreken van dinamische trust.
je hangt op somige momenten stil in de wind maar toch is er een constante strooming over de vleugels en door de prop

Wat ook meespeelt is de robustheid van het toestel en de mogelijkheid om het uit de hand te starten.

Als je bij vlagerigge wind met een 6.5cc trainer als soms last hebt dat je een start af moet breken van wege dat het even niet op koers te houden is, dan kan je met een minimag of EZ star toch nog redelijk omhoog komen.

Grote kans dat je landing wat slordig wordt, maar daar kan zo'n toestelletje ook wel weer tegen.

Op een interex van ik meen 1997 waaide het zo hard dat een hoop experimentele toestellen niet de lucht in konden. Ik had een low-cost speelgoed vliegtuig voorzien van wat motortjes, dus het maakte niet zoveel uit. "the show must go on".

Bij de landing een paar keer volledig op z'n kant gewaait, maar met dit langzame toestel rustig een plaats op het veld gezocht met weinig wind op dat moment (veld ligt achter bomen. Sommige plekken meer wind, andere soms een kort moment weinig of geen wind). Probleemloos neergezet. Grotere en zwaardere toestellen woeien om.

Moraal: het is de combinatie van toestel en vlieger die uitmaakt of je er nog mee kan vliegen. Daarnaast moet je het ook wel leuk vinden dan.

marco bosch zei:
ja de lucht snelheid van je vliegtuig blijft ten op zichte van de lucht gelijk maar omdat je dus met wind een gesimuleerde voorwaardse snelheid hebt.
kun je spreken van dynamische trust.
je hangt op somige momenten stil in de wind maar toch is er een constante strooming over de vleugels en door de prop

Volledig akkoord, maar daar ga je toch niet sneller van vliegen? Dus met vol gas en 6 bft gaat mijn shocky achteruit (t.o.v. de grond) omdat die bij windstil geen 50km/u haalt volgens mij

oke bij jouw shocky kan het dus zijn dat jouw motor/prop keuze maar genoeg power over heeft om bij 6 achter uit tegen over de grond te gaan.
het is het spelletje tussen drag en trust.
bij mijn model heb ik dus meer trust bij windkracht 6 dan drag.
daar door spreek ik ook over het langzaam voor uit komen het is echt zeer kruipend op het moment dat er een wind stootje is dan vliegt die bij mij ook achter uit. maar bij een constante wind 6 kan ik dus zeer langzaam voor uit komen. teken dus dat ik marignaal meer trust dan drag heb op dat moment.
het is altijd een spelletje van weerstand/drag tegen trekkracht/stuwkracht/trust.
bij auto's hoef je twee dingen die bij vliegtuigen er nog bij moeten niet te rekenen namelijk lift en zwaarte kracht. plus dat ik me nu even puur en alleen op voorwaardse verplaating tenopzichte de grond richt.
dan kun je dus ook lift en zwaarte kracht achter wegen laten.
maar vliegen is dus een spelletje van alle vier.

Lokale vlieg situatie kan verwarrend werken. Op de fli-in op Venray viel het op dat je prima met shockies kon vliegen bij toch wel erg veel wind. Je moets alleen niet boven de bomenrijen die rondom het veld stonden uitkomen. Shockies vlogen dus alleen laag.

daal snelheid heeft met waar kurt en ik over praten niets te maken.
dit is puur horizontale snelheid.

o ik heb trouwens iets te vroeg gesproken het verhaal van richard is ongeveer het zelfde van wat ik probeer te zeggen.
het lijkt inderdaad dat je model achter uit vliegt of stil staat maar in feite vliegthed nog steeds voor uit.
het verplaats zich alleen de andere kant op ten op zichte van de grond.

harold wat jij zegt klopt.
maar op mijn club liggen we kompleet open voor de wind tenminste vorig jaar.
dit jaar is de kans aanwezig dat we totaal om ringt worden door mais

Back