Wat ook meespeelt is de robustheid van het toestel en de mogelijkheid om het uit de hand te starten.
Als je bij vlagerigge wind met een 6.5cc trainer als soms last hebt dat je een start af moet breken van wege dat het even niet op koers te houden is, dan kan je met een minimag of EZ star toch nog redelijk omhoog komen.
Grote kans dat je landing wat slordig wordt, maar daar kan zo'n toestelletje ook wel weer tegen.
Op een interex van ik meen 1997 waaide het zo hard dat een hoop experimentele toestellen niet de lucht in konden. Ik had een low-cost speelgoed vliegtuig voorzien van wat motortjes, dus het maakte niet zoveel uit. "the show must go on".
Bij de landing een paar keer volledig op z'n kant gewaait, maar met dit langzame toestel rustig een plaats op het veld gezocht met weinig wind op dat moment (veld ligt achter bomen. Sommige plekken meer wind, andere soms een kort moment weinig of geen wind). Probleemloos neergezet. Grotere en zwaardere toestellen woeien om.
Moraal: het is de combinatie van toestel en vlieger die uitmaakt of je er nog mee kan vliegen. Daarnaast moet je het ook wel leuk vinden dan.